Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

Valittaja väitti, että henkilökunta käyttäytyi asiattomasti häntä kohti. Tästä ei kuitenkaan ollut lautakunnan eikä hallinto-oikeuden mukaan kyse.
Valittaja väitti, että henkilökunta käyttäytyi asiattomasti häntä kohti. Tästä ei kuitenkaan ollut lautakunnan eikä hallinto-oikeuden mukaan kyse.Mikko Lieri / All Over Press
Julkaistu 01.11.2025 07:14
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Matkustaja sai kuljettaa kokoontaittuvaa pyörätuolia lentokoneen matkustamossa kolme kertaa, mutta ei neljättä. Hän syytti lentoyhtiötä syrjinnästä.

Finnairin koneella matkustanut ei saanut kuljettaa pyörätuoliaan matkustamossa, vaan se vietiin ruumaan lentomatkan ajaksi. Hän pyysi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaa tutkimaan mahdollista syrjintää.

Asiakas oli saanut kuljettaa pyörätuolia kolme kertaa matkustamossa istuinten yläpuolella olevassa säilytyslokerossa, muttei neljättä kertaa. Neljännellä kerralla pyörätuoli laitettiin matkan ajaksi ruumaan.

Matkustaja käyttää pyörätuolia liikkumiseensa, ja hän pyysi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaa tutkimaan oliko kyseessä syrjinnästä.

Pyörätuoli lentokentällä
Valittajan pyörätuoli vietiin maksutta ruumaan, ja se tuotiin valittajan paikalle laskeutumisen jälkeen. Kuvituskuva.Shutterstock

"Nolostuttavaa, turhauttavaa ja syrjivää"

Valittajan mukaan myös matkustamohenkilökunnan käytös oli  "erittäin ammattitaidotonta".  

Hän kertoo, että oli "nolostuttavaa, turhauttavaa ja syrjivää" vastata henkilökunnan "samoihin kysymyksiin". Hänen mukaansa lentoyhtiön henkilökunnan työntekijät olivat vihaisia ja huusivat.

Finnairin asiakaspalvelussa oli todettu, että mikäli taitetun pyörätuolin koko ylittää käsimatkatavaran kokorajoituksen, se pitää laittaa ruumaan. 

Tämä  tieto on ollut myös nähtävillä Finnairin nettisivuilla.

27022024 AOP FINNAIRAsiakaspalvelu keskusteli ennen matkaa asiakkaan pyörätuolin mitoista. Kuvituskuva./All Over Press

Asiakaspalvelusta oli myös ilmoitettu, että pyörätuolin paino ylittää 10 kilogramman painorajan. 

Finnairin mukaan sillä ei ollut merkitystä, että kolmella aiemmalla kerralla pyörätuolia on saanut kuljettaa matkustamossa.

– Finnair Oyj:n syy kieltäytyä pyörätuolin kuljettamisesta matkustamossa on perustunut lentomatkustamisen turvallisuusvaatimuksiin, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksessä todetaan.

Lautakunnan mukaan myöskään "valittajan subjektiivinen kokemus (palvelu)tilanteesta ei riitä häirinnän tunnusmerkistön täyttymiseen."

Vaati anteeksipyyntöä

Matkustaja valitti lautakunnan päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaati päätöksen kumoamista.

Hänen mukaansa päätös oli "selvästi puolueellinen lentoyhtiön suuntaan". Hän vaati, että asiaa käsiteltäisiin suullisesti, ja valittaja saisi korvausta ja anteeksipyynnön.

Hallinto-oikeus ei suostunut valittajan pyyntöön, vaan ratkaisi asian kirjallisesti.

Hallinto-oikeus katsoi asian samalla tavalla kuin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta. Matkustaja ei ollut estynyt käyttämästä Finnairia, vaikka hän ei saanut kuljettaa pyörätuoliaan matkustamossa.  

Myöskään asiakaspalvelu ei ollut hallinto-oikeuden mukaan syrjivää, vaikkakin haastavaa.

Lisää aiheesta:

Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin käviMatkustajan käsimatkatavarat laitettiin ruumaan, ja laukku katosi yli viikoksi – vaati korvauksiaMatkustaja vaati korvauksia myöhästymisestä – lentoyhtiö ei ollut samaa mieltä: "Lentokentällä vallitsi kaaos"Finnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaFinnairin varausjärjestelmä sijoitti 2-vuotiaan erilleen vanhemmistaan – Traficom pyytää selvitystäMiikka sai Finnairille puolen vuoden matkustuskiellon: Kieltäytyi maskista pähkinöitä syödessään ja videoi erikoisen välikohtauksen – poliisit odottivat kentällä
FinnairLentoyhtiötAsiakaspalveluTasa-arvoKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • to09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina

  • 18.10.16:25
    Ilmailuala

    Finnairilla yhä lentoperuutuksia lauantaina, sunnuntaina satoja matkustajia siirretään eri lennoille

  • 17.10.16:34
    Lentokoneet

    Finnairin pesumoka: Lisää lentoja peruttu