Pekingin kisoissa ennätysmäärä sponsoreita

Olympialaisten tulot virtaavat pääosin kahdesta lähteestä. KOK:n arvion mukaan puolet olympiakisojen tuloista tulee tv-oikeuksien myynnistä ja 40 prosenttia sponsoreilta.

Juuri tv-oikeuksien hintojen nousu on ollut kesäolympialaisten kasvun moottori siitä lähtien kun ensimmäiset tv-lähetykset tehtiin Lontoon kisoista 1948. Pekingin kisat tuovat KOK:lle arviolta 1,7 miljardia dollaria. Vertailuksi: Moskovassa 1980 luku oli 88 miljoonaa dollaria.

Loput tuloista on muruja: lipunmyynti tuo kahdeksan prosenttia ja virallinen kisakrääsä loput.

Sponsorit on jaettu neljään eri luokkaan. Ylimmällä tasolla, KOK:n TOP-ohjelmassa on 12 maailmanlaajuista jättiyritystä, jotka maksavat yhteensä 866 miljoonaa dollaria. Tuolla summalla ne ostavat maailmanlaajuisen olympiamarkkinoinnin yksinoikeuden omalla toimialallaan.

Seuraavalla tasolla ovat partnerit, toiseksi alimmalla sponsorit ja alimmalla tasolla viralliset tavarantoimittajat. Partnereita ja sponsoreita on Pekingin kisoissa enemmän kuin koskaan.

Näillä alemman tason yhteistyökumppaneilla ei kuitenkaan ole toimialansa yksinoikeutta kuten ylimmän tason TOP-yrityksillä. Esimerkiksi sponsoriyritysten ryhmässä Pekingissä on kolme kilpailevaa olutmerkkiä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat