Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
6:08Nämä ratikkasäännöt on hallittava myös TampereellaKatso videolta, millaisia ovat ratikkasäännöt, jotka on nyt hallittava Helsingin lisäksi myös Tampereella.Shutterstock
Julkaistu 12.02.2021 14:02

Ville Järveläinen

Myös Tampereella autoilevien on syytä perehtyä raitiovaunun ja ajoneuvon välisiin väistämissääntöihin.

Tähän asti raitiovaunujen huomioiminen on ollut vaatimus lähinnä Helsingissä autoileville. Nyt ajoneuvon ja raitiovaunun väliset väistämissäännöt on hallittava myös Tampereella.

Raitiovaunu poikkeaa muista liikennevälineistä muun muassa siten, että sille on annettava esteetön kulku. Stop-merkki ja kärkikolmio toki koskevat raitiovaunua siinä, missä ajoneuvojakin. Väistämismerkin asettelulla on myös merkitystä.

– Raitiovaunu voi tulla risteykseen esimerkiksi ajoneuvoliikenteestä poikkeavasta suunnasta, jolloin ajoneuvoja varten asetetun väistämismerkin vaikutus ei koskekaan raitiovaunua, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa Autoliiton tiedotteessa.

Lue myös: Bussikuskilla tuli mitta täyteen Tampereella: Pakotti Mersu-kuskin painumaan sinne, mistä oli tullutkin

Huolellisuutta ja varovaisuutta tarvitaan

Mikäli autoilija ei ole tottunut raitiovaunuihin, unohtaa hän helposti, että tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua.

Raitiovaunuihin tottumaton autoilija ei selviä pelkällä maalaisjärjellä – vähän erikoiseltakin vaikuttavat ratikkasäännöt on otettava haltuun nyt myös Tampereella

Autoliiton mukaan toinen yllättävä tilanne on, kun edestä lähestyvä raitiovaunu kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle. Mikäli raitiovaunun tulosuunnassa ei ole väistämismerkkiä, on sille annettava esteetön kulku. Raitiovaunu saa siis kääntyä vastakkaisesta suunnasta lähestyvän eteen. 

Tarkkana pitää olla myös tilanteissa, joissa ajoneuvolla käännytään ja käännyttäessä tai heti käännöksen jälkeen ylitetään raitiotie. Näissä tilanteissa on huomattava väistää sekä takaa että edestä lähestyvää raitiovaunua – myös liikennevaloissa. Nuolivalolla käännyttäessä väistettäviä raitiovaunuja ei kuitenkaan pitäisi olla. 

– Ajoneuvon kuljettajan on vihreästä nuolivalosta huolimatta syytä varmistaa, että painava raitiovaunu varmasti pysähtyy. Erityisesti syksyllä kiskoille pudonneet puiden lehdet vähentävät kitkaa ja vaikeuttavat raitiovaunun pysäyttämistä. Tarpeettomia pysähdyksiä vihreän nuolivalon palaessa on kuitenkin syytä välttää, jotta ei itse yllätä takana ajavaa, Vesalainen huomauttaa. 

Raitiovaunuvaloja pitää noudattaa

Nyt myös Tampereella autoilevien tulee opetella tunnistamaan kolmion muotoiset raitiovaunuvalo-opastimet, joilla voidaan tietyissä paikoissa pysäyttää myös autoliikenne.

Vesalaisen mukaan raitiovaunuvalot toimivat hieman tavallisista liikennevaloista poiketen, sillä niissä vilkkuva keltainen valo varoittaa lähestyvästä raitiovaunusta. Tällöin on noudatettava erityistä varovaisuutta ja valmistauduttava pysähtymään.

Kun keltainen valo palaa yhtenäisesti tai punaiset valot vilkkuvat, on pysähdyttävä.

Raitiovaunun mentyä punaiset valot sammuvat ja keltainen valo vilkkuu hetken velvoittaen noudattamaan erityistä varovaisuutta. Lopulta keltainen vilkkuva valo sammuu ja liikenne jatkuu normaalisti.

Valo-opastimia ei jokaisessa risteyksessä kuitenkaan ole tai ne eivät aina välttämättä toimi. Toimiessaankin raitiovaunuvalo-opastin on pimeä silloin, kun raitiovaunua ei tule. Opastin näyttää siis samalta, kuin ollessaan esimerkiksi vian seurauksena pois toiminnasta.

– Ikinä ei pidä luottaa pelkkään valo-opastimeen, vaan aina pitää havainnoida huolellisesti, onko raitiovaunu tulossa, Vesalainen muistuttaa.

Lue myös: Olethan tietoinen tästä tuoreesta muutoksesta raitiovaunuvalojen suhteen? "Silloin ei saa missään tapauksessa ajaa"

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Pian pääkaupunkiseudulla liikennöivä pikaratikka eroaa edeltäjistään merkittävästi – tämä autoilijan tulee tietääMiten autoilijan pitää toimia, kun takaa lähestyy hälytysajoneuvo pillit päällä? – "Asia ei ole aivan yksiselitteinen"Poikkeus sääntöön: Tässä tilanteessa tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta tulevaaMikä lasketaan punaisia päin ajamiseksi? Saako vanhoilla keltaisilla vielä mennä? Älä sorru vaaralliseen ajattelutapaan!Olethan tietoinen tästä tuoreesta muutoksesta raitiovaunuvalojen suhteen? "Silloin ei saa missään tapauksessa ajaa"Autolla Helsinkiin – väistäthän raitiovaunua oikein?
LiikenneLiikennesäännötLiikenneturvallisuusRaitiovaunutTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 12:37
    Politiikka

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • 08:34
    Rattijuopumus

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"

  • Eilen14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • Eilen13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian