”Nyt on kuuma tilanne" – korona räjäytti verkkokaupan kysynnän: suomalaiselle logistiikkafirmalle se tarkoitti 1,5 miljoonan sijoituspottia

Miten syvälle talous sukeltaa koronan vuoksi? 7:15
Miten syvälle talous sukeltaa koronan vuoksi?

Suomalainen logistiikkayhtiö OGOship kävi kiinni verkkokaupan kasvuun ja perusti pieniä verkkokauppiaita palvelevan varaston sekä logistiikkapalvelun.

Koronakriisi siirsi kaupan verkkoon, ja se tekee suomalaisen verkkokaupan OGOshipin teknologiasta entistä tarpeellisempaa.

OGOship yhdistää pienet verkkokaupat niitä palveleviin varastoihin ympäri Eurooppaa. Kyse on ulkoistetusta verkkokaupan varastoinnista ja logistiikasta, jolla pienemmätkin verkkokaupat pääsevät käsiksi varastojen verkostoon ja suuren mittakaavan volyymietuihin.

– Koronaviruksen vuoksi olemme saaneet enemmän yhteydenottoja yhtiöltä, jotka haluavat joko aloittaa tai laajentaa verkkokauppaliiketoimintaansa, Ogoshipin toimitusjohtaja Timo Toivonen sanoo.

Nyt OGOship on kerännyt 1,5 miljoonan euron kasvurahoituksen kotimaiselta Maki.vc -pääomasijoitusrahastolta.

Viime vuonna OGOship teki 1,93 miljoonan euron liikevaihdon, eli se kasvoi noin 46 prosenttia edellisvuoden 1,3 miljoonasta eurosta. Yhtiö laajensi viime vuonna Ruotsiin, mikä toi osan kasvusta. Nyt yhtiö käyttää tuoreen rahoituksen kasvuun Pohjois-Euroopassa.

– Nyt on kuuma tilanne, verkkokaupan logistiikkaan panostetaan nyt paljon. Nyt pitää ottaa markkinaa, Toivonen sanoo.

”Ihmiset ovat kotona ja tilaavat paljon”

OGOshipin operatiivinen johtaja Henri Mehto esittelee Vantaalla yhteistyökumppani HUB logisticsin automaattivarastoa. Se on yksi kuudesta varastosta, joita OGOship käyttää osana palveluaan. Varastolaatikot liikkuvat kuljetushihnoilla ja hissit vievät niitä oikeille tasoille.

– Kun asiakkaalle tulee verkkokaupan tilaus, siitä tulee tieto meidän varastonhallintajärjestelmään. Automaatti hakee oikean laatikon ja tuotteet pakataan ja lähetetään täältä, Mehto kertoo.

Tavallisesti tällaisia varastoja rakentavat itselleen vain suurimmat verkkokaupan toimijat.

– Me saamme automaattikeräyksen tuomat edut myös pienille yrityksille, joille se ei ikinä muuten olisi mahdollista. Keskitymme pieniin ja kasvaviin verkkokauppiaisiin, Mehto selittää.

Toistaiseksi Vantaan HUB logisticsin Vantaan-varasto on ainoa verkostossa oleva automaattivarasto. Muut OGOshipin kumppanit Virossa, Hollannissa, Suomessa ja Ruotsissa ovat perinteisiä varastoja. Nyt poikkeustilanteessa yhtiön hajautettu malli on herättänyt verkkokauppiaissa kiinnostusta.

– Ihmiset ovat kotona ja tilaavat paljon. Uskomme että tämä oli viimeinen sysäys valtavaan murrokseen missä vähittäismyynti siirtyy verkkoon. Visiomme on pitkään jo ollut, että kivijalat säilyisivät showroom-liikkeinä, mutta toimitus tapahtuisi lähimmästä varastostamme ennen kuin asiakas ehtii kotiin, Toivonen sanoo.

Nyt saksankielisille markkinoille

OGOshipin yrittäjä Timo Toivonen tiesi haluavansa yrittäjäksi, mutta ei tarkemmin, mitä haluaisi tehdä.

– Isäni oli yrittäjä, ja hänellä oli Tallinnassa tukkumyyntiyhtiö ja varasto. Verkkokauppa alkoi kiinnostaa, ja mietin ulkoistettujen varastojen toimintaa", Toivonen kertoo.

– Mietin miten Postin vastaavat palvelut toimivat ja kävin siellä tutustumassa. Näin heidän hinnoittelumallinsa ja millaiset kiinteät kulut palvelussa on. Ajattelin, että se on aika ison skaalan toimintaa, mitenköhän se sopii muille kuin suurille verkkokauppiaille.

Näin syntyi idea myös pieniä ketterästi palvelevasta ulkoistetusta verkkokaupan logistiikasta. Nyt OGOship on kansainvälisen kasvun alussa.

– Perusmallimme on toimiva ja nyt sitä laajennetaan muihin maihin. Ruotsiin kasvoimme vuosi sitten ja siellä tämä toimii hyvin, Toivonen sanoo.

Runsaasti kilpailua

Vaikka verkkokaupan varastoinnissa on muutoin runsaasti kilpailua, Toivosen mukaan varastot ovat yleensä paikallisia. Verkostomaisella alustamallilla toimivia ei juuri muita Euroopassa hänen mukaansa ole.

Konsepti perustuu paikallisen kaltaisiin toimituksiin. Suomalainen verkkokauppa voi siis hajauttaa osan varastostaan lähemmäs asiakkaita esimerkiksi Saksaan, jolloin toimituskulut pienenevät ja toimitusaika lyhenee. Seuraavaksi OGOship laajentaa verkostoaan kumppanien kanssa eri maissa.

– Perustimme Pohjoismaiden myyntikonttorin Ruotsiin, rekrytoimme Göteborgissa ja avasimme juuri saksankieliset markkinat, Toivonen sanoo.

Logistiikan lisäksi ohjelmisto perustuu vahvasti datan analysointiin. Järjestelmä kertoo verkkokauppiaalle esimerkiksi, missä tuotteiden menekki on suurinta, eli missä tiettyjä tuotteita kannattaa pitää varastossa.

Miljoonien rahoituspotteja

Kansainvälisesti vertaillen OGOshipin 1,5 miljoonan euron rahoitus on hyvin pieni. Yhdysvalloissa monivarasto-malliin perustuvat kilpailijat keräävät jopa 100 miljoonan dollarin rahoituspotteja.

Toivosen mukaan myös OGOshipillä on suunnitelmissa suurempi rahoitus noin vuoden kuluttua kun sillä on näyttöjä onnistuneesta laajenemisesta Euroopassa.

Yhtiö on kerännyt aiemmin yhteensä 400 000 euroa yksityissijoittajilta.

OGOshipin siemenvaiheen rahoittajana on poikkeuksellisen kova joukko Suomen bisnesenkeleiden parhaimmistoa. Siihen ovat sijoittaneet sarjayrittäjinä ja yksityissijoittajina tunnetut Janne Jormalainen, Reima Linnanvirta ja Ali Omar. Heistä Jormalainen ja Linnanvirta ovat toimineet bisnesenkelijärjestö Fibanin puheenjohtajina ja Omar valittiin juuri Vuoden bisnesenkeliksi.

Lue myös:

    Uusimmat