Kelan korvaamat taksikyytien ongelmat ovat puhuttaneet viime aikoina. MTV Uutiset on uutisoinut muun muassa myöhässä olleista takseista ja vaikeuksista taksien saamisessa. Taustalla on Kela-taksien kilpailutus, jonka seurauksena osittain uudet palveluntuottajat aloittivat kyytien tarjoamisen. Asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä, mutta tyytymätön kilpailutuksen jälkeiseen tilanteeseen on myös MTV Uutisten haastattelema taksinkuljettaja.
Seppo on ajanut taksia 1990-luvulta asti Varsinais-Suomessa, mutta harkitsee lopettavansa Kela-kyytien ajamisen, sillä kilpailutuksen jälkeen niiden ajaminen ei ole enää kannattavaa. Seppo ei halua esiintyä jutussa omalla nimellään, sillä pelkää ulostulon vaikuttavan muiden suhtautumiseen taksipiireissä.
Useita työntekijöitä työllistävä Seppo kertoo, että Kela-kyydeistä saatava korvaus ei riitä kattamaan edes työstä syntyviä kuluja.
Invataksia ajava kollega oli kertonut Sepolle, että kyydit ovat kannattavia vain, jos kyyti on 14 kilometrin mittainen. Matkat ovat kuitenkin usein paljon tätä pidempiä.
– En halua maksaa siitä, että pääsen ajamaan tiettyjä asiakkaita. Tämä on ennen kaikkea yritystoimintaa.
Toinen MTV Uutisiin yhteyttä ottanut taksikuljettaja kertoo myös, että kiinnostusta Kela-kyytien ajamiseen ei pienillä korvauksilla löydy.
– Taksien välitysyhtiöt perivät yrittäjiltä välityspalkkion. Jos yrittäjällä on työntekijöitä, he saavat ajamistaan kyydeistä provision. Varsinkin työntekijöiden ajamat, pidemmät kyydit menevät jo käytännössä tappiolle, niin ikään nimettömänä pysyvä taksikuski selittää.
