Suomalainen logistiikkayhtiö OGOship kävi kiinni verkkokaupan kasvuun ja perusti pieniä verkkokauppiaita palvelevan varaston sekä logistiikkapalvelun.
Koronakriisi siirsi kaupan verkkoon, ja se tekee suomalaisen verkkokaupan OGOshipin teknologiasta entistä tarpeellisempaa.
OGOship yhdistää pienet verkkokaupat niitä palveleviin varastoihin ympäri Eurooppaa. Kyse on ulkoistetusta verkkokaupan varastoinnista ja logistiikasta, jolla pienemmätkin verkkokaupat pääsevät käsiksi varastojen verkostoon ja suuren mittakaavan volyymietuihin.
– Koronaviruksen vuoksi olemme saaneet enemmän yhteydenottoja yhtiöltä, jotka haluavat joko aloittaa tai laajentaa verkkokauppaliiketoimintaansa, Ogoshipin toimitusjohtaja Timo Toivonen sanoo.
Nyt OGOship on kerännyt 1,5 miljoonan euron kasvurahoituksen kotimaiselta Maki.vc -pääomasijoitusrahastolta.
Viime vuonna OGOship teki 1,93 miljoonan euron liikevaihdon, eli se kasvoi noin 46 prosenttia edellisvuoden 1,3 miljoonasta eurosta. Yhtiö laajensi viime vuonna Ruotsiin, mikä toi osan kasvusta. Nyt yhtiö käyttää tuoreen rahoituksen kasvuun Pohjois-Euroopassa.
– Nyt on kuuma tilanne, verkkokaupan logistiikkaan panostetaan nyt paljon. Nyt pitää ottaa markkinaa, Toivonen sanoo.
”Ihmiset ovat kotona ja tilaavat paljon”
OGOshipin operatiivinen johtaja Henri Mehto esittelee Vantaalla yhteistyökumppani HUB logisticsin automaattivarastoa. Se on yksi kuudesta varastosta, joita OGOship käyttää osana palveluaan. Varastolaatikot liikkuvat kuljetushihnoilla ja hissit vievät niitä oikeille tasoille.