Mainos

Napostele rauhassa raskaanakin! Terveyttä edistävä superruoka parantaa lapsen älyä

Raskaana ollessaan kannattaa pitää huolta lantionpohjan lihaksistaan – nappaa videolta vinkit treeniin!

Odottavan äidin alkuraskauden aikana syömät pähkinät näyttävät espanjalaistutkimuksen mukaan lisäävän lapsen älykkyyttä.

Barcelona Institute for Global Health -instituutin tutkimus on ensimmäinen, joka yhdistää pähkinöiden syömisen alkuraskaudessa suotuisiin vaikutuksiin kognitiivisille toiminnoille, keskittymiskyvylle ja muistille myöhemmin lapsuudessa, tutkijat kirjoittavat tiedotteessa.

Kehittyvä sikiö tarvitsee hyvälaatuisia rasvahappoja muun muassa hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Erityisesti pitkäketjuisten rasvahappojen saannilla raskauden aikana on huomattu olevan yhteys lapsen visuaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen, kertoo puolestaan Potilaan Lääkärilehti.

Hyvälaatuisia ja pitkäketjuisia rasvahappoja saa esimerkiksi pähkinöistä.

Espanjalaistutkimuksen mukaan odottavan äidin kannattaisi syödä pähkinöitä erityisesti raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Samanlaista yhteyttä ei havaittu, jos äiti söi pähkinöitä loppuraskauden aikana.

Alkuraskaudessa syödyt hyvät rasvat näkyivät lapsen älykkyydessä

Tutkimukseen osallistui reilut 2200 espanjalaista äitiä ja lasta. Odottavat äidit raportoivat raskauden aikaisesta ravinnostaan kyselylomakkeilla. Lasten neuropsykologista kehitystä mitattiin kansainväliset standardit täyttävillä testeillä lasten ollessa 1,5-, 5- ja 8-vuotiaita. Testit mittasivat lapsien kognitiivista toimintaa, keskittymiskykyä ja työmuistia.

Tulosten analyysissa paljastui, että odottavan äidin runsaasti pähkinöitä sisältävä ruokavalio raskauden ensimmäisellä kolmanneksella oli yhteydessä lapsen hyviin testituloksiin tulevaisuudessa.

Yhteys havaittiin silloin, kun odottava äiti söi saksanpähkinöitä, manteleita, maapähkinöitä, pinjansiemeniä ja hasselpähkinöitä noin 90 grammaa viikossa. Tutkijat arvelevat yhteyden johtuvan pähkinöiden runsaasti sisältämästä foolihaposta sekä erityisesti omega-3- ja omega-6-rasvahapoista.

– Näillä ainesosilla on tapana kertyä hermokudokseen, erityisesti aivojen etuosaan, joka vaikuttaa muistiin ja toimeenpanotoimintoihin, sanoo tutkimusta johtanut Florence Gignactiedotteessa.

Löydökset ilmestyivät European Journal of Epidemiology -julkaisussa.

Harva suomalainen syö riittävästi pähkinöitä

Alkuraskaudessa syötyjen pähkinöiden suotuisat vaikutuksen havaittiin niillä äideillä, jotka kertoivat syövänsä eniten – kolme 30 gramman annosta viikossa – pähkinöitä.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan pähkinöitä voisi nauttia 30 grammaa päivittäin, jolloin viikoittainen määrä kohoaisi 210 grammaan. Harva suomalainen määrään kuitenkaan yltää. Vuonna 2016 tehdyssä tutkimuksessa naisvastaajista vain 31 prosenttia kertoi syövänsä pähkinöitä ja siemeniä viikoittain. Miehistä näin teki ainoastaan 22 prosenttia.

Pähkinöitä kannattaisi kuitenkin popsia enemmän, sillä niiden terveyshyödyt ovat kiistattomat. Pähkinät näyttävät esimerkiksi pienentävän diabeetikon sydänriskejä, parantavan terveidenkin aikuisten sydänterveyttä sekä vaikuttavan positiivisesti aineenvaihduntaan.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja