Eilen esitelty Taycan kiinnostaa myös suomalaisia Porsche-faneja. Yksi auton varanneista on televisiostakin tuttu keittiömestari, kokki ja ravintoloitsija Henri Alén.
Porsche esitteli eilen keskiviikkona historiansa ensimmäisen sähköauton.
– Tämä päivä merkitsee uuden aikakauden alkua, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja Oliver Blume totesi eilisessä julkistustilaisuudessa saksalaisen insinöörin innokkuudella.
Taycan-niminen uutukainen on saksalaisvalmistajan näkemys sähköisestä urheiluautosta, jonka suunnittelussa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja polttomoottorin vuoksi, sillä se on tehty alusta alkaen sähköautoksi.
Taycanin tekniikkaa tulee käyttämään myös Audin tuleva e-tron GT sekä tiettävästi myös Bentleyn ensimmäinen sähköauto.
Myyntivalttina supernopea lataus
Taycanissa käytetään muista sähköautoista poiketen 800 voltin sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa paitsi ohuempien johtojen käyttämisen auton rakenteissa, myös tavanomaista nopeammat lataukset.
Kaikkein tehokkaimmilla pikalatureilla Taycaniin on mahdollista ladata 100 kilometriä lisää toimintamatkaa vain viiden minuutin latauksella. Ihanneolosuhteissa Taycanin 93 kWh:n akku latautuu viidestä prosentista 80 prosenttiin reilussa 20 minuutissa.
Ensimmäiset markkinoille saapuvat malliversiot ovat malliston yläpäähän asettuvat Taycan Turbo ja Turbo S. Turbo-lisänimen käyttäminen sähköauton yhteydessä on aiheuttanut hörähdyksiä ja lieviä myötähäpeän tunteita automaailmaa seuraavien keskuudessa, mutta Porsche on päättänyt pitää tiukasti kiinni sen polttomoottorimalleista tutusta lisänimestä, jolla viitataan mallin tehokkaampiin versioihin.
