Poliisi pyöräilijöille: Soittokello käyttöön kiroilun sijaan

Suomen teillä vilistää tilastojen mukaan noin 3,5 miljoona polkupyörää, ja henkilöliikenteestä pyöräilyn osuus on noin yhdeksän prosenttia.

Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisilaitoksen liikenneturvallisuusyksiköstä toteaa, että pyöräilijöiden liikennekäyttäytyminen on pääsääntöisesti hyvää ja liikennesäännöt ovat hallussa. Eniten kielteistä palautetta tulee siitä, että pyöräilijät valitsevat jalkakäytävän kadun sijasta. Liikennesääntöjen mukaan kun yli 12-vuotiaat eivät saisi jalkakäytävällä pyöräillä.

- Jalkakäytävälle mennään helposti alueilla, joilla ei ole pyöräkaistoja. Osa kokee olonsa turvattomaksi autojen seassa, ja pyöräilijä voi myös pitää jalkakäytävää oman reittinsä kannalta sopivimpana väylänä, Höök kertoo.

Toinen palautetta poikiva asia on tilannenopeus. Höök muistuttaa, että pyöräilijöiden pitäisi autoilijoiden tapaan sovittaa nopeutensa ympäristöön.

- Sanotaan, että pyöräilijät ajavat tuhatta ja sataa, eivät väistele ja aiheuttavat vaaratilanteita. Pyörän selässä onkin syytä muistaa, että sama vauhti esimerkiksi kotoa työpaikalle asti ei ole aina mahdollinen.

Välillä pyörän päällä unohtuu myös liikennevalojen noudattaminen.

- Ajetaan kyllä muuten oikein, mutta kun autoilijoille tulee punaiset liikennevalot, heilautetaan pyörä jalkakäytävälle ja ikään kuin kierretään valot.

Moitteita puolin ja toisin

Joskus pyöräilijöiden ja muiden tienkäyttäjien sovittautuminen samoille väylille kiristää pinnaa.

- Kyllä siellä tuhahduksia ja kiroilua voi havaita. Olisikin syytä käyttää soittokelloa muiden tiellä kulkevien varoittamiseksi, sitä on huomattavasti parempi käyttää kuin omaa suuta, Pekka Höök sanoo.

Toisaalta myös pyöräilijät saavat niskaansa esimerkiksi jalankulkijoiden haukkuja.

- Niitä, jotka rikkovat määräyksiä, moititaan puolin ja toisin.

Autoilijoilta pyöräilijät toivovat poliisin saaman palautteen mukaan parempaa havainnointia.

- Tämä tulee esille esimerkiksi kiertoliittymien kohdalla. Pykälien mukaan lähtökohtana on, että liittymästä poistuva on väistämisvelvollinen. Pyöräilijät toivovat, että autoilijat huomaisivat heidät paremmin.

Lisää väyliä pyöräilijöille

Pyöräilyyn liittyvien ongelmien takana on monin paikoin se, että pyöräilyväylästö ei ole kasvanut samaan tahtiin kuin pyöräilijöiden määrä.

Höökin mielestä esimerkiksi Helsinki kuitenkin ainakin yrittää olla pyöräily-ystävällinen kaupunki. Yksi esimerkki tästä ovat kesällä käyttöön otetut pyörätaskut, joilla yritetään lisätä sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta.

- Pyörätaskussa pyöräilijän on turvallisempi odottaa valojen vaihtumista. Tästä on yritetty tiedottaa, mutta puolin ja toisin säännöt ovat vielä hiukan hukassa. Tämä kesä meni ehkä opetellessa ja ensi vuonna sujuu sitten paremmin.

Höök kuitenkin toteaa, että esimerkiksi Ruotsissa asiat ovat Suomea paremmalla tolalla.

- Vaikkapa Göteborgissa on turvallisempaa liikkua pyörällä, koska väylästöt ovat kattavat. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat kaistat, ja se tuo turvallisuutta ja sujuvuutta.

Lue myös:

    Uusimmat