Poikkeus sääntöön: Tässä tilanteessa tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta tulevaa

6:08
Tiedätkö, milloin autoilijan on väistettävä raitiovaunua? Näiden liikennesääntöjen kertaus on paikallaan, jos liikut Helsingissä tai Tampereella.

Raitiovaunut ja niiden kanssa toiminen voivat aiheuttaa monenlaisia haasteita kokemattomille.

Kerroimme aiemmin tänään Helsingin poliisin ylikomisario Dennis Pastersteinin julkaisemasta videosta, jolla nähtävä autoilija jättää noudattamatta punaisena vilkkuvaa "raitiovaunuvaloa" saaden tempustaan 100 euron liikennevirhemaksun. Voit katsoa videon alempaa artikkelista.

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä, Teppo Vesalaiselta, millaisia muita haasteita raitiovaunut sekä niihin liittyvä infra aiheuttaa tienkäyttäjille.

Helsingissä ja Tampereella liikkuvien on syytä pitää mielessä, että raitiovaunu voi tulla risteykseen ajoneuvoliikenteestä poikkeavasta suunnasta, jolloin ajoneuvoja varten asetetun väistämismerkin vaikutus ei koskekaan raitiovaunua.

– Raitiovaunuihin tottumaton ajoneuvon kuljettaja saattaa lisäksi unohtaa helposti, että tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua, Vesalainen kertoo.

Myös edestä lähestyvä raitiovaunu voi yllättää kääntyessään tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle. Mikäli raitiovaunun tulosuunnassa ei ole väistämismerkkiä, on sille annettava esteetön kulku.

– Raitiovaunu saa siis tällaisessa tilanteessa kääntyä vastakkaisesta suunnasta lähestyvän eteen, hän selventää.

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:17
KATSO MYÖS: Raitiovaunun eteen päin punaisia ajanut autoilija sai tempustaan 100 euron liikennevirhemaksun.

Varo vaaraa kiskojen yli kääntyessä

Tarkkuutta vaaditaan myös silloin, kun ajoneuvolla käännytään ja käännyttäessä tai heti kääntymisen jälkeen ylitetään raitiotie.

– Näissä tilanteissa on huomattava väistää sekä takaa että edestä lähestyvää raitiovaunua – myös liikennevaloissa. Nuolivalolla käännyttäessä väistettäviä raitiovaunuja ei kuitenkaan pitäisi olla.

Ajoneuvon kuljettajan on vihreästä nuolivalosta huolimatta varmistettava, että painava raitiovaunu varmasti pysähtyy. Vesalainen huomauttaa, että muun muassa syksyllä kiskoille pudonneet puiden lehdet vähentävät kitkaa ja vaikeuttavat raitiovaunun pysäyttämistä lähes talvikelien tavoin.

Ole tarkkana myös jalankulkijana

Jos raitiovaunukiskojen yli kulkee suojatie, on raitiovaunun kuljettajan väistettävä suojatiellä olevaa tai sille pyrkivää jalankulkijaa.

– Käytössä on kuitenkin jalankulkijoille myös sellaisia kiskojen ylityspaikkoja, joissa ei ole suojatietä yli kiskojen. Näissä väistämisvelvollisuus onkin jalankulkijalla eli raitiovaunu saa mennä ensin. Suojatie on osoitettu suojatien merkein ja suojatieraidoituksella tien pinnassa. Ylityspaikan kohdalla näitä ei ole.

Vesalainen pitää tällaisia ylityspaikkoja erityisen vaarallisina muun muassa siksi, että kiskojen ylittämistä saattaa edeltää ajoradan ylitys, jossa on ollut suojatie. Vastaavasti suojatie ajoradan yli saattaa olla heti raitiovaunukiskojen ylityspaikan jälkeen.

– Ensin siis jalankulkijaa väistetään, sitten kiskojen kohdalla ei väistetä ja taas kiskojen jälkeen väistetään. Ajorataa ylittäessään on jalankulkijalla saattanut olla liikennevalo, joita ei kiskojen ylityspaikassa enää välttämättä olekaan. Onkin tärkeää, ettei erehdy luulemaan ennen kiskoja tai niiden jälkeen olevan ajoradanylityksen vihreän jalankulkuvalon koskevan automaattisesti myös kiskojen ylityspaikkaa. Joillakin ylityspaikoilla saattaa toki olla myös ylityspaikkaa koskevat liikennevalot.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja