Osta näin alesta - järkevät vinkit

Alennusmyynneissä on vilkasta ja joissakin liikkeissä alennusprosentit hipovat jopa 70:ntä. Moni retkahtaa ostamaan alesta jotain, joka kuitenkin päätyy täyttämään komeroita. Järkevä kuluttaja muistaa muutaman asian.

1. Pääsääntö pitäisi olla, että ostat vain tarpeeseen. Älä osta vain siksi, että saat halvalla.

2. Ennakoi kuitenkin joulua ja syntymäpäiviä ja osta ajattomia lahjoja varastoon. Esimerkiksi kirjoja ja pientä "Tiimari-tilpehööriä", ei kuitenkaan selkeitä trendileluja. Jos lapsi osallistuu esimerkiksi jokaisen 25 luokkakaverinsa synttäreille, 5 euron hintaisista pikkulahjoista syntyy vuodessa 125 euron lasku.

3. Laske lopullinen hinta, jos kauppa ei sitä ilmoita. Suuri alennusprosentti voi sekoittaa sinua. Valtaosassa liikkeistä alennusprosentit ovat 30-40 prosenttia, niitä suuremmilla aleprosenteilla vain houkutellaan ostajia sisään ja ne ovat kuitenkin vielä alen alkuvaiheesa harvinaisempia. Ja prosenttilaskuhan meni näin: jos tuotteen alkuperäinen hinta on 59,90 euroa ja tuote on 40 prosentin alessa, kerro 59,90 euroa 0,6:lla (eli ensin 100 prosentista on vähennetty alennusprosentti ja jaettu se sadalla) eli lopullinen hinta on 35,94 euroa.

4. Metsästä ensi talven muotia. Ensi talven trendiväreinä jatkavat harmaa, musta, valkoinen, kerma ja beige sekä uutena mm. lilan eri sävyt. Muodot ovat edelleen väljiä ja niillä leikitellään. Legginsit ovat tulleet jäädäkseen. Muista klassisuus ja oma tyylisi, älä siis hairahdu vain hintaan.

5. Valtaosa alessa olevista tavaroista ei vanhene, vaikka kauppa poistaa ne valikoimistaan. Lenkillä kukaan ei katso, onko sinulla jalassasi alesta ostetut viime kevään malliston juoksuhousut, pääasia on, että ne sopivat sinulle sekä malliltaan että hinnaltaan.

6. Osta kuluvaa tavaraa eli esimerkiksi kosmetiikkaa, jota käytät. Se säilyy avaamattomana muutaman kuukauden. Listaa voi jatkaa mm. alusvaatteilla, sukilla ja perus-T-paidoilla.

7. Osta myös isompia seuraavan sesongin tuotteita, jos tarvitset. Esimerkiksi kesäkalusteet halpenevat merkittävästi juhannuksen jälkeen.

Uutista varten on haastateltu Marttaliiton kehittämispäällikköä Teija Jerkkua, Kaupan liiton asiamiestä Matti Räisästä ja PR-toimisto Spalt PR:n lehdistökoordinaattori Teemu Leinoa.

Lue myös:

    Uusimmat