Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jonne kärtti vastausta Finnairilta kuukausitolkulla – korvaussumma kohosi yli kymmenkertaiseksi, kun asia oli tulossa julkisuuteen

Vantaalainen perhe pettyi pahasti Finnairin asiakaspalveluun.
Vantaalainen perhe pettyi pahasti Finnairin asiakaspalveluun.Lehtikuva
Julkaistu 04.11.2022 06:02

Iiris Korteniemi

iiris.korteniemi@mtv.fi

Vantaalaisen perheen lento Saksasta Suomeen peruttiin vain tuntien varoitusajalla. Finnair tarjosi perheelle 150 euron korvausta, joka ei kattanut edes yötä lentokenttähotellissa. Toimittajan yhteydenoton jälkeen tilanne muuttui täysin.

Jonne Peltola on odottanut lentoyhtiö Finnairilta vastausta korvausvaatimukseensa liki neljä kuukautta. Peltolalle tarjottiin peruuntuneesta lennosta korvauksia 150 euroa, vaikka EU:n lentomatkustamiseen liittyvien asetusten mukaan korvaus tulisi tilanteessa olla reilusti yli kymmenkertainen. Kun toimittaja otti yhteyttä Finnairiin, Peltolan korvaushakemus käsiteltiinkin yllättäen hyvin nopeasti.

"Kestämätön" tilanne ilman yöpaikkaa

Peltola vietti vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa lomaa Saksan Düsseldorfissa, kun oli aika lähteä takaisin kotiin Helsinkiin. Vain noin seitsemän tuntia ennen varattua lentoa Finnairilta tuli viesti, että heidän lentonsa on peruttu. Korvaava lento lähtisi hyvin aikaisin seuraavana aamuna. Viesti sisälsi linkin monisivuiseen informaatioon lentomatkustajan oikeuksista.

Peltola oli varannut nimenomaan iltalennon, sillä hän ei halunnut joutua aamun ruuhkaan. Nelihenkinen perhe oli yöpynyt loman ajan ystäväperheensä luona, mutta he eivät pystyneet majoittamaan perhettä enää yhdeksi ylimääräiseksi yöksi. Peltolalla ja hänen vaimollaan oli mukana 9- ja 7-vuotiaat lapset.

Peltola ei tiennyt, missä perhe yöpyisi seuraavan yön. Finnairin asiakaspalvelusta ei vastattu ruuhkan vuoksi. Lopulta Peltola pääsi englanninkieliseen asiakaspalveluun. Siellä hänelle ei annettu ohjeita, kuinka tilanteessa toimia ja miten esimerkiksi yöpyminen järjestyy.

– Se oli minusta aika kestämätön tilanne, Peltola kuvaa.

"Pelkäsin, että jos hyväksyn tämän..."

Perhe varasi lentokenttähotellista huoneen yöksi. Ilta- ja aamupalojen, taksin ja hotelliyön kustannuksiksi tuli 363,96 euroa.

Asiakaspalvelusta kerrottiin, ettei Peltola tulisi saamaan enempää kuin 150 euroa korvauksia viivästyneestä lennosta.

– Sanoin jo siinä vaiheessa, ettei tämä tule riittämään meidän hotellikuluihimme millään tavalla. Miten he kuvittelevat, että Düsseldorfista saa muutaman tunnin varoitusajalla yhdeksi yöksi hotellihuoneen neljälle hengelle 150 eurolla, Peltola sanoo.

– Hylkäsin tarjouksen. Pelkäsin sitä, että jos nyt hyväksyn tämän, niin Finnair käyttää sitä minua vastaan, etten voisi enää vaatia aiheellisia kulukorvauksia, jotka mielestäni ansaitsemme tässä tilanteessa.

Kuinka vähävarainen perhe olisi voinut toimia tilanteessa?

Peltola lähetti Finnairille korvausvaatimuksen 6.7.2022, mutta lähes neljä kuukautta myöhemmin tietoa mahdollisen korvauksen saamisesta ei edelleenkään kuulunut.

