Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Keittiömestari Henri Alén varasi jo uuden sähkö-Porschen, vaikkei ole edes nähnyt sitä omin silmin: "Joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan"

1:42Porsche Taycan on täälläPorsche Taycan on saksalaismerkin ensimmäinen täysin sähköinen automalli.Porsche / All Over Press
Julkaistu 05.09.2019 17:57

Ville Järveläinen

Eilen esitelty Taycan kiinnostaa myös suomalaisia Porsche-faneja. Yksi auton varanneista on televisiostakin tuttu keittiömestari, kokki ja ravintoloitsija Henri Alén.

Porsche esitteli eilen keskiviikkona historiansa ensimmäisen sähköauton.

– Tämä päivä merkitsee uuden aikakauden alkua, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja Oliver Blume totesi eilisessä julkistustilaisuudessa saksalaisen insinöörin innokkuudella.

Taycan-niminen uutukainen on saksalaisvalmistajan näkemys sähköisestä urheiluautosta, jonka suunnittelussa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja polttomoottorin vuoksi, sillä se on tehty alusta alkaen sähköautoksi.

Taycanin tekniikkaa tulee käyttämään myös Audin tuleva e-tron GT sekä tiettävästi myös Bentleyn ensimmäinen sähköauto.

Myyntivalttina supernopea lataus

Taycanissa käytetään muista sähköautoista poiketen 800 voltin sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa paitsi ohuempien johtojen käyttämisen auton rakenteissa, myös tavanomaista nopeammat lataukset.

Kaikkein tehokkaimmilla pikalatureilla Taycaniin on mahdollista ladata 100 kilometriä lisää toimintamatkaa vain viiden minuutin latauksella. Ihanneolosuhteissa Taycanin 93 kWh:n akku latautuu viidestä prosentista 80 prosenttiin reilussa 20 minuutissa.

Ensimmäiset markkinoille saapuvat malliversiot ovat malliston yläpäähän asettuvat Taycan Turbo ja Turbo S. Turbo-lisänimen käyttäminen sähköauton yhteydessä on aiheuttanut hörähdyksiä ja lieviä myötähäpeän tunteita automaailmaa seuraavien keskuudessa, mutta Porsche on päättänyt pitää tiukasti kiinni sen polttomoottorimalleista tutusta lisänimestä, jolla viitataan mallin tehokkaampiin versioihin.

"Auto on jokaista ruuvia ja mutteria myöten mietitty"

Yksi Taycanin varanneista suomalaisista on keittiömestari ja ravintoloitsija Henri Alén. Kovana Porsche-miehenä tunnettu Alén seurasi eilistä ensiesittelyä Helsingin Porsche Centerissä saksalaisvalmistajan kutsumana.

– Kyllähän se [Taycan] herätti suurta mielenkiintoa, erityisesti ne tekniset speksit, ja latausteho ehkä kaikkein eniten, Alén kertoo MTV Uutisille.

Alén on omistanut useita ysiyksykkösiä, ja tällä hetkellä hänen tallistaan löytyy niin Cayman kuin Macankin. Porscheissa Alén kertoo viehättyneensä eniten saksalaisen insinöörityön laatuun.

– Kun he [Porsche] päättävät tuoda jotain uutta markkinoille, niin voi luottaa siihen, että auto on jokaista ruuvia ja mutteria myöten mietitty.

Pullonokkadelfiini pulisongeilla

Alén kiinnostui Taycanista jo silloin, kun se tunnettiin vasta Mission E -konseptina. Lopullista tuotanto-Taycania ja Mission E:tä verratessa Alén olisi kuitenkin toivonut, että konseptiversiota olisi kunnioitettu vielä vähän enemmän.

– Mission E oli räyheämpi, aggressiivisempi ja huomiotaherättävämpi. Mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kun autoja on tarkoitus saada kaupaksikin, niin kyllä se siinä mielessä piti ihan kutinsa.

4:54Esittelyssä Porsche TaycanVIDEO: Itävaltalainen näyttelijä-muusikko Tyron Ricketts käy läpi Taycanin ominaisuuksia Porschen englanninkielisellä videolla.

Alén kiittelee erityisesti Taycanin kokoa, sillä auto ei ole tulossa vain tallia koristamaan. Hieman Panameraa kompaktimpi auto on vielä hanskattavissa kaupunkiliikenteessäkin ilman sen suurempia ongelmia.

– Nykyään se uusien autojen yleisin probleema on, että ne paisuvat kuin pullataikina. Ne on ihan helvetin isoja, Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevaa Ultima-ravintolaa pyörittävä Alén manaa.

Alén speksasi haluamansa näköisen auton Porschen konfiguraattorissa ja arvelee tilaavansa omansa joko tummanharmaana tai tummanvihreänä.

– Mission E oli valkoisena tosi makea, mutta tuotantoversio näyttää valkoisena vähän pullonokkadelfiiniltä.

Taycanin ajovalojen vieressä olevat ilmanottoaukot eivät nekään miellyttäneet Alénin silmää. Hän toivookin tumman värin hieman häivyttävän "pulisongeiksikin" pilkattuja ilmanohjaimia.

Livenä Alén ei ole tulevaa autoaan vielä nähnyt, mutta hän kertoo suuntaavansa ensi viikolla käynnistyvään Frankfurtin autonäyttelyyn, jossa myös Taycan on ensi kertaa yleisön hypisteltävänä.

Tesla ei napannut

Alén ei ole omien sanojensa mukaan mikään sähköautointoilija.

– En varsinaisesti haluaisi sähköautoa, mutta maailma muuttuu ja on pakko ryhtyä ajattelemaan myös ympäristöasioita. Ehkä se ympäristö painaa eniten siinä vaakakupissa.

– Esimerkiksi Teslasta en ole koskaan ollut erityisen innostunut. Olen kyllä kokeillut, ja vaikka se voimalinja onkin aivan huikea, niin viimeistelyn taso on aika bulkkia. Kyseessä on kuitenkin amerikkalainen auto, eivätkä ne ole viimeistelyltään mitään ihan ykkösluokan tuotteita, Alén toteaa.

Vaikka Taycan onkin suunnattu eritoten Tesla Model S:n kimppuun, ja sitä on monien muiden sähköautojen tapaan tituleerattu "Teslan-tappajaksi", tarjoaa Model S muun muassa pidemmän toimintamatkan huomattavasti huokeampaan hintaan. Teslalla myös on huomattavasti enemmän kokemusta sähköautojen valmistamisesta kuin Porschella.

Kuusinumeroinen hintalappu

Alén ei vielä tiedä, minkä verran hänen autonsa tulee loppujen lopuksi maksamaan, sillä eilen esitellyt, 160 000 euron pohjoispuolelta lähtevä Turbo ja noin 200 000 euron Turbo S, eivät ole hänellä kiikarissa. Alén sanoo suoraan, että ne menevät yli budjetin. 

Sen sijaan hän on kääntänyt katseensa tiettävästi maaliskuussa lanseerattavaan versioon, jonka hinta asettuu arvioiden mukaan reiluun 100 000 euroon.

– Siihenkin joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan, jotta pankilla riittää luottoa, Alén naurahtaa.

Lue myös: Tuleeko autoilusta paha mieli? Näin paljon maksaa Porsche-kuskin puhdas omatunto

Lisää aiheesta:

Suomeen saapuu helmikuussa uusi automerkki, joka näyttää kumman tutulta – maahantuoja: "Uskon, että moni ostaa sen ihan arkikäyttöön"Onko tässä yksi aikamme merkittävimmistä autojulkistuksista?Vähän kuin Tesla, mutta vähemmän mokia ja parempaa laatua? Peter yrittää välttää virheet, joita teki Model S:n kohdallaVarattavissa nyt myös Suomessa: Teslan ja kumppanit ihan tosissaan haastava Lucid Air murskaa ennätyksiä – "Toimintamatkaa on helppo kasvattaa"Vaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavastiSuomen kallein uusi auto, 800 000 euron Ferrari, on saamassa pian uuden omistajan: "Yksikään asiakas ei ole meille renkaanpotkija"
AutotSähköautotHenri AlénPorscheLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!