Ostosmatkailu hyytynyt jopa kolmanneksen – venäläisistä tuli renkaanpotkijoita

Ruplan kurssin alamäki on hyydyttänyt venäläisten ostosmatkailua Kaakkois-Suomeen selvästi. Erikoistavarakaupassa myynti on notkahtanut joillakin toimialoilla jopa kolmanneksen.

Kaikilla aloilla ei kuitenkaan mene yhtä surkeasti. Esimerkiksi Lappeenrannan seudun matkailukohteissa on kirjattu kasvulukuja vielä alkuvuonnakin.

– Meillä on ollut kasvua tammikuussa ja helmikuussa viime vuoteen verrattuna, iloitsee Holiday Club Saimaan johtaja Jussi Valtola.

Kylpylähotellissa ruplan heikentymisestä ei ole panikoitu, vaikka 40 prosenttia asiakkaista tulee lähinnä Pietarista. He ovat varakasta keskiluokkaa.

– Takana on juuri nyt naistenpäivän viikonloppu, joka myytiin erittäin hyvin.

Kysyntää uusista tuotteista

Venäläisille suunnattaviin matkailutuotteisiin on kaivattu uutta tarjontaa perinteisten tuotteiden rinnalle ja suhdannevaihtelua tasaamaan. Esimerkiksi terveysmatkailu eri versioina kiinnostaa kovasti.

– Venäläisyrityksille myytävät työhyvinvointipalvelut ja palkintomatkat ovat uutta kulttuuria Venäjällä, Valtola arvioi.

Myös golfin harrastusmahdollisuuksien kysyntä on kovassa kasvussa. Näyttääkin siltä, että monet sellaiset tuotteet, jotka tulivat tutuiksi suomalaisille muutama vuosikymmen sitten, myydään nyt uudestaan venäläisille.

– Venäläiset ovat tuomassa ensi kesänä ensimmäisen golfkisan Pietarista Lappeenrantaan.

Toimialoilla suuria eroja

Lappeenrannan luksustavaratalossa myönnetään, että venäläiset ovat liikkeessä vähentyneet. Luksustuotteiden myynti on ollut kuitenkin vielä tasaista. Liike avattiin loppuvuodesta.

– Myynnissä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Meillä tosin vertailukohtaa on vain muutamalta kuukaudelta, kertoo Grande Orchideen tavaratalonjohtaja Topi M. Riutta.

Etelä-Karjalan Kauppakamari puolestaan arvioi, että marketeissa ostosmatkailu on laskenut kymmenkunta prosenttia. Erikoistavarakaupassa 20–30 prosentin notkahdus on yleistä.

– Näitä suhdannemuutoksia on ollut ennenkin. Seuraamme tilannetta koko ajan, mutta en ole vielä hirmuisen huolestunut, arvioi kauppakamarin toimitusjohtaja Mika Peltonen.

Huono talvi söi myyntiä

Lappeenrannassa ja parilla muullakin paikkakunnalla toimiva iso urheilu- ja vapaa-ajan erikoisliike UK Koskimies arvioi oman myyntinsä venäläisille olevan 10–20 prosenttia pakkasella.

– Se johtuu osittain huonosta talvesta. Talviurheiluvälineiden ja vaatteiden kauppa ei vain käynyt tänä vuonna, muistuttaa myymäläpäällikkö Juha Karhumäki.

Monet yrittäjät ovat investoineet Kaakkois-Suomessa paljon Venäjän kasvun varaan ja nyt monia saattaa ahdistaa.

– Uskoisin, että niillä joilla on päämarkkina ollut rajan toisella puolella, eletään vaikeita ja tiukkoja aikoja. Meihin tämä notkahdus ei niin paljon vaikuta, Karhumäki vakuuttaa.

Karhumäki muistuttaa, että venäläisiä liikkuu alueella yhä paljon, vaikka määrät ovat vähentyneet.

– Kysymys on enemmänkin ostohalukkuudesta, ollaan entistä tarkempia.

Autoliikkeissä tämä sama "renkaanpotkiminen" tunnetaan matalasuhdanteissa hyvin.

Ikea miettii kesään asti

Lappeenrannassa odotetaan lähikuukausina Ikean päätöstä tavaratalon rakentamisesta. Kielteinen päätös tai lykkäys viestittäisi, että isokaan toimija ei ota nyt riskejä.

Ikeasta vakuutettiin MTV Uutisille, että Lappeenrannan investointi on suunniteltu pääasiassa suomalaisasiakkaiden varaan. Yhtiö ei halua julkisesti kertoa, paljonko myynnistä on budjetoitu venäläisten piikkiin. Ikea aikoo päättää kesällä rakennetaanko tavaratalo vai ei. Venäläisten ostosmatkailun hiipuminen ei yhtiön mukaan vaikuta päätöksiin.

– Olemme investoineet ennenkin huonoina aikoina, yhtiöstä kerrottiin.

Ikean päätöksellä on suuri merkitys Lappeenrannan seutukunnalle sekä taloudellisesti että henkisesti.

– Se toisi kauppakeskukseen myös useita kymmeniä muita erikoisliikkeitä, ja kaikkiaan satoja uusia työpaikkoja, laskee kauppakamarin Peltonen.

Lue myös:

    Uusimmat