Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nelihenkinen perhe poistettiin Finnairin lennolta Phuketissa – syynä lapsen pahoinvointi

Lentohenkilökunnalla on velvollisuus evätä pääsy lennolle, jos on mitään epäilystä, että lentäminen voisi vaarantaa kyseisen henkilön terveydentilan.
Lentohenkilökunnalla on velvollisuus evätä pääsy lennolle, jos on mitään epäilystä, että lentäminen voisi vaarantaa kyseisen henkilön terveydentilan.
Julkaistu 28.08.2025 05:07
Toimittajan kuva

Anni Tuominen

anni.tuominen@mtv.fi

Nelihenkinen perhe poistettiin tammikuussa Finnairin lennolta Phuketista Helsinkiin, sillä perheen nuorin lapsi voi pahoin ja oksensi. Finnairin mukaan lennolle eväämistä ei koskaan tehdä ilman perusteita.

Nelihenkisen perheen Thaimaan loma päättyi odottamattomasti, kun perhe poistettiin paluulennolta Thaimaan Phuketista Helsinkiin. 

Perheenäiti kertoo MTV Uutisille, että perheen lennolta poistamisen syynä oli perheen kahdeksanvuotiaan lapsen pahoinvointi ja oksentaminen. 

Perheenäiti esiintyy tässä jutussa nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi. Hänen henkilöllisyytensä on kuitenkin MTV Uutisten tiedossa.

Perhe oli lomaillut joululomalla Phuketissa ja suunnitellut kotiinpaluun juuri ennen koulujen ja töiden alkamista. Kotiinpaluupäivänä lento oli huomattavasti myöhässä, ja perheenäidin mukaan matkustamohenkilökunta vaikutti stressaantuneelta ja kiireiseltä.

Juuri ennen lennon lähtöä perheen 8-vuotias lapsi alkoi voida pahoin ja oksensi koneessa. Perheenäidin mukaan lapsi ei kuitenkaan vaikuttanut sairaalta, vaan pikemminkin voi huonosti muista syistä. Koko muu perhe voi tilanteessa hyvin.

– Hän aika usein jännittää tuollaisia tilanteita, perheenäiti kertoo.

Heitettiin ulos

Perheenäiti kertoo, että pahoinvointi ja oksentaminen yllättivät, joten he pyysivät apua matkustamohenkilökunnalta.

– He [matkustamohenkilökunta] hätääntyivät selkeästi, perheenäiti kertoo.

Matkustamohenkilökunta alkoi nopeasti kyselemään perheeltä erinäisiä kysymyksiä lapsen voinnista ja terveydentilasta. Samaan aikaan henkilökunta oli puhelimessa lääkärin kanssa.

– Me emme saaneet missään vaiheessa puhua lääkärin kanssa, vaan kaikki tieto välittyi henkilökunnan kautta, perheenäiti kertoo.

Lopulta perheelle kerrottiin, että lapsi ei saa lentää ja annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko koko perhe jää Phuketin lentokentälle tai toinen aikuisista jää 8-vuotiaan lapsen kanssa.

– Olisi ollut ikävää jakaa perhe kahtia, joten jäimme kaikki.

20 euron etusetelit korvaukseksi

Phuketin lentokentällä perhettä oli vastassa thaimaalaista henkilökuntaa, jolta perhe ei saanut minkäänlaista apua tai vastauksia kysymyksiin. 

– Tässä vaiheessa tytär oli hyvässä kunnossa ja kaikki voivat muutenkin hyvin, perheenäiti kertoo.

Suora lento Thaimaasta Suomeen vaihtui lopulta yli 40 tunnin matkustamiseen ensin Bangokin ja sitten Istanbulin kautta Helsinkiin. 

Uusista lennoista nelihenkinen perhe joutui maksamaan yli 5 000 euroa. Tämän lisäksi perhe oli maksanut yli 9 000 euroa alkuperäisistä lennoista.

Perheenäiti kertoo heidän tehneen korvaushakemuksen Finnairille heti tammikuussa. MTV Uutiset on nähnyt korvaushakemuksen ja sen jälkeisen usean kuukauden kestäneen viestittelyn Finnairin kanssa.

