Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taloyhtiön vastikkeet nousivat 98 prosenttia – näin kuluttajariita ratkaistiin

Vastikkeet nousivat hakijoiden mukaan "kohtuuttomasti".
Vastikkeet nousivat hakijoiden mukaan "kohtuuttomasti".Shutterstock
Julkaistu 29.03.2025 07:31

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Taloyhtiössä vastikkeet nousivat rajusti. Asia eteni kuluttajariitalautakuntaan.

Riita vastikkeiden noususta eteni kuluttajariitalautakuntaan. Vantaalaisen taloyhtiön asukkaat hakivat hyvitystä, koska vastikkeet olivat heidän mukaansa nousseet liikaa.

Lue myös: Asiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"

2,5 euroa nostettiinkin 4,95 euroon

Lautakunnassa käsiteltiin sekä sitä, ovatko asuntojen ostajat tehneet perustajaosakkaalle virheilmoituksen eli reklamaation oikea-aikaisesti, että sitä, onko kaupan kohteissa taloudellinen virhe.

Asukkaat pääsivät muuttamaan asuntoihinsa lokakuussa 2018.

– Hakijat ovat vedonneet taloudellisena virheenä siihen, että perustajaosakas oli ennen kauppaa ilmoittanut hoitovastikkeen suuruudeksi 2,5 euroa/m2/kk, vaikka kevään 2020 yhtiökokouksessa vastike oli nostettava tätä selvästi suuremmaksi eli 4,95 euroon asuinneliötä kohden kuukaudessa, Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä kuvaillaan.

Hinnanalennusvaatimus koski 52 332 euroa eli ilmoitetun ja toteutuneen hoitovastikkeen välistä erotusta kymmeneltä vuodelta.

Lue myös: Vuokralaisen koirat pilasivat lattian, eikä vuokranantaja palauttanut vakuutta – tätä mieltä oli kuluttajariitalautakunta

"Ero arvioidun ja toteutuneen hoitovastikkeen välillä oli 98 prosenttia"

Hakijoiden mukaan asunnon markkinoinnissa mainittu vastikearvio olisi voitu oikaista jo vuonna 2018, sillä "jo ennen taloyhtiön valmistumista tehtyjen sopimuksien perusteella oli ilmeistä, että 2,50 euroa asuinneliöltä kuukaudessa ei tule riittämään". 

Tarve nostaa vastiketta ei hakijoiden mukaan siis aiheutunut ennakoimattomista menoista, vaan siitä, että taloussuunnitelman luvut oli alimitoitettu.

– Nyt ero arvioidun ja toteutuneen hoitovastikkeen välillä oli 98 prosenttia, he toteavat.

Lue myös: Ostettu auto olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

Perustajaosakkaan mukaan reklamaatiota aiheesta ei tehty kohtuullisessa ajassa. Hänen mukaansa hoitovastikearvio myös tehtiin asianmukaisesti, mutta koska asunto-osakeyhtiössä on vain neljä huoneistoa, vähäinenkin yllättävä lisäkustannus voi vaikuttaa hoitovastikkeeseen voimakkaasti.

Näin suositti kuluttajariitalautakunta 

Virhe oli havaittu 2020 keväällä, kun asunto-osakeyhtiön varsinaisessa yhtiökokouksessa oli päätetty selvästi aiempaa korkeammasta hoitovastikkeesta. Reklamaatioita aiheesta asukkaat kuitenkin tekivät vasta syyskuun ja joulukuun aikana vuonna 2021.

– Kohtuullisena reklamaatioaikana pääsääntöisesti pidetty enintään kuutta kuukautta siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita, päätöksessä kuvaillaan.

Kuluttajariitalautakunta ei tästä syystä suosittanutkaan hyvitystä.

– Koska virheen havaitsemisen ja reklamaation välillä on molemmissa tapauksissa kulunut aikaa yli vuoden verran, jokaisen hakijan on katsottava menettäneen oikeuden vedota virheeseen.

Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia.

Lue myös:

Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä

Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja

Katso myös: Millaisista asioista naapurit tyypillisesti riitelevät?

2:29Millaisia ovat tyypilliset naapureiden väliset riidat?Mitkä ovat tyypillisiä riidanaiheita naapureiden kesken?

Lähde: Kuluttajariitalautakunnan päätös D/5075/41/2021

Lisää aiheesta:

Asiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – miten kuulokekiista ratkesi?Muuttomiehet eivät saapuneet paikalle sovitusti – kuluttajariitalautakunta arvioi, onko korvauksiin perusteitaKissojen eritteet pilasivat vuokra-asunnon parketin – näin kuluttajariita ratkaistiinMyyjäliike sai vaihdossa moottoripyörän, josta paljastuikin moottorivikaa – erimielisyyttä korjauskustannuksistaAsiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"Käytetystä Kiasta paljastui renkaanvaihdon jälkeen häiritsevä ongelma
KuluttajariidatTaloyhtiötOmistusasuminenAsuminenRahaUutisohjelmien aiheetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • ti20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"