KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein

KKV:n saamien yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että verkkokaupat yrittävät yhä useammin yksipuolisesti perua tilauksia. 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta saa aina vain enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat koettavat vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Asiasta kerrotaan KKV:n sivuilla. Firmat yrittävät yksipuolisesti perua asiakkaan tilauksen vetoamalla siihen, että tavaran kanssa on toimitusvaikeuksia tai että varastossa ei ole tuotteita riittävästi. Tosiasiassa sopimus sitoo kaupan molempia osapuolia.

KKV:n mukaan verkkokauppojen kohdalla on yhä enemmän tapauksia, jossa myyjät yrittävät vetäytyä sitovista tilauksista. Kuluttaja-asiamiestä ja KKV:n kuluttajaneuvontaa tämä huolestuttaa. 

Verkkokaupassa tilausvahvistus vahvistaa sopimuksen syntymisen. Tilaus sitoo kumpaakin osapuolta. Myyjä ei voi perua kauppaa yksipuolisesti.

Luottamus on tärkeää

KKV:n mukaan kuluttajien tulisi voida luottaa siihen, että tilaus pitää paikkansa. Verkkokauppa ei saa vetäytyä sopimuksesta vetoamalla vaikkapa siihen, että varastossa ei ole tarpeeksi tavaraa tai että on toimitusvaikeuksia. Tällaisissa tapauksissa kyseessä ei ole yleensä sellainen ylivoimainen este, jonka perusteella myyjällä olisi oikeus vetäytyä sopimuksesta.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen muistuttaa tiedotteessa, että asiakkaiden luottamus yritykseen on myös verkkokauppiaiden etu. Verkkokaupan huolellisen toiminnan edellytyksensä on, että yritys mainostaa vain niitä tuotteita, joita se pystyy myös toimittamaan asiakkaalle.

Väänänen muistuttaa, että firmalla on vastuu siitä, että ilmoitetut tiedot vaikkapa varaston riittävyydestä ovat paikkansapitäviä. Myyjän tulee huolehtia, että tuotetta ei ole mahdollista ostaa, jos se on loppunut. Myös ilmoitettuja toimitusaikoja tulee noudattaa.

Sopimusrikkomuksesta voi saada korvauksen

Myyjä ei siis perusteettomasti voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella. Jos verkkokauppa peruu tilauksen, kyseessä on sopimusrikkomus. Siitä seuraa korvausvastuu, jonka voi korvata esimerkiksi siten, että asiakas ostaa vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toiselta myyjältä ja alkuperäinen myyjä hyvittää tuotteiden hintaeron.

Se, että onko kuluttajalla oikeus tällaiseen korvaamistapaan, arvioidaan tapauskohtaisesti. Ensin kuluttajan pitää olla yhteydessä alkuperäiseen myyjään ja vaatia, että hänen tilaamansa tuote toimitetaan.

KKV:n mukaan kuluttajan tulee tehdä niin sanottu kateosto huolellisesti ja vahingot minimoiden. Korvausvastuun arviointiin vaikuttaa lisäksi se, pystyykö myyjä osoittamaan, että tuotteen toimituksessa tuli vastaan ylivoimainen este.

KKV:n kuluttajaneuvonnan saamien yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että yleistä tällainen sopimuksista vetäytyminen on etenkin kodinkoneita tai elektroniikkaa myyvien verkkokauppojen kohdalla. Pääosin ilmoitukset ovat koskeneet tietotekniikkaan liittyviä, kuten näytönohjaimien ja grafiikkakortteja koskevien tilausten peruuntumisia.

Mikäli kuluttaja on vaatinut tilauksen toimittamista eikä yritys tähän suostu, kannattaa asiasta tehdä yritykselle kirjallinen valitus niin pian kuin suinkin. Tässä voi käyttää apuna KKV:n sivuilta löytyvää Reklamaatioapuria.

Jos asian käsittely yrityksen kanssa ei tuota toivottua lopputulosta, voi pyytää apua kuluttajaneuvonnasta.

Katso myös: Näin vältyt nettihuijaukselta.

8:00

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja