Näin laukkukiistaa on selitetty: Huono sää ja pienet tilat

30.11. Finnair on perunut lentojaan

Kiista Ilmailualan unioni IAU:n ja henkilöstövuokrausyritys Baronan välillä johtaa viiden päivän työnseisaukseen. Työkiistan syynä on kuormaustyöntekijöiden ja matkatavaroiden käsittelijöiden siirtäminen Finnairilta Baronan työntekijöiksi.

IAU katsoo, että yrityskaupan tarkoitus on heikentää työntekijöiden työsuhteita ja palkkausta. Liiton mukaan "kalliiden" kokoaikatyöntekijöiden tilalle aiotaan palkata pätkätyöläisiä. IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari on epäillyt, että lähiaikoina väkeä karsitaan yt-neuvotteluilla.

Barona on vakuuttanut noudattavansa työehtosopimuksia.

4.12. Finnairin laukkukiista jatkuu edelleen

Helsinki-Vantaan lentokentällä lakkoilleet kuormaustyöntekijät palaavat töihin, mutta kiista työehdoista ei vielä ratkennut. Ilmailualan Unioni jätti uudelle työnantajalle, henkilöstöpalveluyritys Baronalle sovintoesityksensä, jonka Barona tyrmäsi heti.

Laukkutyöntekijät palaavat töihin viikonlopun yli tiistaihin 8.12 asti, jolloin Ilmailualan Unionin hallitus pohtii uudelleen tilannetta.

8.12. Lentokentän hässäkkään selkoa ehkä tänään

Lentokentän kiistaan haetaan sopua nyt valtakunnan järeimmillä voimilla. Entinen valtakunnansovittelija Juhani Salonius vetää työryhmää, jonka pitäisi kahdessa viikossa avata Ilmailualan Unionin ja henkilöstöpalveluyritys Baronan umpisolmu. Määräajaksi on asetettu 22.12.2009.

Viime viikon lakostaan kuormaustyöntekijät tuomittiin 13 000 euron sakkoihin. Viikonloppuna väki palasi töihin, mutta puolet työntekijöistä on ollut sen jälkeen sairauslomalla.

Finnairin kilpailijat ovat ottaneet yhtiön ahdingosta kaiken ilon irti. Halpalentoyhtiö Ryanairin johto irvailee, että Finnairilta ovat hävinneet matkustajat, rahat, matkalaukut ja johtajakin.

Työtuomioistuin on arvionut maapalvelutoimintojen lakon aiheuttaneen Finnairille 6,7 miljoonan euron kustannukset.

22.12. Työkiistassa sopu

Helsinki-Vantaan matkatavarapalvelu jatkuu häirioittä.

Ilmailualan unioni IAU ja henkilöstövuokrausyhtiö Barona ovat päässeet työehdoista ja työsuhdeturvasta sopimukseen. Osapuolet neuvottelivat entisen valtakunnansovittelijan Juhani Saloniuksen johdolla.

23.12. Lentomatkustajien laukut jälleen jumissa

Sankka lumipyry ja maapalveluja koskevan kiistan jälkipyykki ovat sekoittaneet Helsinki-Vantaan matkalaukkuliikenteen.

- Tällä kertaa lumimyräkkä vaikeuttaa matkalaukkuliikennettä. Laukkuja kuljettavat ajoneuvot eivät pääse kulkemaan kentällä lumen vuoksi, eikä laukkuja saada siksi toimitettua matkustajille. Matkustajat ovat aika vihaisia, kertoo Ilmailualan unionin varapuheenjohtaja Reijo Hautamäki.

Helsinki-Vantaan tulopalvelu on ruuhkautunut, koska siellä työskentelevät ihmiset ovat Hautamäen mukaan loppuunajettuja lentoaseman maapalveluja koskevan kiistan vuoksi.

- Tulopalvelusta vastaavat työntekijät ovat olleet aika kovilla viime aikoina, koska he ovat olleet kiistan sylkykuppeina. En tiedä, onko siellä nyt edes kapasiteettia tarpeeksi. Nämä työntekijät alkavat olla aika loppuunajettuja, kertoo Hautamäki.

Hautamäen mukaan matkalaukkupulmaa ei selvitetä nykyisillä voimavaroilla.

- Saattaa olla, että irtisanottuja työntekijöitä joudutaan kutsumaan takaisin, koska nyt väkeä onkin liian vähän.

24.12. Helsinki-Vantaalla jumissa satoja laukkuja

Helsinki-Vantaan lentokentällä sadat laukut odottavat edelleen toimitusta omistajilleen. Aamupäivästä kentällä oli jumissa 300-400 laukkua huonon sään aiheuttaman liikennekaaoksen ja maapalveluhenkilökunnan työkiistan takia.

Finnairin asiakaspalvelusta kerrotaan, että pahin laukkusuma on saatu purettua, mutta pahimmassa tapauksessa matkustajat voivat joutua odottamaan laukkujensa toimitusta tapaninpäivään asti.

28.12. Huono sää jumiuttanut tuhansia laukkuja Helsinki-Vantaalle

Helsinki-Vantaan lentokentälle on jälleen kerääntynyt mittava määrä lentomatkustajien laukkuja. Finnairin mukaan kentällä oli iltapäivällä jumissa noin parituhatta matkalaukkua, kun vielä aamulla niitä oli runsaat kolmetuhatta.

Finnarin asiakaspalveluyksikön toimistopäällikkö Kari Kaijanen sanoo, että suurin syy laukkujen sumaan on huono sää. Laukuista suurin osa on tullut Helsinkiin jostakin muualta jo valmiiksi myöhässä.

- Sään takia puolet Euroopasta on aivan sekaisin - Tukholma, Amsterdam ja Frankfurt - ne ovat samanlaisessa lumikaaoksesa, missä mekin olemme olleet joulunpyhät, kertoo Kaijanen.

Lentokenttäalueella on esimerkiksi vaikea kulkea sähkötrukeilla silloin kun maa on liukas.

- Kenttäalue on sellainen, että siellä on vaikeaa liikkua sähkötrukeilla silloin, kun maa on liukas. Sähkötrukeissa ei voi käyttää nastarenkaita, joten se hidastaa ja vaikeuttaa liikkumista, Kaijanen kertoo.

29.12. Lähes 4000 ulkomaille menevää laukkua jumissa

Helsinki-Vantaan lentokentän matkatavarasuma on jälleen pahentunut. Kentälle on eilisen ja tämän aamun jäljiltä kasaantunut noin 4000 laukkua.

Finnairin tiedotuksen mukaan laukkusumaa saatiin eilen illalla jo purettua, mutta aamulla tilanne on jälleen pahentunut. Finnairin mukaan tällä hetkellä noin 10 prosenttia matkustajista on ilman matkatavaroitaan. Normaalisti luku on prosentin luokkaa.

- Ongelma koskee tällä hetkellä nimenomaan lähteviä lentoja, ei saapuvia. Saapuvien matkatavaroiden suhteen tilanne on parempi, kentällä vain 300 laukkua odottaa kuljetusta asiakkaille, kertoo Finnairin asiakaspalveluyksikön toimistopäällikkö Kari Kaijanen.

- Tietojeni mukaan kentällä on täysi miehitys purkamassa sumaa. Syynä laukkuruuhkaan ovat terminaalin rakennustyöt ja aivan liian pienet tilat, Kaijanen kertoo.

Matkatavaroista vastaavan Northportin myyntipäällikkö Tero Lampenin mukaan ongelmat johtuvat nyt kakkos-terminaalin remontista, joka hankaloittaa laukkujen käsittelyä. Lampen ei myönnä että parin viikon takainen työtaistelu vaikuttaisi työntekijöiden ilmapiiriin ja matkatavaroiden käsittelyyn:

- Täysi miehitys on kyllä, ja tokihan aina pyritään lisäämään tätä tarjoamalla ylityötä, että saataisiin mahdollisimman moni auttamaan tässä yhteisessä haasteessamme.-

Vaikuttaako työtaistelun aiheuttama huono työilmapiiri laukkujen käsittelyyn?

- En osaa sitä sanoa, mutta uskon että kaikki pyrkii tekemään parhaansa, Lampen toteaa.

Henkilöstövuokrausyhtiö Baronasta kerrotaan, että henkilökunnan työvuorot on suunniteltu niin tarkasti lentoaikataulujen mukaan, ettei nopeisiin muutoksiin pystytä heti reagoida.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat