Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos valitat nettiongelmista, mutta et ole tehnyt näitä toimenpiteitä, voit saada jopa 100 euron laskun

8:00Näin vältyt nettihuijaukseltaHuijarit käyvät netissä yhä ovelimmiksi. Näin vältyt huijauksilta verkossa liikkuessasi!
Julkaistu 13.05.2021 14:01

Ville Järveläinen

Operaattorit pidättävät itsellään oikeuden periä maksuja asentajiensa kotikäynneistä, mikäli nettiyhteytensä toiminnasta valittava asiakas ei ole tehnyt ensin tiettyjä tarkistustoimenpiteitä.

MTV Uutisiin yhteyttä ottanut lukija hämmästyi oltuaan selvittämässä laajakaistansa ongelmien syitä Telian verkkosivuilla.

Hänelle tuli yllätyksenä, että Telia voi velvoittaa asiakkaan testaamaan itse pitkän listan asioita ennen kuin se lähettää paikalle asentajan selvittämään vian syytä.

Yhtiö pyytää asiakasta vahvistamaan toimineensa ohjeiden mukaisesti ja ymmärtävänsä, että mikäli vika rajataan asiakkaan laitteisiin tai asunnon sisäverkkoon, on Telialla oikeus periä tästä tarpeettomasta asentajakäynnistä 99,81 euron suuruinen maksu.

Lue myös: Tökkiikö netti? Näin testaat, onko yhteytesi hitaampi kuin mistä maksat

Telian tarkistuslistalla on seuraavat toimenpiteet:

  • Olen käynnistänyt modeemin ja muut laitteet uudelleen.
  • Jos käytössäni on langaton modeemi (wlan), olen testannut yhteyden myös verkkokaapelilla.
  • Jos käytössäni on lankapuhelin tai faksi, olen testannut yhteyttä myös ilman niitä.
  • Asunnossani on useampi puhelinpistorasia, ja olen kokeillut yhteyttä jokaisesta pistorasiasta.
  • Olen testannut yhteyttä myös toisella modeemilla.
  • Olen kokeillut yhteyttä ilman puhelinjatkojohtoa.
  • Nämä ovat toimenpiteitä, joita myös paikalle lähetettävä asentaja ensimmäisenä kokeilisi, mutta koska niiden tekeminen itsekin on kohtalaisen vaivatonta, toivoo yhtiö, että asiakas tarkistaisi ne itse ensin. Nämä toimenpiteet käydään läpi myös puhelimitse yhteydessä olevan asiakkaan kanssa.

    "Hyvin harvinaista"

    Telian kuluttajien teknisestä asiakaspalvelusta vastaava osastopäällikkö Sami Ahonen kertoo MTV Uutisille, että tyypillisesti kodin nettiyhteyden ongelmat saadaan ratkaistua ilman asentajan kotikäyntiä.

    – Vain murto-osassa vikailmoituksia päädytään siihen, että varsinainen asentaja tekee visiitin asiakkaan luokse, Ahonen kertoo.

    Ahosen mukaan on asiakkaan parhaaksi, että tämä suorittaa ennakkotarkastukset itse.

    – Suurin osa asiakkaiden ongelmista paikantuu asiakkaiden omiin laitteisiin. Useimmiten toimenpiteet myös ratkaisevat itse ongelman, eikä asentajaa tarvita, hän toteaa.

    – Vaikka varaamme mahdollisuuden periä maksun turhasta asentajakäynnistä, on hyvin harvinaista, että näin jouduttaisiin toimimaan, Ahonen vakuuttaa.

    Elisa ja DNA toimivat samoin

    Myös Telian valtakunnallisilla kilpailijoilla Elisalla ja DNA:lla on verkkosivuillaan vastaavia tarkistuslistoja, joilla kodin nettiyhteyden ongelmia pyritään selvittämään jo ennen asentajan lähettämistä paikalle.

    Elisan palvelujohtaja Annukka Matilainen kertoo MTV Uutisille, että Elisan sopimusehdoissa on määritelty 99 euron suuruinen maksu, joka voidaan periä siinä tapauksessa, että asiakkaan yhteysongelmat rajataan asiakkaan päätelaitteisiin tai sisäverkkoon.

    Matilaisen mukaan ongelmaa pyritään rajaamaan asiakkaan kanssa mahdollisimman perusteellisesti ennen asentajan lähettämistä kotikäynnille, jotta tarpeettomilta maksuilta vältyttäisiin.

    DNA:n asiakaspalvelusta todetaan, että DNA veloittaa asiakkaalta 55 euron suuruisen omavastuun, mikäli nettiyhteyden vika paikallistuu asiakkaan omiin kytkentöihin, laitteisiin tai sisäverkkoon.

    DNA:n laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jarno Haikonen kertoo MTV Uutisille, että kotikäynnin mahdollisesta maksullisuudesta kerrotaan kuluttajalle aina etukäteen.

    – Tapauksissa, joissa alun perin operaattorin puolelle arvioidun ongelman syyksi paljastuu kotiverkkoon liittyvät ongelmat, kustannus käynnistä voidaan veloittaa asiakkaalta, mutta toki harkintaa käyttäen. Käytännössä veloitus on erittäin harvinainen, Haikonen huomauttaa.

    Lue myös: Nämä ongelmat työllistävät teknistä tukea: ”Moni ei tiedä, missä virtanappula on" – asiakaspalvelijat pelastaneet jopa avioliittoja

    Lisää aiheesta:

    Eija on yrittänyt jo kuukauden päästä kalliista sähkösopimuksestaan eroon sopimussakolla – törmäsi sähköyhtiön muuriinTeetkö töitä etänä? Näillä lisälaitteilla voit varautua sähkökatkoihin – "Uskon, että sääennusteiden seuraamisesta tulee kansanhuvia"Yksityisetsivä Teuvon asiakkaat ihmettelivät, kun tältä kilahteli lukuisia samoja tekstiviestejä – syyksi paljastui monia koskettanut DNA:n vikaVerkkohyökkäyksistä aiheutunut jopa liittymien katkaisemisia – uusissakin laitteissa voi olla vuosikausia vanhoja virheitäTeknisen tuen ammattilaiset paljastavat hauskimmat asiakaskohtaamisensa: "Selvisi, että hänellä olikin jo meidän liittymä"Mikä Soneran verkossa mättää? ”Ei voi vedota huonoon tuuriinkaan”
    DigiInternetTeknologiaKotiTeliaElisaDNALifestyle

    Tuoreimmat aiheesta

    Digi
    • 13:27
      Takaisinvedot

      Poista tämä akkulaturi käytöstä

    • 6.12.15:58
      Elon Musk

      Elon Musk haluaa lakkauttaa EU:n – hyökkäsi Henna Virkkusen kimppuun: "Rakastat sensuuria enemmän kuin elämää"

    • 5.12.18:55
      Verkkohuijaukset

      Nyt tarkkana! Verohallinnolta tuleva viesti voi olla huijaus

    • 5.12.12:49
      Teknologia

      Orpo STT:lle: Iso osa datakeskusinvestoinneista haluttuja huoltovarmuuden kannalta

    • 5.12.10:13
      Verkkohuijaukset

      Saitko vakuutusyhtiöltä tällaisen viestin? Varoitus!