McLarenin Lando Norris onnistui ottamaan voiton sunnuntain Itävallan GP:stä, kun hän piti toisen McLaren-kuskin Oscar Piastrin takanansa. Kilpailun alkuvaiheilla nähtiin draamaa, kun Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli osui Red Bullin Max Verstappeniin.
Norris lähti kisaan paalupaikalta, kun hän oli lauantain aika-ajossa ylivertainen. Kuljettajien MM-sarjaa johtava Oscar Piastri ei saanut nopeaa kierrosta kasaan aika-ajon loppuhetkillä, minkä myötä hän jäi kolmanneksi.
Piastri poimi heti kisan ensimmäisessä mutkassa Ferrarin Charles Leclercin. Tämän jälkeen Piastri ja Norris kävivät kovaa taistelua kärkipaikasta.
Norris karkasi pitkälle etumatkalle ensimmäisten varikkopysähdysten yhteydessä. Piastri tuli vielä lähelle kilpailun loppuhetkillä. Norris piti päänsä kylmänä, eikä Piastri päässyt enää lähelle.
Ferrarin Charles Leclerc oli kolmas ja Lewis Hamilton oli neljäs.
Kisan ehdottomiin onnistujiin kuuluivat Sauberin Gabriel Bortoleto ja Nico Hülkenberg, jotka olivat sijoilla kahdeksan ja yhdeksän. Bortoleto otti samalla ensimmäiset MM-pisteensä.
Seuranta, F1:n Itävallan GP:
Tulokset: 1. Norris 2. Piastri +2,7 3. Leclerc +19,8 4. Hamilton +29,0 5. Russell +62,3
Maali: McLarenin Lando Norris pesee komeasti kasvojaan Kanadan GP:n nolon virheen jäljiltä. Norris pystyy pitämään kärkipaikan hallussaan, vaikka tallikaveri Oscar Piastri antaa kovaa painetta vielä kilpailun loppuvaiheilla. McLarenille kaksoisvoitto, Ferrarin Charles Leclerc kolmas ja tämän tallikaveri Lewis Hamilton on neljäs. Red Bullin Max Verstappen keskeytti jo avauskierroksella, kun Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli osui häneen.
Kierros 70/70: Kisan viimeinen kierros käynnissä. Kärkikuskit Norris ja Piastri tulevat hämmentämään Alonson ja Bortoleton taistelua. Alonso hakee jopa ohitusta kierroksella nopeammasta Norriksesta.
Kierros 69/70: Hurja taistelu Alonsolla ja Bortoletolla käynnissä, panoksena sija seitsemän.
Kierros 68/70: Kärjen takana Sauberin Bortoleto hakee ohitusta Aston Martinin Fernando Alonsosta. Bortoletolla selkeä rengasetu puolellaan.
Kierros 66/70: Ero Piastriin kasvaa kahden sekunnin tuntumaan. Eli Norris pystyy nyt vastaamaan huutoon.
Kierros 65/70: Norrisille raportoidaan, että hänen etusiipensä on hieman vaurioitunut ja tämä vaikuttaa auton tasapainoon. Ero Piastriin 1,7 sekunnin tuntumassa.
Kierros 63/70: Kierros 63 liikkeelle ja ero on 1,6 sekuntia. Melkoinen taistelu saadaan vielä kisan loppuun.
Kierros 61/70: Norris taas kierroksella hitaampien takana. Ero kaventuu vain kahteen sekuntiin. Huh, huh!
Kierros 59/70: Nyt on Piastrilla kova hyökkäys päällä. Ero kaventuu jo alle kolmeen sekuntiin. Nähdäänkö kisan lopulla vielä kova taistelu?
Kierros 58/70: Alpinen Colapintolle viiden sekunnin aikarangaistus Piastri-tapauksesta. Colapinto on tällä hetkellä sijalla 14.
Kierros 57/70: Nyt on Piastri hyvässä vauhdissa uusilla keskikovan seoksen pyörillä. Piastrille kisan nopein kierros: 1.08,283. Ero Norrisiin kaventunut kolmenteen sekuntiin.
Kierros 55/70: Hässäkän myötä ero Norrisiin kasvaa 4,3 sekuntiin.
Kierros 54/70: Norrisilla 3,3 sekunnin kaula tallikaveriin nähden. Sitten meinaa tulla draamaa, kun Alpinen Colapinto ajattaa kierroksella nopeamman Piastrin osittain jo ulos radalta. Säikähdyksellä selvitään kuitenkin.
Kierros 54/70: Piastri seuraavalta kierrokselta sisään. Loistava pysähdys McLarenilta: 2,0 sekuntia. Norris ehtii kuitenkin edelle.
Kierros 53/70: Norris sisään. Hyvä pysähdys: 2,5 sekuntia. Keskikovan seoksen pyörää alle.
Kierros 51/70: "En halua pysähtyä!" Hamilton huutaa tiimiradiossa. Mutta niin vain britti kurvaa sisään.
Hamilton olisi halunnut jatkaa vielä radalla. Taas kerran hässäkkää mestarin ja tämän uuden tallin välillä.
Kierros 50/70: Kisassa kolmantena ajanut Leclerc toistamiseen sisään. Keskikovan seoksen pyörää alle 21 kierroksen rutistusta varten.
Kierros 48/70: Kärjessä Norris onnistui repimään kierroksella hitaampien ohittelun keskellä yli neljän sekunnin eron Piastriin nähden. Piastri tekee ensimmäisessä mutkassa pienen virheen. Ferrarin Hamilton tekee samankaltaisen lipsahduksen toisen suoran päässä. Ei kuitenkaan mitään liian dramaattista.
Kierros 46/70: Mercedeksen Russell varikolle, britti putoaa Racing Bullsin Isaac Hadjarin taakse. Russell onnistuu kuitenkin poimimaan ranskalaiskuljettajan.
Kierros 44/70: Norris kyselee, että onko Piastri nopea "kaikkialla" vai miten. Norrisille viestitään, että tavoitteena on se, ettei Piastri pääse avattavan takasiiven alle eli sekunnin päähän.
Norris nostaa vauhtiaan, ero Piastriin kasvaa kolmen ja puolen sekunnin tuntumaan.
Kierros 42/70: Norris on ollut kierroksella hitaampien "jaloissa". Ero kaventuu kolmeen sekuntiin tallikaveri Piastriin nähden.
Kierros 41/70: Nyt on Piastri selkeästi paremmassa vauhdissa Norrisiin nähden. Ero kaventuu neljän sekunnin tuntumaan.
Kierros 39/70: Gasly tulee vielä varikolle ja keskikovan seoksen pyörät alle. Ranskalainen tipahtaa sijalle 15. Takana vain Red Bullin Tsunoda.
Kierros 38/70: Norris pyrkii vastaamaan Piastrin vauhtiin, mutta ero kaventuu viiden sekunnin tuntumaan. Myös Ferrarin Leclerc pysyy varsin hyvin Norrisin vauhdissa. Ero on kuitenkin jo 18,7 sekuntia kärkeen nähden. Sitä ei enää kurota kiinni ilman elimääräistä hässäkkää.
Kierros 36/70: Nyt on Alpinen Pierre Gasly helisemässä. Myös toinen Haas-kuski Oliver Bearman nousee tämän edelle. Bearman yhdeksäntenä ja Gasly kymmenentenä.
Gasly valittelee, että autossa on jokin rikki.
Kierros 34/70: Haasin Esteban Ocon kuittaa Alpinen Gaslyn ja nousee kisassa yhdeksänneksi. Red Bullin Tsunodalle kymmenen sekunnin aikarangaistus Colapinto-tilanteesta.
Kierros 32/70: Kilpailun kärjessä Piastri on hieman kuronut Norrisin eroa umpeen. Silti, Norris yhä kuuden sekunnin päässä. Ferrarin Leclerc jäänyt 12,7 sekuntia Piastrista.
Kierros 31/70: Voi luoja sentään, Yuki Tsunoda. Alpinen Franco Colapinto ohittaa japanilaisen, joka kilkkaa tämän jälkeen edelle menneen argentiinalaiskuskin.
Tsunoda varikolle, tipahtaen joukon hännille.
Surkeaa menoa kesken kauden Racing Bullsilta F1-kärkipään talliin nostetulta veikolta.
Kierros 30/70: Ferrarin Lewis Hamiltonilta komea ulkokautta tehty ohitus Racing Bullsin Liam Lawsonista.
Alpinen Gasly raportoi:
"Minulla ei ole pitoa lainkaan. Meinaan spinnata joka mutkassa", Gasly raivoaa.
Kierros 28/70: Piastrille raportoidaan, että "nelosmutkan tilanne meni liian tiukoille". Eli viitataan tilanteeseen, missä Piastri meinasi osua Norrikseen.
"Tämä ei voi toistua", Piastrille viestitään varikkomuurilta.
Kierros 27/70: Nyt myös Ferrarin Hamilton sisään. Eli Norris palaa kisan kärkeen. Piastri 6,6 sekunnin päässä tallikaveristaan.
Kierros 25/70: Leclerc sisään kilpailun kärjestä. Piastri jäi varikkopysähdysten yhteydessä kuuden sekunnin päähän Norrisista.
Kierros 24/70: Piastri sisään kierrokselta 24. Norris menee heittämällä tallikaverinsa edelle. Hidas pysähdys vielä kaiken lisäksi.
Kierros 23/70: Kisainsinööri kyselee Piastrilta, että haluaako hän olla pysähdyksen jälkeen aivan Norrisin perässä vai haluaako hän rengasedun kisan loppuvaiheille. Piastri vastaa, että rengasetu, kiitos.
Norris hurjassa tahdissa uusilla pyörillä.
Kierros 22/70: Piastri jatkaa radalla. Australialainen raportoi, että hänellä on tasainen kohta renkaissa lukkojarrutuksen myötä.
Samaan aikaan Sauberin Bortoleto sisään viidenneltä sijalta.
Norris tipahti pysähdyksensä myötä neljänneksi.
Kierros 20/70: Oi, oi! Piastri meinaa osua Norrisiin takasuoran päässä. Piastri onnistuu kuin onnistuu välttämään Norrisin.
Norris sisään. Huono pysähdys, 3,1 sekuntia.
Kierros 19/70: Mercedeksen George Russell sisään, kovan seoksen pyörää alle. Russell tipahtaa sijalle 11.
Kierros 18/70: Red Bullin Yuki Tsunoda osuu Aston Martinin Lance Strolliin ohitusyrityksen yhteydessä. Tsunoda nousee kymmennneksi ja Stroll nyt 11:s.
Kierros 17/70: Ferrarin Leclercille viestitään, että heidän pitää tehdä lift and coastingia eli säästää polttoainetta mutkien yhteydessä.
Williamsille kaaottinen Itävallan GP. Albonin auto vedetään pilttuuseen 16 kierroksen jälkeen.
Kierros 15/70: Piastri on aivan Norrisin vaihdelaatikossa kiinni. Hurja kärkitaisto käynnissä!
Kierros 14/70: Nyt puolestaan kärjen tuntumassa ollut Williamsin Albon sisään. Aikaisessa vaiheessa tulee ensimmäinen varikkoikkuna vastaan.
Kierros 14/70: Gaslylle ja samaan tapaan varikolla käyneelle Haasin Oliver Bearmanille kovan seoksen pyörää alle.
Kierros 13/70: Alpinen Gasly on nyt helisemässä pehmeän seoksen pyörien kanssa. Sauberin Bortoleto ohittaa ranskalaisen.
Ja Gasly varikolle.
Kierros 11/70: No nyt on show käynnissä kärkikaksikolla! Piastri kipuaa pitkällä kakkossuoralla Norrisin edelle. Norris tekee kuitenkin uuden hyökkäyksen ja nousee avattavan takasiiven avulla uudelleen tallikaverinsa edelle. Piastri hakee uutta kuittia, mutta joutuu varomaan Norrista.
Kierros 9/70: Williamsin Albon kuittaa Alpinen Gaslyn ja nousee kuudenneksi.
Kierros 8/70: Kisaan pehmeän seoksen renkailla lähtenyt Alpinen Pierre Gasly noussut kuudenneksi. Toki, edestä Verstappen ja Antonelli tipahtivat kisan alkun kolarin myötä.
Kierros 6/70: Piastri käy jo näyttäytymässä Norrisin rinnalla toisen pitkän suoran jälkeen. No niin. Ferrarin Leclerc jäänyt jo lähes kolme sekuntia McLaren-kaksikosta.
Kierros 5/70: Russell toteaa, että Hamilton sulki oven jarrutuksen yhteydessä. Vielä ei ainakaan ole tullut ilmoituksia siitä, että tilanne olisi mennyt tuomariston tutkintaan. Tuskin meneekään.
Kierros 4/70: Ei sijoitusmuutoksia uusintalähdössä. Mercedeksen Russell kyttää ohitusta edellä ajavasta entisestä tallikaveristaan Hamiltonista. Russell käy jo Hamiltonin rinnalla.
Kierros 3/70: Turva-auto sisään tältä kierrokselta. Antonelli pahoitteli tapahtunutta talliradiossa.
Kierros 2/70: Verstappen on varsin rauhallisena tilanteen jälkeen. Toki, talliradiossa hollantilainen murisee:
"Idiootit", Verstappen toteaa.
Lähtö: Draamaa! Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli osuu Red Bullin Max Verstappeniin ja molempien kisa on siinä. McLarenin Oscar Piastri kuittaa heti ensimmäisessä mutkassa Ferrarin Charles Leclercin. Turva-auto radalle.
Kello 16.15: Uusi lämmittelykierros käynnissä.
Käänne tietää sitä, että iltapäivän kilpailussa ajetaan 70 kierrosta.
Kello 16.10: Aston Martinin Fernando Alonso raportoi, että hänen ajopenkkinsä on kuin 200-asteinen.
Itävallassa ilman lämpötila +30 ja aurinko paistaa varsin suoraan.
Kello 16.12: Veli Jürgen eli Liverpoolin pitkäaikainen menestysluotsi Jürgen Klopp myös F1-varikolla paikan päällä.
Klopp jyrähti vastaikää jalkapallon melkein nerokkaasta ideasta eli seurajoukkueiden MM-turnauksesta:
Kello 16.06: Kisa käynnistyy uudelleen paikallista aikaa kello 15.15 eli Suomen aikaan kello 16.15.
Sainzille kerrotaan tyly viesti:
"Game over", eli se siitä.
Kello 16.04: Lisää draamaa, kun Sainzin takajarrut ovat tulessa.
"Tuntuu siltä kuinka auto jarruttaa koko ajan", Sainz toteaa tiimiradiossa.
Eli klassikko:
Carloksen auto syttyi palamaan.
Enää puuttuu vain Tommi Mäkinen ja kenkälaatikon kokoinen matkapuhelin ohimolta.
Kello 16.03: Lähtö otetaan uusiksi, kun eri tallien tiimiväki kerääntyy autojen ympärille. Sainz ajaa puolestaan varikolle.
Kello 16.02: Ratavirkailijat työntävät Sainzin autoa ja tämä pääsee vihdoin liikkeelle. Erikoinen tilanne päällä, kun muut kuskit ovat ehtineet vetämään jo lämmittelykierroksen.
Kello 16.01: Oletusarvo on se, että tämän päivän osakilpailussa mennään kahden pysähdyksen taktiikalla.
Williamsin Carlos Sainzin auto seisoo yhä lähtösuoralla.
"Ykkösvaihde on jumissa", Sainz raportoi.
Kello 16.00: Lämmittelykierros käynnissä.
Kello 15.59: Tämän päivän osakilpailussa ajetaan 71 kierrosta. Kisan yhteispituus: 306,452 kilometriä.
Nopeita kierroksia tiedossa pitkien suorien värittämällä radalla.
Kello 15.57: Suurin osa kuljettajista lähtee keskikovan eli medium-seoksen pyörillä kisaan. Alpinen Pierre Gasly ja Franco Colapinto, Racing Bullsin Isaac Hadjar, Haasin Oliver Bearman ja Sauberin Nico Hülkenberg nojaavat lähdössä pehmeän (soft) seoksen pyöriin.
Kello 15.55: Ferrarin tallipäällikkö Frederic Vasseur ei ole mukana tämän päivän kisassa, sillä hän poistui muutama tunti ennen kilpailun alkua kotioloihinsa perhesyiden takia.
Ferrarin virkaa tekevänä tallipäällikkönä toimii entinen F1-kuski Jerome D'Ambrosio.
Kello 15.52: Siinä lähtöjärjestys sunnuntain kisaan. Norris ja Ferrarin Charles Leclerc eturivissä, toinen McLaren-kuljettaja Piastri tallikaverinsa takana. Verstappen vasta seitsemännessä ruudussa, aika-ajon yllättäjät Liam Lawson (6:s) ja Gabriel Bortoleto (8:s) hänen vierellään.
Kello 15.48: Oma mielenkiinto kohdistuu myös Valtteri Bottakseen, joka toimii tällä kaudella Mercedeksen varakuljettajana. Bottasta on viety kovaa vauhtia uuden F1-tallin eli Cadillacin kisakuskiksi.
Kello 15.45: Red Bullin Max Verstappen on juhlinut Itävallan GP:n voittoa neljään eri otteeseen. Verstappen on ollut viime aikoina hurjien F1-huhujen kohteena, kun häntä on viety Mercedeksen riveihin.
Kello 15.41: Itävallan GP:ssä on nähty vuosien saatossa neljä suomalaisvoittajaa. Mika Häkkinen oli McLarenillaan ykkönen sekä vuonna 1998 että vuonna 2000. Valtteri Bottas täräytti Mercedeksellään ykköseksi vuosina 2017 ja -20.
Kello 15.36: Red Bullin Max Verstappen voitti viime vuonna Itävallassa sprinttikilpailun, mutta hän oli draaman keskellä sunnuntain kisassa, törmättyään McLarenin Lando Norriksen kanssa.. Verstappen tipahti lopputuloksissa viidenneksi. Voittoon ajoi Mercedeksen George Russell, joka oli ykkönen myös kaksi viikkoa sitten Kanadassa.
Kello 15.31: Norris ehti jo ottaa Piastria kiinni kuljettajien MM-taistossa, mutta Kanadan käänne repi taas eroa kaksikon välille. Piastri on tällä hetkellä 22 pisteen karussa Norrisiin nähden.
Kuljettajien MM-taulukon TOP 5:
Sija
Kuljettaja
Talli
Pisteet
1.
Oscar Piastri
McLaren
198
2.
Lando Norris
McLaren
176
3.
Max Verstappen
Red Bull
155
4.
George Russell
Mercedes
136
5.
Charles Leclerc
Ferrari
104
Tallien puolella McLaren on selvästi karussa muista. Mercedes ja Ferrari käyvät puolestaan kovaa taistoa MM-sarjan kakkospaikasta.
Red Bull sen sijaan on helisemässä, sillä tallin toinen kuljettaja Yuki Tsunoda on flopannut pahasti Racing Bulls -siirtonsa jälkeen.
Kello 15.25: Norris teki melkoisen kasvojenpesujen aika-ajossa, jos ottaa huomioon sen, miten F1:n edellinen osakilpailu päättyi. Norris törmäsi tuolloin tallikaveriinsa Oscar Piastriin yrittäessään ohittaa tämän.
Kello 15.18: Tervetuloa F1:n Itävallan GP:n liveseurannan pariin. Kisa käynnistyy Suomen aikaan kello 16. Ennen tuota perkauksessa lähtökohdat iltapäivän kisaan sekä kurkkaus siihen, mitä F1-maailmassa on tapahtunut viimeisten viikkojen aikana.