Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ole tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"

6:57Monen tuotteen hinta nousee yllättäen Black Fridayn alla – näin tunnistat, mikä tuote on oikeasti alennuksessaKATSO MYÖS: Monien tuotteiden hinta nousee yllättäen juuri ennen marraskuun Black Friday -tarjoushulinaa. Näin tunnistat, mikä tuote on oikeasti alennuksessa.
Julkaistu 21.09.2022 12:07

Ville Järveläinen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) suosittelee suhtautumaan remontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavaan Helpdoriin varauksella. Se varoittaa yrityksen toimintatapojen aiheuttavan kuluttajille ongelmia, eikä edes kuluttajaviranomaisille ole vielä selvää, onko kyse palveluiden myyjästä vai niiden välittäjästä.

Kuluttaja-asiamies kertoi helmikuussa 2022 vaatineensa Helpdor Oy:tä korjaamaan toimintatapojaan. Palvelun sopimusehdot ja peruuttamismaksut ovat kuitenkin edelleen KKV:n mukaan kohtuuttomat, ja monet kuluttajat ovat yhä ongelmissa yrityksen kanssa.

Helpdor on alustapalvelu, jonka kautta voi tilata erilaisia kodin palveluja sen sopimuskumppaneiden kautta. Helpdor pitää itseään vain palveluiden välittäjänä, ei niiden myyjänä, mutta kuluttajalle ei ole ollut selvää, kenen kanssa sopimus tehdään. Tästä ei ole varmuutta viranomaisillakaan.

Tyypillisissä ongelmatilanteissa yritys on vaatinut ennakkomaksua, mutta palvelun toteutuksessa on ollut puutteita tai palvelu ei ole toteutunut lainkaan. Yritykseen on vaikea saada yhteyttä, mikä on KKV:n mukaan äärimmäisen ongelmallista esimerkiksi silloin, jos tilattua muuttoautoa ei kuulu tai asiakas odottaa kotona asentajaa, joka ei tulekaan.

Lue myös: Puhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?

"Neuvoteltu pitkään ja perusteellisesti"

Myös kuluttajaneuvonnalla on ollut vaikeuksia saada asioita selvitettyä Helpdorin kanssa.

– Helpdorin kanssa on neuvoteltu pitkään ja perusteellisesti, mutta edistystä ei ole näkyvissä. Lisävahinkojen välttämiseksi haluamme varoittaa kuluttajia Helpdorin toiminnasta. Kuluttajien kannattaa vertailla ehtoja ja käyttäjäkokemuksia sekä harkita huolella mitä välitys- ja kilpailutuspalvelua käyttää, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa KKV:n tiedotteessa.

KKV:n mukaan Helpdorin toiminnasta ei vieläkään käy yksiselitteisesti ilmi, onko se palveluiden myyjä vai ainoastaan niiden välittäjä. Lisäksi Helpdorin tulisi luopua 25 prosentin peruuttamismaksusta ja 20 prosentin alustamaksusta, joiden KKV sanoo olevan kuluttajille kohtuuttomia. Kuluttaja-asiamies on edellyttänyt Helpdorilta myös toimivia ennakkomaksujen hyvitysmenettelyitä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa tekemään Helpdorille reklamaation, mikäli palvelu on aiheuttanut ongelmia tai palvelua ei ole suoritettu ennakkomaksusta huolimatta. Jos ennakkomaksu on maksettu luottokortilla, hyvitystä voi vaatia myyjän lisäksi luotonantajalta.

– Suhtaudu ennakkomaksuihin aina varauksella. Nyrkkisääntö on, että työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty, KKV muistuttaa.

Lue myös: Urheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiä

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssaKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Huo­ne­ka­lu­lii­ke jättänyt asiakkaitaan pulaan, satoja valituksia – KKV: Mieti kahdesti, ennen kuin tilaatÄlä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappiaKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
KotiRemontointiAsuminenKuluttajariidatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Koti
  • 14:56
    Lämmitys

    Nuohooja-Juhan nerokas niksi: Näin tarkistat, onko polttopuu tarpeeksi kuiva

  • 11:14
    Siivous

    Näin helposti puhdistat liesituulettimen – pinttynyt rasva sihisee pois

  • ti06:34
    Internet

    Pätkiikö netti? Syy saattaa piillä keittiössä

  • 19.10.20:02
    Jalkapallo

    Zlatanin saunavideo hämmästyttää – asiantuntijalta hurja arvio

  • 19.10.12:03
    Hygienia

    Suomalaiskodeissa möngertää sokeritoukan "serkku" – se voi olla tuhoisampi vieras