Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!

10:46Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkanaKATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan. Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana.
Julkaistu 25.03.2024 17:31

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa sänkyjä myyvästä Lux Beds -yrityksestä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajilla on ollut lukuisia ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa. KKV on alkuvuoden aikana saanut lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä.

Lue myös: Hittidieettejä markkinoidaan ympäristöystävällisyydellä, mutta mistä erottaa humpuukin?

Tuotteita ei kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen

Ilmoitusten mukaan tilattuja tuotteita ei ole saapunut eikä peruutustilanteessa ennakkoon maksettuja rahoja ole saanut takaisin.

Myös tuotteiden toimitukset ovat viivästyneet merkittävästi. Toistuvista lupauksista huolimatta tuotteita ei ole kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen. Useimmissa tapauksissa tuote on maksettu kokonaan tai osittain ennakkoon.

Kuluttajaneuvonta kehottaa ottamaan huomioon havaitut ongelmat ja harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa.

Lue myös: Riita käytetyn Teslan yllättävistä korjausmaksuista selvisi – näin suomalaiskuluttajalle kävi

Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ennakkomaksamiseen liittyy aina riski, sillä on mahdollista, ettei tuote tule tai rahoja ei palauteta. Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti tai luottosopimus.

Viivästys on myös sopimusrikkomus, sillä tuote on toimitettava kuluttajalle sovittuna ajankohtana. Jos toimitusajasta ei ole sovittu, kuluttajan pitää saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. 

Lue myös: KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssa

Jos tuote on esimerkiksi tilattu verkkokaupasta, kyse on etämyynnistä. Tällöin kaupat saa perua 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Peruutusoikeutta voi käyttää myös ennen tuotteen vastaanottamista.

Mittatilaustavaroilla ei ole etämyynnin peruuttamisoikeutta, mutta rajoitus ei koske tuotteita, jotka vastaavat standarditavaraa ja jonka muunteluun kuluttaja voi vaikuttaa vain vähän; esimerkiksi erikseen tilattavaa ja valmistettavaa sohvaa, johon saa valita värin ja materiaalin perusvalikoimasta.

Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

Lue myös: Mikä on meetvurstin kohtalo? Suomalaiskaupat kertovat hepatiittikohun vaikutuksista

Katso myös: Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aihe

4:59Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aiheMiten suoraan auton vioista pitää kertoa?

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Sänkyliike ei toimittanut sänkyjä tai palauttanut rahoja – kuluttaja-asiamies teki poliisille tutkintapyynnönKKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssaKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Huo­ne­ka­lu­lii­ke jättänyt asiakkaitaan pulaan, satoja valituksia – KKV: Mieti kahdesti, ennen kuin tilaatOle tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
ShoppailuKuluttajariidatMakuuhuoneLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut