Neste Rallin organisaatio ja reitti uudistuu

Photo: Grazia Neri /Allsport
Photo: Grazia Neri /AllsportCopyright Allsport 2001
Julkaistu 02.02.2001 16:31

Ensi elokuun 24.-26. päivinä ajettava Neste Ralli jatkaa uudistumistaan. Arvovaltaisen englantilaisen "Motoring News" lehden asiantuntijaraati valitsi joulukuussa viime vuoden Neste Rallin parhaaksi MM-osakilpailuksi. Kisan on silti kehityttävä koko ajan turvatakseen asemansa sarjassa.

Uudet kansainväliset vaatimukset edellyttävät yhä enemmän reittiin panostamista. Tästä selvä merkki on kartturina kolme kertaa maailmanmestaruuteen yltäneen Seppo Harjanteen liittyminen kisaorganisaatioon. Seppo astuu remmiin apulaiskilpailunjohtajan tontille ja hänen vastuualueenaan on nimenomaan reitin suunnittelu.

Reitin rakentamisen käytännön työtä johtaa ratamestari Mika Jokela. Useita vuosia ratamestarina toiminut Raimo Jokela on halunnut pikkuhiljaa jättäytyä taka-alalle.

Ensi kesän Neste Ralli tulee käyttämään erikoiskokeina suurelta osin entuudestaan tuttuja teitä, mutta niiden ajojärjestys ja siirtymätaipaleet rakennetaan siten, että lopputuloksena on taas kerran entistä tiiviimpi kilpailu. Etenkin rallin perjantaina ajettavan avausetapin tapahtumat tulevat pyörimään tiiviimmin Jyväskylän tuntumassa kuin koskaan ennen.

Kaikkien MM-rallien ohjelmaa pyritään määrätietoisesti yhtenäistämään ja tämän tavoitteen mukaisesti myös Neste Ralli päättyy sunnuntaina totuttua aikaisemmin. Se tarkoittaa käytännössä, ettei viimeisenä päivänä ajettavien erikoiskoekilometrien määrä voi nousta kovin suureksi. Sunnuntaille jäävien EK-kilometrien määrä on ehkä 50-60 kilometrin paikkeilla, eli jäljellä on siis silloin alle 20 % koko kisan pätkistä. Silti suunnitteilla on mielenkiintoinen ratkaisu, joka toteutuessaan takaa, etteivät kilpailijat lopputaipaleillakaan voi ajaa sijoitustaan varmistellen.
(MTV3)