Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimena

10:01Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä – tätä mieltä on autoalaKatso video: Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä – tätä mieltä on autoala.
Julkaistu 18.05.2021 13:16

MTV UUTISET – STT

Matti Vanhanen jatkaa liikenteen kilometriverotukseen siirtymisen edistämistä, vaikka verotusta tutkineen työryhmän mukaan järjestelmään liittyy epävarmuuksia sen toimivuudesta ja luotettavuudesta eikä siihen siirtymiseen ei ole työryhmän mukaan edellytyksiä.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoo, että tälle hallituskaudelle on yksiselitteisesti sovittu, ettei polttoaineveroihin tehdä muita korotuksia kuin tehdyt. Liikenteen verotuksen työryhmän esitykset eivät siis tältä osin johda välittömiin johtopäätöksiin.

Sen sijaan ministeriössä käynnistetään Vanhasen mukaan selvitys kilometripohjaisen verotuksen kokeilusta. Hänen mukaansa on luontevaa ajatella, että tulevaisuudessa polttoainelitrojen verottamisesta siirryttäisiin ajettujen kilometrien verottamiseen.

Lue myös: Työryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"

Tänään julkistetussa liikenteen verotusta selvittäneen työryhmän raportissa ei kuitenkaan suositella paikannukseen perustuvaan kilometriverotukseen siirtymistä toistaiseksi.

Työryhmän mukaan kilometriverotuksen vaatimaan järjestelmään liittyy epävarmuuksia sen toimivuudesta ja luotettavuudesta, eikä siihen siirtymiseen ei ole työryhmän mukaan edellytyksiä.

"Tarvitaan syvää yhteiskunnallista keskustelua"

Matti Vanhasen mukaan tarvitaan laajaa keskustelua siitä, millä tavalla liikenteen verotulojen alenemaa tulevina vuosina paikataan.

Työryhmä arvioi, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää.

Lue lisää: Kuinka paljon ladattavalla hybridillä ajaminen oikeasti maksaa? Vastaus voi yllättää

Nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.

– Nyt tarvitaan kyllä aika syvää yhteiskunnallista keskustelua siitä, onko se enää liikenne joka koko tämän verotuoton tuo, vai täytyykö löytää muista verolähteistä korvaavaa tuloa yhteiskunnan menojen kattamiseksi, Vanhanen sanoi työryhmän raportin luovutustilaisuudessa.

Työryhmä: Polttoaineveron korotus tehokkain keino vähentää päästöjä

Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä parantaisi päästöohjauksen tehokkuutta siirtämällä päästöohjauksen painopistettä ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon.

Työryhmä suosittaa tämän toteuttamista siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveron perusveroa alennettaisiin keventämällä sen päästöporrastusta.

Lue lisäksi: Puheet bensaveron korotuksesta saivat keskustan takajaloilleen – näin kommentoivat Saarikko, Kurvinen ja pääministeri Marin: "Ei ole mahdollista, ettei tehdä mitään"

Ajoneuvoveron päästöohjaus lievenisi, mutta kokonaisuudessaan verotuksen kautta toteuttava päästöohjaus kasvaisi polttoaineveron veronkorotuksen takia.

– Päästöt vähenisivät, koska polttoainevero vaikuttaa ajoneuvoveroa enemmän kuluttajien polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin ja käyttäytymisvaikutukset kohdentuvat niihin autoilijoihin, joiden päästövähennyspotentiaali on suurin, raportissa todetaan.

Sähköautojen hankintaan kannustaa työryhmän mukaan paremmin ostohetkellä maksettavan autoveron alentaminen kuin ajoneuvoveron taso, jonka kuluttajat ovat heikommin huomioon auton hankintahetkellä.

Lue lisää: Ostaisitko sähköauton, jos sen saisi vastaavaa polttomoottoriautoa halvemmalla? Ennusteen mukaan niin on käymässä pian

Ryhmän mukaan sähköautojen autoveroa voitaisiin alentaa ja ajoneuvoveroa korottaa kannustimien parantamiseksi.

Valtiovarainministeriön työryhmä on tarkastellut, missä määrin päästöjä voitaisiin vähentää eri verojen painopistettä ja verorakennetta muuttamalla ilman, että kotitalouksien verorasitus keskimäärin nousee.

Ajoneuvovero toimii verotulojen paikkaamisessa

Toisaalta työryhmä toteaa, että vaikkei ajoneuvovero ole päästöohjauksessa tehokas ohjauskeino, voi sillä olla merkitystä kuitenkin puhtaasti verotuloja tuottavana fiskaalisena verona. Liikenteen verotulojen arvioidaan laskevan jo lähivuosina merkittävästi etenkin liikenteen sähköistymisen vuoksi.

– Jos liikenteen verotuloista halutaan pitää kiinni, ajoneuvovero ja sen tasakorotus ovat hallinnollisesti tehokkaita ja yksinkertaisia tapoja kerätä verotuloja, raportissa todetaan.

Vuoteen 2025 mennessä liikenteen verotuottojen ennustetaan alenevan nimellisesti noin 0,4 miljardilla eurolla ja reaalisesti noin 0,8 miljardilla eurolla. Työryhmä toteaa, että nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.

Lisää aiheesta:

Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiMatti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Pitäisikö autoilijoilta nyhtää rahaa ajettujen kilometrien mukaan? – "Ei mitenkään perusteltua"Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee? Ajoneuvovero voisi tulevaisuudessa nousta jopa 500 eurollaNäin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"Työryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"
Auton verotVerotMatti VanhanenAutoilun kustannuksetMTV Uutiset LiveKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Auton verot
  • 27.9.15:56
    Verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 11.12.202410:56
    Autoilun kustannukset

    Näin saat jatkossa ajoneuvoveron maksumuistutukset

  • 06.04.202410:27
    Sähköautot

    Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisi

  • 27.02.202405:17
    Verot

    Nainen tallentui Range Roverin ratissa kameratolppaan ja joutui verokarhun hampaisiin

  • 19.12.202314:45
    Liikenne

    Kymmeniä tuhansia ajoneuvoverolippuja lähetetty Suomi.fi-viestien käyttäjille – tarkasta nyt, ettei autosi joudu käyttökieltoon!