Potilaiden elintärkeät hoidot ovat uhattuna, kun Kelan taksit eivät saavu paikalle – näin taksiyritykset vastaavat ongelmiin

Useat elintärkeät hoidot uhattuna, kun taksit eivät hae asiakkaita sovittuun aikaan – Kela kommentoi kiperää asiaa suorassa lähetyksessä 3:56
Katso myös, miten Kela kommentoi kompuroivaa uudistusta

Kela-taksien vuosi ei ole alkanut lupaavasti, sillä tietoon on tullut useita tapauksia, joissa taksi ei saavu perille ollenkaan tai on pahasti myöhässä.

Syynä on Kelan taksikilpailutus. Vuoden alusta alkaen Kelalle on tullut kaksi uutta palveluntarjoajaa – Taksi Helsinki sekä Suomen lähilogistiikka, jonka omistaa Lähitaksi.

Asiakkailla on elintärkeitä hoitoja, eikä myöhästymiselle ole varaa tiukkojen aikataulujen vuoksi. Potilaat eivät ole esimerkiksi päässeet syöpä- ja dialyysihoitoihin ajallaan.

Ongelmaa on havaittu Uudenmaan lisäksi ainakin Kymenlaaksossa sekä Etelä-Savossa.

Kela kertoi aikaisemmin, että pyrkii korjaamaan ongelman mahdollisimman pian. Tarkkaa aikataulua laitos ei kuitenkaan osannut sanoa.

Toimintahäiriöitä useina päivinä

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantosen mukaan heille tuli maanantaina tilauksia yli kolminkertainen määrä ennusteesta.

– Olen ymmärtänyt, että tämä johtui toisen operaattorin ongelmasta. Me menimme täysin lukkoon, joka näkyi ruuhkautumisessa puhelinpalvelussa.

Puheluita Taksi Helsinki sai maanantaina yli 11 000.

– Valitettavaa on, että Uudenmaan ongelmat heijastuvat myös muualle.

Suomen lähilogistiikan hankejohtaja Ilkka Kivisilta pahoittelee tilannetta.

– Valitettavasti tietojärjestelmien kanssa on ollut erittäin suuria haasteita. Meillä on ollut toimintahäiriöitä useampana päivänä.

Lisäksi puhelinpalvelussa on ollut hankejohtajan sanoin valtavia ruuhkia.

Kritiikkiä projektin aikataululle

Hankejohtaja näkee isossa kilpailutuksessa haasteena toteutusajan. Hän toivoisikin projekteihin riittävästi aikaa.

 – Nyt kolmessa kuukaudessa on pyritty tekemään vuoden työ. Tässä on pelkästään meiltä tuhansia autoja ja kuljettajia mukana. Lisäksi on täysin uudet tietojärjestelmät ja paljon uutta henkilökuntaa.

– Lainatakseni yhtä asiakasta: Aina kun palveluntuottaja vaihtuu, niin aina on ongelmia.

Myös MTV Uutisille on tullut viestejä, joissa kerrotaan ongelmia ilmenneen Kelan taksien kanssa jo ennen uutta kilpailutusta.

Ratkaisu vaikeaan ongelmaan?

Sekä taksi Helsinki että Suomen lähilogistiikka on reagoinut haastavaan tilanteeseen.

– Meille tulee 15–20 henkilöä lisää palvelukeskustyöntekijöitä. Korona vaikuttaa myös tällä hetkellä työntekijämäärään, sillä sairaslomia on paljon, kertoo taksi Helsingin Kantonen.

Myös Suomen lähilogistiikka on aloittanut rekrytoinnit.

– Hankimme lisää henkilöstöä palvelemaan asiakkaita.

– Teemme tällä hetkellä yötä päivää töitä, että tilanne saadaan kuntoon järjestelmien ja puhelinpalvelun kanssa, Kivisilta summaa.

Myös Kela kommentoi ongelmaksi muodostunutta uudistustaan suorassa lähetyksessä. Pääset katsomaan haastattelun yllä olevasta videosta.

Artikkelia korjattu klo 8.10: Viimeisestä kappaleesta sana "Helsinki taksi" korjattu "taksi Helsinki".

Lue myös:

    Uusimmat