Hän on saanut asiakaspalveluun yhteyden asiakastuen chatissa, jossa on kerrottu, että korvauspäätöksessä voi kestää muutama kuukausi. Asiakaspalvelussa on pyydetty kuitteja kuluista.

– Olen heille alusta asti sanonut, että heidän nettisivuillaan on kolmen megatavun maksimi liitetiedostokoko, minkä takia olen voinut lähettää vain hotellikuitin. 

– Olen kysynyt, miten voin muulla tapaa toimittaa kuitit, koska se ei nettisivujen kautta onnistu. Tähän en saanut vastausta. 

Peltolalla oli onneksi ylimääräisiä säästöjä, joilla hän pystyi kustantamaan yön lentokenttähotellissa.

– Mutta mietin tilannetta, jossa me olisimmekin perhe, joka viimeisillä varoillaan haluaa tarjota lapsille mukavan reissuun ulkomailla. Sitten tulee tällainen tilanne, ja tarjotaan 150 euroa, eikä ole käytännössä minkäänlaisia säästöjä. Mihin se riittää?

– Olisimmeko nukkuneet lentokentällä siinä tilanteessa ja käyttäneet rahan ruokaan? Miten olisimme siinä tilanteessa edenneet?Apu, jota saimme, oli uskomattoman surkeaa.

Finnair: Palautteiden ja korvaushakemusten käsittelyssä viiveitä

Finnairin viestintäpäällikkö Kaisa Tikkanen kertoo MTV:lle sähköpostitse, että Finnairin henkilökunta järjestää majoituksen asiakkaalle, mikäli hän joutuu peruutuksen vuoksi yöpymään kohteessa. 

– Jos asiakas järjestää majoituksen itse, korvaamme kohtuulliset kulut kuitteja vastaan maa- ja kaupunkikohtaisten keskiarvohintojen mukaan, Tikkanen kirjoittaa.

Hän kertoo, että muun muassa haasteet Euroopan lentoasemilla kesän aikana ovat ruuhkauttaneet palautekäsittelyä.

– Keskimääräinen käsittelyaikamme on nyt 6 viikkoa, kun se tavallisesti on viikon verran, ja joidenkin hakemusten käsittelyaika saattaa olla pidempi.

– Mikäli palautteen käsittely kestää yli 2 viikkoa, lähetämme siitä asiakkaalle viestin.

Jonne Peltola kertoo, ettei hän ollut saanut tietoa sitä, miten hänen korvausvaatimuksnsa käsittely edistyy.

Toimittaja otti Finnairiin yhteyttä: 150 euron korvaus nousi liki kahteen tuhanteen

MTV:n toimittaja lähetti Finnairille tiedot Peltolan tapauksesta, jolloin Peltolan korvausaatimukseen vastattiin heti seuraavana aamuna.

Finnairin asikaspalvelu kiittää viestissään Peltolaa kärsivällisyydestä ja pahoittelee perheelle koitunutta harmia. Peltolalle luvataan EU-asetuksen mukainen korvaus sekä korvata huolenpitoon, eli majoitukseen ja aterioihin, liittyvät kustannukset.

Näin ollen Peltolalle luvattu korvaus Finnairilta on kokonaisuudessaan 1 929 euroa. Se sisältää 400 euron vakiokorvaksen kustakin henkilöstä sekä 329 euroa huolenpitoon liittyvistä kustannuksista. 

Peltolalle kesällä tarjottu 150 euron korvaussumma nousi siis liki 13-kertaiseksi.

– Olen toki onnellinen, että sain vihdoin vastauksen. Mutta samalla mietin, kuinka monta ihmistä ohitin jonossa vain siksi, että pidin asiasta meteliä, Peltola kertoo sähköpostitse MTV:lle.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

0311-Finnair-palauteJonne Peltola vaati Finnairilta asianmukaisia korvauksia useaan otteeseen. Finnairin mukaan viivästyskorkoa ei oteta korvauspäätöksissä huomioon.

