Päiväkotien ja koulujen esiopetuksessa selviä eroja

Helsingin yliopistossa tänään tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan eroja löytyy etenkin esiopetuksen opetussuunnitelmista.

Tutkija Annu Brotheruksen mukaan päiväkodissa opetussuunnitelmat ovat suppeampia ja osin epäjohdonmukaisia. Koulun opetussuunnitelmat taas liittyvät selkeästi kirjoitettujen opetussuunnitelmien perinteeseen.

Brotherus lisäisi esiopetukseen enemmän haasteita, mikä helpottaisi myös koulun aloitusta. Koulun alkuopetukseen voisi puolestaan tuoda enemmän esiopetuksesta tuttuja elementtejä, kuten leikkejä.

Brotheruksen mukaan koulussa annettu esiopetus on pikemminkin varhennettua alkuopetusta. Syynä tähän on se, että koulun sivistystehtävää ja työskentelytapoja on vaikea muuttaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat