Nukutko viikonloppuna univajetta pois? Ei kannattaisi: "Ei tehokas terveysstrategia"

8:50
Mikä on hyvän unen laadun salaisuus?

Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka sortuvat viikonloppuisin pitkiin uniin, myös napostelevat enemmän.

Paikkaatko viikon univajetta nukkumalla viikonloppuna pitkään? Unien terveysvaikutuksista on paljon tutkimuksia, mutta Current Biology -lehdessä julkaistu tutkimus varoittaa liian pitkistä viikonloppu-unista.

Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka eivät nuku viikolla tarpeeksi ja sortuvat viikonloppuisin pitkiin uniin, napostelevat enemmän. Lisäksi heidän diabetesriskinsä on kohonnut, kertoo NBC.

Viikonloppu-unista löytynyt myös hyviä puolia

Aiemmin Tukholman yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että unen kompensointi on todella mahdollista viikonlopun aikana; toisen selvityksen mukaan työviikon aikana alle viisituntisia yöunia nukkuvat voivat pienentää terveysriskejä nukkumalla viikonloppuna pitkään. Uusi tutkimus ei kuitenkaan laula viikonloppu-unien ilosanomaa.

– Tulostemme mukaan yleinen tapa, jossa kynttilää poltetaan molemmista päistä viikolla ja asiaa yritetään korjata viikonloppuna, ei ole tehokas terveysstrategia, kertoo tutkimusta tehnyt Kenneth Wright.

Univajeesta kärsivät napostelivat enemmän

Univajeessa elävät koehenkilöt napostelivat enemmän iltaisin, heidän painonsa nousi ja diabetesriskikin oli koholla. Aamu-unisille voi tulla helpotuksena tieto siitä, että tutkimus oli hyvin pieni: siihen osallistui vain 36 aikuista.

– Uni ei ole matematiikkapeliä, ei sitä voi tasapainottaa. Keho tarvitsee aikatauluja syystä. Tämä kertoo säännöllisen unirytmin tärkeydestä,  uniasiantuntija Azizi Seixas sanoo.

Pitkistä viikonloppu-unista on varoittanut myös Arizonan yliopisto, jossa tehdyn tutkimuksen mukaan unimäärän lisääntyminen lisäsi sydänsairauksien riskiä.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja