Vaatekauppa siirtyy mobiiliin - oma stylisti pian pikaviestin päässä

Vaatekauppakin siirtymässä mobiiliin 1:55

Zalandon toimitusjohtaja ja perustaja maalailee verkkokaupan tulevaisuutta MTV:n haastattelussa Slush-tapahtumassa.

Saksalainen Zalando oli vuonna 2008 pieni verkkokauppa, joka sai alkunsa perustajiensa innostuksesta kenkiin. Toiminta laajeni nopeasti ja nyt yritys on Euroopan suurimpia vaatteiden verkkokauppoja kolmen miljardin liikevaihdollaan.

– Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kenkien ja vaatteiden verkkokaupalle oli Saksassa kova kysyntä, mutta ei tarjontaa. Lisäksi kasvustrategiamme osoittautui hyväksi ja olimme onnistuneet kasaamaan erinomaisen tiimin, kertoo yrityksensä alkuajoista nykyinen toimitusjohtaja ja yksi perustajista, Robert Gentz.

Mobiiliostoksia ja online-neuvontaa

Ajat ovat muuttuneet seitsemässä vuodessa. Mobiilin internetin vallankumous näkyy myös vaatekaupassa. Zalandon mukaan jo yli puolet kaikesta liikenteestä heidän sivuilleen tulee mobiililaitteista.

– Esimerkiksi Suomessa mobiiliselailun osuus kasvoi yhdessä kuukaudessa kaksikymmentä prosenttia, joten tiedämme, että se on kasvava markkina ja siksi olemmekin yritys, joka ajattelee mobiilikäyttöä ennen muita tapoja, kertoo yhtiön teknologisesta kehityksestä vastaava johtaja Marc Lamik.

 

Mobiilikäytön kasvun lisäksi Gentz uskoo, että tulevaisuudessa palveluja räätälöidään entistä enemmän asiakkaan tarpeiden mukaan ja ne otetaan entistä paremmin huomioon.

– Olemme juuri aloittaneet Saksassa ja parissa muussa Keski-Euroopan maassa palvelun, jossa asiakas voi olla pikaviestiyhteydessä stylistiin. Hän etsii sopivia vaatteita ja lähettää ne asiakkaalle. Jos asiakas pitää tuotteet, stylisti saa palkkion. Muutoinkin kommunikointi asiakkaan kanssa tulee lisääntymään, Gentz ennustaa.

Ostoskeskukset eivät ole tyhjenemässä

Verkkokaupalla menestynyt Gentz uskoo, että myös kivijalkakaupoilla on jatkossakin oma roolinsa.

– Niillä voi olla vaikka kuinka monta roolia. Mielestäni selvin mahdollisuus on siinä, että ne tarjoavat asiakkaalle elämyksiä ja mahdollisuuden kokea tuote omin käsin. Yksi suurimmista haasteista tällä hetkellä on löytää ratkaisu juuri siihen, miten saatamme yhteen verkkokaupan ja kivijalkakaupan. Miten voimme yhdessä tuottaa kuluttajalle paremman kokemuksen, Robert Gentz pohtii.

Tanskalaiset haluavat auttaa sopivan vaatteen löytämisessä 

Slushiin osallistuu myös pieni tanskalainen start-up, jonka tuote on suunnattu vaatteiden verkkokaupoille. Käytännössä kyseessä on ”älykäs algoritmi” eli eräänlainen keinoäly, joka osaa suositella vaatteita:

 – Algoritmimme analysoi ostokäyttäytymistäsi ja vertaa sitä puolen miljoonan käyttäjän tietokantaan. Se yrittää etsiä samankaltaisia ihmisiä kuin sinä, ihmisiä, jotka käyttävät samoja kokoja ja ostavat samoja tuotteita kuin sinä. Sinun tarvitsee vain valita verkkokaupasta joitakin hyvin sopineita tuotteita, joita olet jo ostanut ja järjestelmämme tarjoaa sinulle sopivan koon haluamastasi vaatteesta, kertoo EasySizen toimitusjohtaja ja perustaja Gulnaz Khusainova.

EasySizen järjestelmä on käytössä seitsemässä verkkokaupassa Keski-Euroopassa, mutta se pyrkii laajentumaan kolmeenkymmeneen ensi kevään aikana.

Lue myös:

    Uusimmat