Zalandon toimitusjohtaja ja perustaja maalailee verkkokaupan tulevaisuutta MTV:n haastattelussa Slush-tapahtumassa.
Saksalainen Zalando oli vuonna 2008 pieni verkkokauppa, joka sai alkunsa perustajiensa innostuksesta kenkiin. Toiminta laajeni nopeasti ja nyt yritys on Euroopan suurimpia vaatteiden verkkokauppoja kolmen miljardin liikevaihdollaan.
– Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kenkien ja vaatteiden verkkokaupalle oli Saksassa kova kysyntä, mutta ei tarjontaa. Lisäksi kasvustrategiamme osoittautui hyväksi ja olimme onnistuneet kasaamaan erinomaisen tiimin, kertoo yrityksensä alkuajoista nykyinen toimitusjohtaja ja yksi perustajista, Robert Gentz.
Mobiiliostoksia ja online-neuvontaa
Ajat ovat muuttuneet seitsemässä vuodessa. Mobiilin internetin vallankumous näkyy myös vaatekaupassa. Zalandon mukaan jo yli puolet kaikesta liikenteestä heidän sivuilleen tulee mobiililaitteista.
– Esimerkiksi Suomessa mobiiliselailun osuus kasvoi yhdessä kuukaudessa kaksikymmentä prosenttia, joten tiedämme, että se on kasvava markkina ja siksi olemmekin yritys, joka ajattelee mobiilikäyttöä ennen muita tapoja, kertoo yhtiön teknologisesta kehityksestä vastaava johtaja Marc Lamik.


