Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"

10:01Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä – tätä mieltä on autoalaOnko polttoaineveron korotus tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä? Tätä mieltä on autoala.
Julkaistu 18.05.2021 15:26

Ville Järveläinen

Autoliitto on laskenut, miten polttoaineen verotukseen ehdotetut muutokset vaikuttaisivat bensalla tai dieselillä ajavan suomalaisen lompakkoon.

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamismahdollisuuksia selvittänyt työryhmä julkisti tänään 250-sivuisen raporttinsa. Raporttiin oman kannanottonsa julkaissut Autoliitto on tehnyt omat laskelmansa polttoaineverotukseen ehdotettujen muutoksen vaikutuksista.

– Korotuksen yhteydessä mainittiin muutosten olevan veroneutraaleja. Näin voi olla veronsaajan eli valtion näkökulmasta, mutta yksittäisen veronmaksajan kohdalla verotuksen muutos voi olla suuri. Veromuutosten vaikutukset riippuvat muun muassa siitä kuinka paljon ja millaisella kalustolla joutuu ajamaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Työryhmä ehdottaa verotuksen painopisteen siirtämistä ajoneuvoverosta polttoaineveroon siten, että bensiinin ja dieselin litrahintoihin tulisi 0,10 euron ja 0,11 euron korotukset. Arvonlisäveroineen muutos olisi 0,12 ja 0,13 euroa litralta. Ajoneuvoveroa alennettaisiin keskimäärin 110 eurolla vuodessa.

Lue myös: Työryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"

Autoliiton laskelmien mukaan keskiverrolla 6,5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalla bensiiniautolla polttoainekulut kasvaisivat 15 000 kilometrin ajosuoritteella 117 eurolla vuodessa ja 5,0 litraa satasella vievällä dieselautolla vajaat sata euroa.

Työryhmä ehdottaa myös dieselin alennetun verokannan poistamista, mikä nostaisi dieselpolttoaineen verotusta vielä 0,26 eurolla per litra eli arvonlisäverollista hintaa noin 32 sentillä.

Tätä korotusta kompensoitaisiin poistamalla käyttövoimavero, joka on keskimäärin noin 400 euroa vuodessa. Korotus söisi 5,0 litraa satasella kuluttavalla dieselautolla keskimääräisen käyttövoimaveron poistosta saatavan hyödyn noin 25 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella.

– Tämä muutos tekisi dieselautosta entistä kannattavamman vähäisillä kilometreillä ja lisäisi kustannuksia niillä, jotka joutuvat liikkumaan paljon omalla autolla, Nieminen laskee.

Muutosta arvioitava kokonaiskustannusten näkökulmasta

Liikenteen sähköistyminen sekä ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtavat työryhmän mukaan liikenteen verotulojen alenemiseen 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä, mikäli verotukseen ei tehdä muutoksia.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) kehottaakin pohtimaan, onko liikenteestä mahdollista kerätä tarvittava määrä veroja ilman, että taloutta ja ihmisten liikkumista häiritään liikaa.

– Vanhasen pohdinta on ihan aiheellinen. Puhtaaseen liikenteeseen siirtyminen aiheuttaa myös muiden kustannusten nousua. Biopolttoaineet ovat kalliimpia valmistaa ja liikenteen sähköistyminen tuo omat lisäkustannuksensa, Nieminen sanoo.

– Muutosta on arvioitava kokonaiskustannusten eikä vain verotuksen näkökulmasta. Suomen kaltaisen maan pitäisi tehdä liikkumisesta kilpailukykytekijä eikä kotitalouksien taloudellista toimeentuloa ja elinkeinoelämää kurjistavaa asiaa.

Lue myös: Valtiovarainministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – ministeri Vanhanen: "Kilometriverotuksen kokeilua selvitetään

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"Polttoaineen hinnannousu saattaa modernisoida autokantaa – voi myös eriarvoistaa kaupunkeja ja maaseutuaAutoliitto laski: Näin paljon veroedun poistaminen näkyisi dieselautoilijan pussissa – paljon ajavalle jopa tonnin lisälasku
AutotLiikenneAutoilun kustannuksetAuton verotPolttoainePäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas