Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muuttomiehet eivät saapuneet paikalle sovitusti – kuluttajariitalautakunta arvioi, onko korvauksiin perusteita

Kuluttaja odotti sovittua muuttoautoa turhaan muuttopäivänä. Kuvituskuva.
Kuluttaja odotti sovittua muuttoautoa turhaan muuttopäivänä. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 04.05.2025 08:55

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Muuttokuljetus ei saapunut sovittuna ajankohtana, mikä johti erimielisyyteen kuluttajan ja muuttofirman välillä.

Kuluttaja oli sopinut elinkeinoharjoittajan eli muuttofirman kanssa muuttokuljetuksesta, johon kuului kuorma-auto ja kaksi työntekijää. Kun muuttopäivä koitti maaliskuussa 2022, muuttomiehet eivät saapuneetkaan.

Kuluttajariitalautakunnan selvitettäväksi tuli se, oliko kuluttajalla peruste purkaa sopimus ja onko hänellä korvaukseen oikeus, sillä muuttokuljetus toisen palveluntarjoajan järjestämänä oli tullut kalliimmaksi.

Lue myös: Asiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"

Muuttofirma tarjosi pienempää autoa 

Kuluttaja ja elinkeinoharjoittaja olivat sopineet muuttopalvelusta, joka sisälsi 40-kuutiometrisen auton lisäksi kaksi muuttomiestä. Oli sovittu, että muutto alkaa 25.3.2022 kello 13 ja 15 välillä, mutta muuttomiehet eivät saapuneetkaan paikalle.

Kuluttajan otettua yhteyttä elinkeinoharjoittajaan tämä tarjosi sovitun mukaisen palvelun tilalle kuljetusta kahdella pienemmällä autolla, eri päivänä ja korkeampaan hintaan.

Asunnon piti kuitenkin olla tyhjä määräaikaan mennessä, ja luottamuksensa elinkeinoharjoittajaan menettäynt kuluttaja joutui käyttämään toista palvelua, joka tuli 300–400 euroa kalliimmaksi.

Kuluttaja vaati, että muuttofirma suorittaa hänelle korvauksena sopimusrikkomuksesta 300 euroa.

Lue myös: Vuokralaisen koirat pilasivat lattian, eikä vuokranantaja palauttanut vakuutta – tätä mieltä oli kuluttajariitalautakunta

Muuttofirma kiisti vaatimuksen

Elinkeinoharjoittaja selitti sekaannusta sillä, että kuorma-autokalusto oli ollut huollossa. Kuluttajalle oli tarjottu muuttokuljetusta kahdella pienemmällä ajoneuvolla ja lisätyöntekijällä ilman lisäkustannuksia. 

Tähän kuluttaja ei suostunut.

Kuluttajariitalautakunta perustelee ratkaisuaan

Kuluttajariitalautakunta toteaa huhtikuussa 2025 antamassaan ratkaisussa, että kuluttajansuojalain 8 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan tilaaja saa purkaa sopimuksen toimeksisaajan viivästyksen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen.

– Samaisen luvun 10 §:n 1 momentin mukaan tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii toimeksisaajan viivästyksen vuoksi, jollei toimeksisaaja osoita, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa, ratkaisussa sanotaan. 

Kuluttajariitalautakunnan saamasta selvityksestä ilmenee, että muuttofirma oli tarjonnut kuluttajalle muuton alun perin hintaan 540 euroa. Työn kestoksi laskettiin viisi tuntia, mutta lisäksi oli sovittu, että jos muutto pitenee tunnilla, palvelun kokonaishinta olisi 648 euroa.

Kun muuttomiehet eivät saapuneetkaan, ja kuluttaja otti firmaan yhteyttä, hänelle tarjottiin kolmea työntekijää ja pienempää muutto-autoa niin, että kuuden tunnin palvelun hinta olisi ollut 780 euroa. Tätä tarjousta kuluttaja ei hyväksynyt.

– Lautakunta pitää uskottavana, että kuluttajalle on ollut olennainen merkitys sillä, että muuttokuljetus voidaan järjestää sovittuna ajankohtana, ratkaisussa sanotaan.

Lue myös:  Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä

300 euron korvauspyyntö perusteltu

Lautakunnan näkemyksen mukaan elinkeinoharjoittajan sopimusrikkomus oli olennainen, ja kuluttajalla oli näin ollen oikeus purkaa sopimus viivästyksen perusteella.

Kuluttajalla on kuluttajariitalautakunnan mukaan oikeus korvaukseen viivästyksen aiheuttamasta vahingosta eli kalliimmasta palvelusta, jonka hän joutui tilaamaan toiselta firmalta.

Yksimielisen päätöksen mukaan lautakunta pitää kuluttajan 300 euron vaatimusta perusteltuna ja suosittaa sen korvaamista. Lautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.

Lue myös: Taloyhtiön vastikkeet nousivat 98 prosenttia – näin kuluttajariita ratkaistiin

Katso myös: Miksi yhä useampi käyttää muuttofirmojen palveluita?

10:43Eivätkö voimat tai ystävät riitä? Miksi yhä useampi käyttää muuttofirman palveluita?Victor Ek Oy:n toimitusjohtaja Kai Lager kertoo, miksi muuttopalveluita käytetään. Aiheesta keskusteltiin Viiden jälkeen -ohjelmassa elokuussa 2024.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Ostaja ajoi 46 000 kilometriä ja halusi purkaa autokaupat – näin kuluttajariita ratkesiAsiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – miten kuulokekiista ratkesi?Myyjä ei hyväksynyt hiustenpidennysten palautusta – kuluttajariitalautakunta kiinnitti huomiota tilausehtoihinMyyjäliike sai vaihdossa moottoripyörän, josta paljastuikin moottorivikaa – erimielisyyttä korjauskustannuksistaAsiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta
KuluttajariidatMuuttaminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon