Finnairilta myönnetään, että heillä on käsittelemättä korvaushakemuksia huhtikuulta. Työtaistelutoimet vaikuttivat 300 000 Finnairin asiakkaaseen.
Jannika Alanko on odottanut huhtikuun alusta saakka korvaushakemuksensa käsittelyä Finnairilla.
Alanko ja hänen miehensä olivat lomalla Milanossa huhtikuun alussa, kun viimeisenä lomapäivänä tuli ilmoitus, että paluulento perutaan.
Uusi lento järjestyi vielä samalle päivälle, mutta sen myötä pariskunta myöhästyi kotiinsa Kuopioon menevältä junalta.
– Koska myöhästyimme junastamme, meidän vaihtoehdot oli joko jäädä Helsinkiin yöksi tai mennä iltakoneella Kuopioon, hän kertoo.
Pariskunta valitsi iltalennot, sillä perheen lapset odottivat kotona.
Finnairille he tekivät heti korvaushakemuksen. MTV Uutiset on nähnyt lähetetyn korvaushakemuksen.
Lue myös: IAU syntyneestä lakkosovusta: "Meidän osassa oli kyse miljoonasta eurosta, poltettiin kymmeniä miljoonia"
"Rahalle olisi käyttöä"
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan yli 1 500 kilometrin pituisen matkan kolmen tunnin myöhästymisestä vakiokorvaus on 400 euroa.
Sen lisäksi matkustajalla on oikeus saada vahingonkorvausta viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, kuten käyttämättä jäänestä junalipusta.
Jannika Alanko kertoo laskeneensa, että he olisivat oikeutetettuja yhteensä 1 000 euron korvauksiin.
– Sille rahalle olisi käyttöä tässä kesälomalla, hän summaa.
Finnairin mukaan yhtiö operoi 94 prosenttia lennoistaan lakoista huolimatta tammi-kesäkuussa. Työtaistelupäivinä lennoista operoitiin 60–75 prosenttia.
Yhteensä 1 300 lentoa peruttiin.
Näin Finnair vastaa
Finnairin lentoja on peruttu tai matkustajia on jouduttu uudelleenreitittämään useiden työtaisteiluiden takia kevään ja kesän aikana.
Finnairin viestintäpäällikkö Marjo Hämäläinen myöntää, että huhtikuulta on käsittelemättä vielä "jonkin verran" korvaushakemuksia.
Hämäläinen vastasi MTV Uutisten kysymyksiin sähköpostitse.
Pidättekö yli kolmen kuukauden käsittelyaikaa kohtuullisena?
– Yli kolmen kuukauden käsittelyaika on poikkeuksellisen pitkä. Keskimääräinen lentolippujen takaisinmaksuaikamme on tällä hetkellä 4–6 viikkoa suurten korvaushakemusmäärien vuoksi, Hämäläinen vastaa.
Jopa nelinkertainen määrä hakemuksia
Hämäläinen kertoo, että kevään aikana joinakin kuukausina Finnairille on tullut jopa nelinkertainen määrä korvaushakemuksia normaaliin verrattuna.
– Kaiken kaikkiaan työtaistelutoimet viime vuoden lopulta alkaen vaikuttivat yhteensä noin 300 000 asiakkaamme lentomatkoihin, joten hyvin poikkeuksellisesta keväästä lentojen perumisten suhteen puhutaan, mikä sitten näkyy myös korvaushakemusten poikkeuksellisen suurena määränä.
Finnair on korvaushakemusten suuren määrän takia lisännyt korvauskäsittelyssä automaatiota ja he ovat lisänneet korvauskäsittelijöiden määrää.
Mikä on yhteissumma asiakkaille maksetuista korvauksista tämän vuoden aikana?
– Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla työtaistelutoimien välitön vaikutus Finnairin vertailukelpoiseen liiketulokseen oli noin -51 miljoonaa euroa. Merkittävä osa tästä vaikutuksesta selittyy matkustajille maksetuilla korvauksilla ja heidän huolenpitoonsa liittyvillä kustannuks
Hämäläisen mukaan yhtiö on pyrkinyt hoitamaan hakemuksen niin nopeasti kuin on ollut mahdollista.
– Olemme pahoillamme, että osa asiakkaistamme on joutunut odottamaan korvaushakemuksensa käsittelyä hyvinkin pitkään.
Hämäläisen mukaan korvaushakemusten käsittelyajat vaihtelevat paljon, sillä osa hakemuksista vaatii manuaalista käsittelyä, esimerkiksi kuittien tarkastamista.