Vastauksessaan Finnair kertoo, ettei korvauksia kuitenkaan makseta. Sen sijaan Finnair tarjoaa 20 euron etuseteleitä kullekin neljälle matkustajalle.

Perheenäiti pitää lennolta pois jättämistä ja myös asian käsittelyä kohtuuttomina. Korvausehdotukseen perhe ei ole tyytyväinen, vaan asian käsittely Finnairin kanssa jatkuu edelleen.

Finnairin viestintäpäällikkö Mia Eloranta ei kommentoi yksittäisen asiakkaan tapausta, mutta vastaa yleisellä tasolla sairastumista koskeviin kysymyksiin.

Elorannan mukaan, jos asiakas on sairauden takia estynyt matkustamasta lipun voimassaoloaikana, asiakas voidaan siirtää seuraavalle mahdolliselle lennolle, kun asiakas on lääkärintodistuksen mukaan taas matkustuskykyinen.

Ei ilman perusteita

Lentohenkilökunnalla on velvollisuus evätä pääsy lennolle, jos on mitään epäilystä, että lentäminen voisi vaarantaa kyseisen henkilön terveydentilan, tai on riski, että henkilön terveydentila voisi heiketä lennon aikana. 

Lennolle eväämistä ei koskaan tehdä ilman perusteita. Elorannan mukaan Finnair tekee matkustajien kunnon arviointia sekä lähtöselvityksessä, portilla että koneessa. 

– Tässä arvioinnissa käytetään tarvittaessa apuna kansainvälistä, lääketieteellistä neuvontapalvelua. Diagnoosia ei siis tee henkilökunta, vaan he konsultoivat ohjeiden mukaisesti alan ammattilaisia, jotka tekevät arvion perustuen puhelussa saataviin tietoihin, Eloranta kertoo.

MTV Uutiset olisi halunnut kysyä, miksi matkustajan tai tämän huoltajan ei anneta itse puhua lääkärin kanssa. Tähän kysymykseen Finnair ei antanut vastausta pyynnöstä huolimatta.

Matkustaja saattaa myös sairastua lennon aikana. Elorannan mukaan lentokoneen henkilökunnalla on ensiapukoulutus ja koneessa on ensiaputarvikkeita.

– Henkilökunta voi kuuluttaa matkustajien joukosta lääkäreitä tai sairaanhoitajia, ja usein näitä löytyykin. Ohjaamon kautta voidaan ottaa yhteys lääketieteelliseen neuvontapalveluun. 

Elorannan mukaan tarvittaessa tehdään välilasku, jotta potilas saadaan mahdollisimman nopeasti hoitoon.

Lue lisää: 

Suomalaisnainen poistettiin lentokoneesta vatsavaivojen vuoksi – kertoo henkilökunnan ahdistavista kysymyksistä

Minnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"

Finnairilla hurja jono – Jannika on odottanut korvausta kolme kuukautta

Lisää aiheesta:

Voiko sairaus estää lennolle pääsyn? Ilmailulääkäri vastaaSuomalaisnainen poistettiin lentokoneesta vatsavaivojen vuoksi – kertoo henkilökunnan ahdistavista kysymyksistäSatu Tuomiston Finnairin lennon määränpää siirrettiin toiseen kaupunkiin ylibuukkauksen vuoksi: "Ajattelin, että ei helvetti, miten näin voi tehdä"Finnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaJonne kärtti vastausta Finnairilta kuukausitolkulla – korvaussumma kohosi yli kymmenkertaiseksi, kun asia oli tulossa julkisuuteen Miikka sai Finnairille puolen vuoden matkustuskiellon: Kieltäytyi maskista pähkinöitä syödessään ja videoi erikoisen välikohtauksen – poliisit odottivat kentällä
FinnairLentäminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • Eilen21:11
    Lentokentät

    Airbusin koneisiin määrätään turvallisuuspäivityksiä – voi vaikuttaa Finnairiin

  • ma05:38
    Lentokentät

    Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

  • 17.11.17:17
    Lentäminen

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa