Muistatko Audin hätkähdyttävän kauniin GT-konseptin parin vuoden takaa? Nyt paljastettu yli 100 000 euron tuotantomalli on edelleen upea – Suomeen jo kesällä

Tässä on Audin täyssähköinen e-tron GT 1:14
Tässä on Audin täyssähköinen e-tron GT.

Saksalainen Audi on esitellyt pitkään odotetun e-tron GT -mallinsa sekä samanaikaisesti myyntiin tulevan tehokkaamman RS-version.

Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuussa 2018 esitelty Audi e-tron GT concept on viimein esitelty konseptiversion sijaan myös valmiina tuotantomallina. Jo tuolloin uutisoitiin, että Audi haluaa sporttisen sähköautonsa tuotantoversion muistuttavan hyvin läheisesti hehkutusta osakseen saanutta konseptia, mutta nämä voi monesti kuitata mainospuheina.

Tällä kertaa konseptin reseptiä on kuitenkin noudatettu ilahduttavan tarkasti, sillä valmis e-tron GT ei loikkaa kovin kauas enkelten kaupungissa nähdystä konseptista.

Konsernisisar Porsche Taycanin kanssa ison osan tekniikastaan jakavan e-tron GT:n kovimpia haastajia ovat muun muassa Tesla Model S sekä tuleva Lucid Air.

Tekniset speksit

Mallista riippuen e-tron GT:n täyssähköinen voimalinja tarjoaa tehoa joko 350 (476 hv) tai 440 kilowattia (598 hv). Boost-toiminnolla tehoa on käytettävissä 2,5 sekunnin ajan perusmallissa 390 kilowattia (530 hv) ja RS:ssä 475 kilowattia (646 hv).

Toimintamatka e-tron GT -mallissa on WLTP-syklillä mitattuna 487 kilometriä, jonka mahdollistaa nettokapasiteetiltaan 85 kilowattitunnin akku. RS-mallissa ilmoitettu toimintamatka on 472 kilometriä.

Auton 800-voltin teknologia puolestaan mahdollistaa 270 kilowatin pikalatauksen. Yhdellä viiden minuutin latauksella on mahdollista saada jopa 100 kilometriä lisää toimintamatkaa suurteholatausasemalla, ja täysin optimaalisissa olosuhteissa akku latautuu 80 prosenttiin alle 25 minuutissa.

Perus-GT kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa. RS höylää tästä aika paljon pois, sillä sen kiihtyvyyslukemiksi nollasta sataseen on ilmoitettu 3,3 sekuntia.

Mitä maksaa?

Audi e-tron GT quattro -mallin arvioitu ennakkohintataso Suomessa on noin 106 000 euroa. RS-mallista saa pulittaa arviolta 40 000 euroa enemmän.   

Ennakkomyynti käynnistyy vielä helmikuussa, ja samalla vahvistetaan myös tarkka hinnoittelu. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen alkukesästä.

Autot valmistetaan Saksan Neckarsulmissa samassa tehtaassa, joka tuottaa myös R8-superautoja.

Lähde: Audi

Lue myös:

    Uusimmat