KKV: Finnairista satoja ilmoituksia

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) on tullut noin 480 kuluttajailmoitusta Finnairista viimeisen puolen vuoden aikana. 

Johtava asiantuntija Annina Huolmanin mukaan kyseessä on melko tavanomainen määrä, kun puhutaan lentoyhtiöihin liittyvistä ilmoituksista.

– On huomioitava, että aikaikkunassa on mukana viime kesä, jolloin lentokentillä on ollut kaaosta ja henkilöstövajetta ympäri Eurooppaa.

Kun lento peruuntuu, tulee lentoyhtiön tarjota kuluttajalle valinnan mahdolisuus lipun hinnan palautuksen tai uuden lennon välillä, Huolman kertoo.

–Jos kuluttaja valitsee uudelleenreitityksen ja hänelle järjestetään uusi lento sinne lopulliseen määränpäähän, niin lentoyhtiöllä laukeaa tällainen huolenpitovelvollisuus. Silloin lentoyhtiön tulisi aktiivisesti tarjota kuluttajalle huolenpitoa, joka voi pitää sisällään esimerkiksi hotellimajoituksen, jos lento siirtyy seuraavalle päivälle, Huolman kertoo.

Jos kuluttaja joutuu itse järjestämään lentoyhtiön laiminlyönnin vuoksi majoituksen ja aterioita odottaessaan seuraavalle päivälle uudelleenreititettyä lentoa, tulee lentoyhtiön korvata kulut hänelle. Kulujen tulee kuitenkin olla välttämättömiä, kohtuullisia ja asianmukaisia. Myös kuitit kuluista on tärkeää pitää tallella korvausvaatimuksia varten.

Kuluttaja-asiamies odottaa Finnairin selvitystä

Huolman ei ota kantaa Peltolan tapaukseen, mutta kertoo yleisellä tasolla, että korvausten odottaminen neljä kuukautta kuulostaa hyvin pitkältä ajalta.

– Lentoyhtiöllä on vastuu järjestää toimivaa asiakaspalvelua ja käsitellä kuluttajavalituksia kohtuullisen ajan puitteissa. Ei tietenkään käsittelyajat voi venyä kuukausitolkulla.

– Kuluttajan tulisi saada jonkinlainen vastaus reklamaatioon, jotta hän tietää miten itse haluavat asiassa edetä ja onko hän tyytyväinen lentoyhtiön antamaan vastaukseen tai mahdolliseen korvaukseen.

Huolman kertoo, että kuluttaja-asiamiehellä on tällä hetkellä selvityksessä Finnairin toiminta. Kuluttajailmoituksissa on tullut ilmi ongelmat reklamaatioden käsittelyajoissa ja huolenpitovelvollisuuden noudattamisessa.

Asian käsittely on vielä kesken, ja Finnairilta odotetaan tällä hetkellä vastausta selvityspyyntöön.

Katso myös: 28.10.2022:  Lentoyhtiö Finnair teki ensimmäisen voitollisen tuloksen pandemian jälkeen:

2:04Lentoyhtiö Finnair teki ensimmäisen voitollisen tuloksen pandemian jälkeen

Lisää aiheesta:

Nelihenkinen perhe poistettiin Finnairin lennolta Phuketissa – syynä lapsen pahoinvointiMinnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"Satu Tuomiston Finnairin lennon määränpää siirrettiin toiseen kaupunkiin ylibuukkauksen vuoksi: "Ajattelin, että ei helvetti, miten näin voi tehdä"Finnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaYksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäTiina on odottanut korvausta koronan perumasta matkastaan kuukausia ja pelkää jo rahojensa puolesta: "Tulee niin huijattu olo"
FinnairMatkailuLentäminenKuluttajatuotteetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • Eilen17:17
    Lentäminen

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina