Asiakaspalvelijan arkea maistanut psykologi toivoo, että ihmiset kohtelisivat toisiaan kunnioittavasti puolin ja toisin. Asiakaspalvelutyö ei ole läheskään niin helppoa kuin moni kuvittelee.
Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa kiertää #koeaika-projektissa vuoden ajan 12 erilaisessa työpaikassa. Kerroimme aiemmin Sahimaan kokemuksista kolmivuorotyöstä. Mies on saanut myös maistaa asiakaspalvelijan arkea tietoliikennekonserni DNA:lla.
Sahimaa näki läheltä, millainen koneisto sujuvan asiakaspalvelun takana on. Hän itse työskenteli lähinnä sometiimissä, mutta firman asiakkaita autetaan myös chattipalvelussa sekä puhelinlinjassa. Vaikka asiakaspalvelu mielletään toisinaan "hanttihommaksi", kuka tahansa ei siihen pysty.
– Mielikuva on helposti se, että kun vaan soitan johonkin numeroon tai laitan chattiin viestiä, niin asiat kyllä hoituvat. Tajusin, miten paljon vaatii osaamista ja ymmärrystä, että asiakkaalle saadaan se fiilis, että häntä autetaan, Sahimaa sanoo.
Rautaisen osaamisen lisäksi asiakaspalvelijalta vaaditaan nopeita hoksottimia, hyviä keskustelutaitoja ja ratkaisukeskeisyyttä. Sahimaa kokee arvostavansa asiakaspalvelijoita enemmän työkokeilunsa jälkeen ja toivoo, että myös asiakkaat ymmärtäisivät työn vaativuuden.