Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

9:46Miten lentoreitit suunnitellaan?Miten lentoreittejä oikein suunnitellaan? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.
Julkaistu 24.11.2025 05:38
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Mikä kaikki vaikuttaa siihen, minne ja mitä kautta lentoyhtiöt meitä kuljettavat? Finnair avaa lentosuunnittelunsa prosesseja Viiden jälkeen -ohjelmalle. 

Viime vuosien maailmanpoliittiset tapahtumat ovat muovanneet lentoreittimme uusiksi, mutta konkreettisten maantieteellisten reittien lisäksi lentoyhtiöiden täytyy ottaa monia muitakin asioita huomioon suunnitellessaan uusien kohteiden avaamista. 

– Ensin tietysti katsomme matkustajavirtoja – meillä on paljon dataa käytettävissä. Samaan aikaan saamme todella paljon palautetta asiakkailtamme, eli vapaa-ajanmatkustajilta, liikematkustajilta ja matkatoimistokumppaneiltamme. Sen jälkeen katsomme kilpailutilannetta. Arvioimme myös operatiivisia seikkoja, eli esimerkiksi katsomme, että meillä on lentoluvat ja lento-oikeudet kunnossa, selittää Finnairin myynnistä vastaava johtaja Jenni Suomela MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. 

Tyypillisesti yhden uuden kohteen suunnittelussa voi kestää jopa kahdesta kolmeen vuotta, ja suunnittelijoilla on samanaikaisesti pöydällään jopa 50–70 erilaista vaihtoehtoa. 

Lopullinen päätös tehdään kannattavuuden perusteella. 

– Meillä on todella paljon markkinadataa siitä, miten markkinavirrat käyttäytyvät.

– Esimerkiksi Rovaniemi-Tromssa-reitillä näimme datasta, että tällä reitillä liikkui paljon asiakkaita. Kun lanseerasimme reitin, se oli todella suosittu. Matkustajaprofiili reitillä on todella monipuolinen: siellä on paikallisia, liikematkustajia mutta myös globaalisti todella laajasti asiakkaita meidän verkostostamme, Suomela sanoo. 

Lue myös: Finnairin pohjoista Aasian-lentoreittiä pystyy operoimaan ainoastaan yksi satojen miljoonien lentokonemalli – tällainen se on

Artikkeli jatkuu videon jälkeen. 

3:16Mitä kaikkea lentosimulaattorin avulla voidaan harjoitella? Nämä kentät ovat tunnettuja haastavuudestaanMinkälaisia olosuhteita lentosimulaattorissa oikein harjoitellaan? Entä mitkä ovat kaikista haastavimpia kenttiä lentäjille?

Kannattamatonta reittiä ei lennetä

Aina data ei kuitenkaan kerro totuutta, vaan joskus reittejä joudutaan lakkauttamaan kannattamattomuuden takia. 

Näin kävi esimerkiksi Finnairin reitille Puolan Wrocławiin.

– Me arvioimme koko ajan kannattavuutta ja pyrimme siihen, että lennot ovat täysiä. Puolan Wrocławin kohdalla meidän analyysimme kysynnästä ei kuitenkaan täsmännyt siihen, mitä näimme tuloksissa. Se johti sitten siihen, että lopetimme reitin, Suomela sanoo. 

Konfliktialueiden välttely on aiheuttanut Euroopan taivaalle ruuhkan, joka vaikuttaa myös Finnairin operointiin. Miten? Katso koko haastattelu artikkelin yllä olevalta videolta. 

Lisää aiheesta:

Miksi lentokoneet eivät vain kaahaa kiinni myöhästymistä? Lentokapteeni Akseli paljastaa syynLentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaFinnairin lentoreitti Aasiaan muuttui radikaalisti: "Jokaisen lentäjän unelma"Lentomatkustajien määrä edelleen kasvussa kiivaasta ilmastokeskustelusta huolimatta – moni lentoasema pyörii silti säästöliekillä: "Meillä on lukuisia kannattamattomia lentoasemia"Suomeen lentää pian jo kiinalaista lentoyhtiötä – Finnair kiistää paineet hintanokitteluun kilpailijoiden kanssaHelsinki-Vantaalla tehtiin tänään ensimmäinen lentokoneen päästötön kääntö: "Upeaa, että teemme jotain tulevaisuuden eteen"
LentokentätLentoyhtiötLentokoneetFinnairViiden jälkeenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokentät
  • 17.11.20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • 6.11.20:40
    Ruotsi

    Lentoliikenne keskeytetty Göteborgissa droonihavainnon takia – Helsinkiin suunnannut kone palasi portille

  • 5.11.05:20
    Droonit

    Drooneja: Lentoliikenne keskeytettiin Brysselissä

  • 4.11.23:21
    Bryssel

    Belgialaismedia: Liikenne palautumassa normaaliksi Brysselin ja Liegen lentokentillä

  • 2.11.14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja