Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein

Myyjä ei perusteettomasti voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella, muistuttaa KKV. Kuvituskuva.
Myyjä ei perusteettomasti voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella, muistuttaa KKV. Kuvituskuva.Copyright (c) 2013 LDprod/Shutterstock.
Julkaistu 12.05.2021 11:04
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

KKV:n saamien yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että verkkokaupat yrittävät yhä useammin yksipuolisesti perua tilauksia. 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta saa aina vain enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat koettavat vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Asiasta kerrotaan KKV:n sivuilla. Firmat yrittävät yksipuolisesti perua asiakkaan tilauksen vetoamalla siihen, että tavaran kanssa on toimitusvaikeuksia tai että varastossa ei ole tuotteita riittävästi. Tosiasiassa sopimus sitoo kaupan molempia osapuolia.

KKV:n mukaan verkkokauppojen kohdalla on yhä enemmän tapauksia, jossa myyjät yrittävät vetäytyä sitovista tilauksista. Kuluttaja-asiamiestä ja KKV:n kuluttajaneuvontaa tämä huolestuttaa. 

Verkkokaupassa tilausvahvistus vahvistaa sopimuksen syntymisen. Tilaus sitoo kumpaakin osapuolta. Myyjä ei voi perua kauppaa yksipuolisesti.

Lue myös: Kuluttaja: Jokaisen pyykkiä pesevän olisi syytä pitää mielessä yksi asia pesuaineostoksilla – teetkö sinä näin?

Luottamus on tärkeää

KKV:n mukaan kuluttajien tulisi voida luottaa siihen, että tilaus pitää paikkansa. Verkkokauppa ei saa vetäytyä sopimuksesta vetoamalla vaikkapa siihen, että varastossa ei ole tarpeeksi tavaraa tai että on toimitusvaikeuksia. Tällaisissa tapauksissa kyseessä ei ole yleensä sellainen ylivoimainen este, jonka perusteella myyjällä olisi oikeus vetäytyä sopimuksesta.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen muistuttaa tiedotteessa, että asiakkaiden luottamus yritykseen on myös verkkokauppiaiden etu. Verkkokaupan huolellisen toiminnan edellytyksensä on, että yritys mainostaa vain niitä tuotteita, joita se pystyy myös toimittamaan asiakkaalle.

Väänänen muistuttaa, että firmalla on vastuu siitä, että ilmoitetut tiedot vaikkapa varaston riittävyydestä ovat paikkansapitäviä. Myyjän tulee huolehtia, että tuotetta ei ole mahdollista ostaa, jos se on loppunut. Myös ilmoitettuja toimitusaikoja tulee noudattaa.

Lue myös: Suomalaisissa ruokakaupoissa jyllää nyt ilmiö, jonka suosiolle ei näy loppua: "Jätämme taaksemme jopa Yhdysvallat"

Sopimusrikkomuksesta voi saada korvauksen

Myyjä ei siis perusteettomasti voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella. Jos verkkokauppa peruu tilauksen, kyseessä on sopimusrikkomus. Siitä seuraa korvausvastuu, jonka voi korvata esimerkiksi siten, että asiakas ostaa vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toiselta myyjältä ja alkuperäinen myyjä hyvittää tuotteiden hintaeron.

Se, että onko kuluttajalla oikeus tällaiseen korvaamistapaan, arvioidaan tapauskohtaisesti. Ensin kuluttajan pitää olla yhteydessä alkuperäiseen myyjään ja vaatia, että hänen tilaamansa tuote toimitetaan.

KKV:n mukaan kuluttajan tulee tehdä niin sanottu kateosto huolellisesti ja vahingot minimoiden. Korvausvastuun arviointiin vaikuttaa lisäksi se, pystyykö myyjä osoittamaan, että tuotteen toimituksessa tuli vastaan ylivoimainen este.

KKV:n kuluttajaneuvonnan saamien yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että yleistä tällainen sopimuksista vetäytyminen on etenkin kodinkoneita tai elektroniikkaa myyvien verkkokauppojen kohdalla. Pääosin ilmoitukset ovat koskeneet tietotekniikkaan liittyviä, kuten näytönohjaimien ja grafiikkakortteja koskevien tilausten peruuntumisia.

Mikäli kuluttaja on vaatinut tilauksen toimittamista eikä yritys tähän suostu, kannattaa asiasta tehdä yritykselle kirjallinen valitus niin pian kuin suinkin. Tässä voi käyttää apuna KKV:n sivuilta löytyvää Reklamaatioapuria.

Jos asian käsittely yrityksen kanssa ei tuota toivottua lopputulosta, voi pyytää apua kuluttajaneuvonnasta.

Katso myös: Näin vältyt nettihuijaukselta.

8:00Näin vältyt nettihuijaukselta

Lue myös: Kuluttaja: Jos ryhmäliikuntatunti korvataan video-opetuksella, voiko saada rahat takaisin? Kilpailu- ja kuluttajavirastolta yksiselitteinen vastaus

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassaHoukuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätäKolme ongelmatilannetta, joihin kuluttaja voi törmätä tarjouskampanjoiden aikaanKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"Kolme mahdollista ongelmatilannetta, joihin voit törmätä tarjouskampanjoiden aikaan – "Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei..."Tiesitkö tätä? Kaikilla kaupoilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta: "Kuluttajilla on vuosikausia ollut virheellinen käsitys…"
VerkkokauppaElektroniikkaKodinkoneetShoppailuDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa
  • Eilen13:01
    Kauppa

    Verkkokauppa.comille yli puolen miljoonan seuraamusmaksu – Avi: "Menettely altistanut rahanpesulle ja terrorismin rahoittamiselle"

  • ma05:33
    Raha

    Temuttajien saituudesta yllättävä havainto: "Perisuomalainen synti"

  • 22.9.10:20
    Kuluttaminen

    Tukesin pääjohtaja varoittaa kiinalaisverkkokauppojen vaaroista: "Sikaa säkissä"

  • 13.9.07:33
    Shoppailu

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 10.9.16:47
    Kaupan ala

    Kotimainen verkkokauppa on elpymässä