Nokian tulos koheni, liikevaihto laski

Nokian viime vuoden pro forma voitto kasvoi 4 prosenttia 3,948 miljardiin euroon, mutta liikevaihto laski 4 prosenttia 30,016 miljardiin euroon. Viimeisellä neljänneksellä Nokia ylitti tulosennusteensa ja ylsi nipin napin liikevaihtotavoitteeseensa.

Nokian pääjohtajan Jorma Ollilan mukaan Nokian nettorahoitustilanne ei ole koskaan ollut niin hyvä kuin viime vuoden lopussa. Yhtiö arvioi markkinaosuudekseen matkapuhelimissa 39 prosenttia viime vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Nokian vuoden 2002 viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 1 % verrattuna vuoden 2001 viimeiseen neljännekseen ja oli 8,8 miljardia euroa. Nokia Mobile Phonesin liikevaihto pysyi samalla tasolla vuoden 2001 vastaavan jaksoon verrattuna ja oli 6,7 miljardia euroa. Liikevaihto pieneni Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, mitä tasoitti vahva kasvu Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella. Nokia Networksin liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 2,1 miljardia euroa, johon sisältyi 370 milj. euroa kaksitoimisten kolmannen sukupolven verkkojen myynnin tuloutusta. Liikevaihto kasvoi voimakkaasti Yhdysvalloissa, mitä tasoitti heikompi myynti Kiinassa.

Vuoden viimeisen neljänneksen pro forma liikevoitto oli 1,7 miljardia euroa, johon sisältyi Nokia Ventures Organizationiin kuuluvan Nokia Venture Partnersin sijoituksista saatu 87 milj. euron positiivinen erä. Nokia Mobile Phonesin pro forma liikevoitto kasvoi viimeisellä neljänneksellä 13 % verrattuna vuoden 2001 vastaavaan jaksoon.

Koko vuoden liikevaihto pieneni 4 % verrattuna vuoteen 2001 ja oli 30,0 miljardia euroa. Myynnin pienenemiseen vaikutti pääasiassa yhtiön verkkoliiketoimintayksikön edelleen jatkuva toimintaympäristön haastavuus. Nokia Mobile Phonesin koko vuoden liikevaihto pysyi samalla tasolla vuoteen 2001 verrattuna ja oli 23,2 miljardia euroa. Liikevaihto kasvoi vahvasti Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella, mutta se pieneni Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Vaikka matkapuhelinten myyntimäärät kasvoivat merkittävästi vuoden toisella puoliskolla, myynti painottui massamarkkinoille tarkoitettuihin tuotteisiin.

Nokian mukaan sen kannattavuus ja markkina-asema olivat erinomaiset vuonna 2002. Vuoden 2002 lopussa nettorahoitustilanne oli vahvempi kuin koskaan, 8,8 miljardia euroa.

Nokia arvioi markkinaolosuhteiden pysyvän haasteellisina, mutta pyrkii edelleen vahvistamaan johtavaa markkina-asemaansa saavuttaakseen hyvän kannattavuuden sekä kasvattaakseen markkinaosuuttaan kahdella pääliiketoiminta-alueellaan. Verrattuna vuoden 2002 ensimmäiseen neljännekseen Nokia Mobile Phonesin myynnin arvioidaan kasvavan vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä 0-9 % ja koko yhtymän myynnin hieman vähemmän. Toisella vuosineljänneksellä myynnin arvioidaan kasvavan enemmän kuin ensimmäisellä neljänneksellä. Nokian kilpailuasema säilyy vahvana ja pro forma osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan ensimmäisellä neljänneksellä 0,15 ja 0,19 euron välillä.

Nokian alustavien arvioiden mukaan matkapuhelinmarkkinat kääntyivät vuonna 2002 jälleen kasvuun ja vuoden aikana maailmassa myytiin arviolta 405 miljoonaa matkapuhelinta. Tämä tarkoittaa yli 5 %:n kasvua verrattuna vuoteen 2001, jolloin markkinan koko oli noin 380 miljoonaa matkapuhelinta. Myyntivolyymit kasvoivat edelleen Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella, missä markkinoiden kasvu oli noin 8 % vuoteen 2001 verrattuna. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa kysynnän arvioidaan kasvaneen noin 4 % vuoteen 2001 verrattuna. Vuoden 2002 viimeisellä neljänneksellä markkinan koon arvioidaan olleen noin 117 miljoonaa kappaletta. Vuonna 2003 Nokia arvioi maailmanlaajuisten myyntivolyymien kasvavan 10 % tai hieman enemmän.

Vuonna 2002 Nokian myyntivolyymi oli ennätykselliset 152 miljoonaa matkapuhelinta, mikä tarkoittaa markkinoita nopeampaa, 9 %:n kasvua verrattuna vuoteen 2001. Viimeisellä neljänneksellä Nokia saavutti historiansa suurimman vuosineljänneskohtaisen myynnin, 46 miljoonaa matkapuhelinta. Nokian tuotteiden jatkuvan johtavan aseman ja käyttäjäuskollisuuden ansiosta yhtiö on kasvattanut markkinaosuuttaan jo viitenä peräkkäisenä vuotena. Nokian markkinaosuus vuonna 2002 on arviolta 38 %, mikä tuo yhtiön lähemmäksi

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 23.01.2003)

Lue myös:

    Uusimmat