Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä

Asiakas olisi halunnut saunaan, mutta hotellin sauna olikin kylmä. Kuvituskuva.
Asiakas olisi halunnut saunaan, mutta hotellin sauna olikin kylmä. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 06.02.2025 13:44

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kuluttajariitalautakunnan pöydälle tuli tapaus, jossa asiakas oli närkästynyt hotellin kylmästä saunasta.

Kuluttaja varasi hotellihuoneen kesällä 2023 yhdeksi yöksi, mutta energianjakelun keskeytyksen vuoksi hotellin sauna olikin kylmä.

Kuluttajariitalautakunnan selvittelyyn tulikin se, oliko majoituspalvelussa hyvitykseen johtava virhe, ja kuinka nopeasti kuluttajan pitäisi aiheesta reklamoida.

Lue myös: Hierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä

Sauna oli kylmä

Hotellin asiakas oli maksanut huoneestaan 101 euroa. Samaa summaa hän vaati hyvityksenä takaisin.

Hän kertoi vaatimuksessaan varanneensa hotellihuoneen kyseisestä hotellista, koska markkinointitietojen mukaan asiakkaiden käytössä oli sauna.

Kun asiakas oli mennyt saunomaan, sauna oli kuitenkin ollut kylmä. Näin ollen hotellin tarjonta ei vastannut asiakkaan saamia markkinointitietoja.

Kuluttajan mukaan hän on pyytänyt hyvitystä saunan kylmyydestä jo hotellin vastaanotossa.

Hotelli kiistää

Asiakkaan majoituspäivänä Tampereen sähkölaitoksella oli kaapelipäätevika, jonka vuoksi sähköt olivat poikki kaksi tuntia lähes koko kaupungissa.

Sähkökatkon vuoksi sauna ei ollut lämmin. Saunan lämmitys 80 asteeseen kestää hotellin mukaan kaksi tuntia, ja sauna laitettiin päälle heti sähkökatkon loputtua.

Elinkeinoharjoittajan mukaan kuluttaja ei ollut yhteydessä hotelliin kyseisenä iltana, joten hotellista ei voitu tarjota hänelle mahdollisuutta saunan käyttöön myöhemmin samana iltana tai seuraavana aamuna.

Kuluttajariitalautakunta arvioi tapausta

Lautakunnan mukaan kuluttajalla on näyttötaakka reklamaation tekemisestä. Kuluttaja kertoi ilmoittaneensa virheestä 1.8.2023 eli lähtöpäivänään.

Koska hän ei reklamoinut jo 31.7. havaittuaan saunan olleen kylmänä, hotellilla ei ollut mahdollisuutta pyrkiä korjaamaan puutetta. 

Kuluttajansuojalain 8 luvun 16 §:stä ilmenevän oikeusohjeen mukaan tilaaja ei saa vedota palveluksen virheeseen, jos hän ei ilmoita virheestä toimeksisaajalle kohtuullisessa ajassa havaittuaan virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.

Niinpä lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kuluttaja ole oikeutettu hyvitykseen kyseisestä virheestä mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta antoi ratkaisunsa tammikuun 30. päivänä 2025.

Lautakunnan päätökset ovat suosituksia. 

Lue myös: 

Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen

Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä

Katso myös: Voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia? 

8:32Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – millainen on loma savupilven syleilyssä ja saako siitä korvauksia?Haastattelussa muun muassa toimittaja Sari Korpela, jonka lomalla maastopalo alkoi roihuta. Saako lomasta korvauksia? Sen kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Asiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – miten kuulokekiista ratkesi?Saako käyttämättä jääneestä hotelliyöstä korvausta lennon viivästyessä? Ratkaisu kuluttajariitalautakunnaltaNissanin etupyörä lähti irti kesken kauppareissun – kuluttaja vaati renkaan vaihtaneelta korjaamolta hyvitystäAsiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroaHierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä
KuluttajariidatHotellitSaunaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • ti20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"