Nuorisotutkimus: Tieto ohittaa viihteen Internetissä

Tuore nuorisotutkimus kertoo, että Internet ei olekaan nuorille pelkkä viihteen, pelien ja seksin temmellyskenttä. Kaikista 15-29-vuotiaista vastaajista peräti 94 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä sähköverkkoa tiedon hakuun.

Nuorisobarometri 2000 -tutkimus kartoitti nuorten tietoyhteiskunta-asenteita. Tiedonhaun jälkeen viihdepalvelut ovat toiseksi yleisin käyttökohde. 56 prosenttia nuorista kertoo hyödyntävänsä nettiä viihteenä
- miehet hiukan aktiivimmin kuin naiset.

Vastauksista paljastuu, ettei verkkoon liittyviä uhkakuviakaan ole sivuutettu. Kaksi kolmesta nuoresta ilmoitti uskovansa eriarvoisuuden kasvavan tietoyhteiskunnan myötä. Eriarvoisuuden laatua ei kyselyssä kuitenkaan pyydetty yksilöimään. Tutkimukseen osallistui runsaat 1500 15-29 -vuotiasta nuorta. Haastattelut tehtiin huhti-toukokuun aikana Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen yhteydessä. Tutkimuksen oli tilannut valtion nuorisoasiain neuvottelukunta Nuora.

Kirjastot suosittuja


Yleisissä kirjastoissa tietoverkkoja käyttää kolmannes suomalaisnuorista. Isojen kaupunkien muodikkaissa nettikahviloissa surffailee ainoastaan 4 prosenttia vastaajista. -Kirjastoissa Internetiä käyttävät erityisesti työttömät sekä nuorimmat 15-19-vuotiaat vastaajat, kertoo barometrin laatimisesta vastaava tutkija Pekka Saarela. -Tulos vahvistaa käsitystä, että kirjastot ovat tietoyhteiskunnan tasa-arvoa ylläpitävä tekijä, tulkitsee Nuoran puheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Katainen. Nuoran pääsihteerin Vesa Maurialan mukaan myös oppilaitosten korkealaatuisista verkkoyhteyksistä tulee vastaisuudessa huolehtia.

Cd-rom ei kiinnosta

Internetin asema on entisestään vahvistunut nuorten keskuudessa. Nettiä pitää nyt mielenkiintoisimpana mediana 23 prosenttia nuorista, mikä on 9 prosenttiyksikköä enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Ainoastaan kolme prosenttia nuorista ilmoitti, että Internet ei kiinnosta asennetasolla lainkaan. Televisio säilyttää silti yhä asemansa suosituimpana nuorisomediana. Sen suosio on kuitenkin pudonnut 49 prosenttiin, kun vielä vuonna 1997 televisiota piti mielenkiintoisimpana mediana 58 prosenttia nuorista. Kolmanneksi kiinnostavin media suomalaisnuorten mielestä on lehdistö. Cd-romia eli romppua ei kukaan vastaajista pidä mielenkiintoisimpana tiedonvälityksen kanavana. Tulos on kiinnostava, koska vielä pari vuotta sitten cd-romin kohistiin haastavan perinteisen kirjan aseman.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat