Näin suunnistat kännykällä kauppakeskuksessa

Asiakasta voi seurata kärryjen avulla 1:59

Kampin kauppakeskuksessa Helsingissä voi ensi viikolla suunnistaa kännykkäapplikaation avulla. Sovellus on yksi kauppaa varten kehitellyistä uusista, digitaalisista tuotteista.

Espoon Otaniemessä esiteltiin tänään digitaalisia palveluita, joita on kehitetty kauppaa varten. Niistä Bitsign, on asiakkaiden kokeiltavissa jo ensi viikolla Kampissa. Bitsign toimii kännykkään ladattavan applikaation ja Kampin kauppakeskukseen kiinnitettyjen tarrojen avulla. Kun kännykällä osoittaa tarraa, sovellus kertoo asiakkaalle, missä hänen etsimänsä kauppa sijaitsee.

Bitsign on Suomessa kehitetty sovellus, jota testataan nyt käytännössä ensimmäistä kertaa.

Kaupan uusia digitaalisia sovelluksia esiteltiin Espoon Otaniemessä EIT ICT Labsissa. EIT ICT Labs on EU:n rahoittama yritysten ja tutkijoiden yhteistyöverkosto, jossa pyritään kaupallistamaan erilaisia innovaatioita. Mukana on Helsingin lisäksi Berliini, Eindhoven, Lontoo, Pariisi, Tukholma ja Trento. EU rahoittaa toimintaa tänä vuonna 75 miljoonalla eurolla ja EIT Helsingin osuus budjetista on 8,5 miljoonaa euroa.

Valitse tuote valolla

Bitsignin ohella Otaniemessä Internet of Light ja RetailIN, jotka myös pyrkivät kaupan ja verkkokaupan yhdistämiseen.

Ruotsissa kehitetty Internet of Light on asiakkaiden kokeiltavana jouluna Lontoossa, jossa järjestetään Gantin lippulaivamyymälässä ikkunaostospäivä. Applikaation ladattuaan asiakas voi osoittaa näyteikkunan tuotetta kännykällä, valita sen ja siirtää tuotteen suoraan ostoskoriin käymättä lainkaan sisällä kaupassa.

Kauppias voi seurata asiakkaan tapoja

Kolmas sovellus on pääosin Italiassa kehitetty ja testattu RetailIN, joka antaa kauppiaalle tietoa asiakkaista.

RetailIN seuraa ostoskärryjen ja ostoskorien liikkeitä kaupassa. Kauppias saa palvelun avulla asiakkaista varsin yksityiskohtaista tietoa; mitä reittiä asiakas on kaupassa liikkunut, kuinka kauan hän on kaupassa viipynyt ja missä paikassa hän on pysähtynyt pisimpään. 

Tämän tiedon avulla kauppias voi esimerkiksi sijoittaa tuotteet sinne, mihin asiakkaat useimmiten myymälässä pysähtyvät.

RetailIN on jo käytössä joissakin kaupoissa Italiassa ja Saksassa ja aloittelee toimintaa Yhdysvalloissa.

Lue myös:

    Uusimmat