Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Nyt on asiallista! Uusi F1-pomo hankkiutui kertalaakista eroon viime vuosien ainaisesta riidanaiheesta

Niels Wittich on F1:n uusi kilpailunjohtaja. Hänen kanssaan tehtävää hoitaa Eduardo Freitas.
Niels Wittich on F1:n uusi kilpailunjohtaja. Hänen kanssaan tehtävää hoitaa Eduardo Freitas.xpbimages.com
Julkaistu 18.03.2022 09:22
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1:ssä on viime vuosina puhuttu ratarajoista ja niiden valvonnasta kyllästymiseen asti. Uusien kilpailunjohtajien aikakaudella päästäneen huomattavasti vähemmällä.

LUE MYÖS: F1-heittopussille povataan "Ferrari-kopiolla" huimaa harppausta – kilpailijoita kismittää: "Se on huolenaihe"

LUE MYÖS: Ex-kuski paljasti hillittömän hissitarinan Valtteri Bottaksesta: "Sitä ei halua paljastaa olevansa kuljettaja"

Ratarajoja on parhaimmillaan tai pahimmillaan määritelty hyvinkin yksityiskohtaisesti. Aiempien vuosien kilpailuohjeissa nämä määritelmät vaihtelivat rata- ja jopa mutkakohtaisesti. Toisinaan kilpailuohjeisiin tehtiin vielä muutoksia kesken viikonlopun.

Tämä aiheutti kuljettajien ja tallien keskuudessa runsaasti eripuraa, eikä tv-katsojiakaan päästetty helpolla, kun kukaan ei tuntunut aina tietävän, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Tällä kaudella kilpailunjohtajana toimivat Niels Wittich ja Eduardo Freitas vetävät selkeästi hyvin eri linjaa kuin edeltäjänsä. Viikonloppuna ajettavan Bahrainin GP:n tapauksessa Wittichin allekirjoittama kilpailuohje on ratarajojen osalta hyvin yksiselitteinen.

– Sääntöpykälän 33.3 mukaisesti valkoiset viivat määrittävät ratarajat.

Kyseisessä pykälässä todetaan, että kuljettajan katsotaan olevan radan ulkopuolella, jos mikään osa autosta ei pysy kontaktissa radan kanssa. Erikseen vielä täsmennetään, että valkoinen viiva kuuluu rataan, kanttikivet eivät.

Lisää aiheesta:

Yllätys klassikkoradalla: F1-tähtien viestiryhmässä räiskyiMiksi Lewis Hamilton ja Charles Leclerc hylättiin? F1-kohutapauksessa häkellyttäviä piirteitäVerstappen vaikutti pilkkaavan Hamiltonia F1-lehdistötilaisuudessa – britiltä kylmä kuittaus: "Max ei tiedä, mistä minä puhun"Max Verstappenin kyseenalainen tilanne johti sääntöjen sanamuodon muutokseen – FIA:n toimistolla kävi nolo mokaNiki Juuselan kommentti: Verstappenin tapaus antoi ison opetuksenKommentti: Räikkönen osui naulan kantaan
F1Bahrainin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"