McLarenin Oscar Piastri onnistui voittamaan sateen viivästyttämän Belgian GP:n. Piastri nousi heti lähdön yhteydessä kärkeen, kun paalumies Lando Norris kärsi teknisestä viasta. Ferrarin Charles Leclerc piti Red Bullin Max Verstappenin takanaan. Kisan ehdoton valopilkku oli Ferrarin Lewis Hamilton, joka nousi joukon hänniltä aina seitsemänneksi.
Kisan startti siirtyi puolellatoista tunnilla eteenpäin vesisateen ja sen aiheuttaman heikon näkyvyyden takia. Kun kisa saatiin liikkeelle, paalumies Lando Norris (McLaren) valitteli sitä, miten hän ei saanut kaikkea ladattavaa energiaa käyttöönsä. Tämä kelpasi tallikaveri Oscar Piastrille, joka iski. Piastri ohitti Norrisin Span radan pitkällä Kemmelin suoralla.
Kun kuljettajat vaihtoivat välikelin renkailta kuivan kelin pyörille, Norris otti tallikaveriinsa nähden erilaisen taktiikan käyttöön. Piastri nojasi keskikovan seoksen pyöriin, kun taas Norrisille lyötiin kovan seoksen hard-renkaat alle.
Norris kuroi Piastrin eroa umpeen, mutta britin useat pienet virheet johtivat siihen, että britti ei pystynyt enää hakemaan ohitusta. Näin Piastri ajoi voittoon, Norrisin oltua toinen.
Ferrarin Charles Leclerc onnistui pitämään koko kisan ajan Red Bullin Max Verstappenin takanaan. Leclerc oli maalissa kolmas ja Verstappen oli neljäs.
Leclercin tallikaveri Lewis Hamilton teki hirmuista nousua samaan aikaan, kun kisassa otettiin käyttöön kuivan kelin pyörät. Hamilton teki jo ennen tätä useita ohituksia ja hän saapui ensimmäisten joukossa varikolle. Aggressiivinen taktiikka kannatti ja Hamilton kipusi joukon hänniltä seitsemänneksi (oli 18:s lähdössä).
F1-kausi jatkuu ensi viikolla Unkarissa.
Seuranta, F1:n Belgian GP:
Tulokset:
1. Piastri
2. Norris +3,4
3. Leclerc +20,1
4. Verstappen +21,7
5. Russell +34,8
Maali: McLarenin Oscar Piastri voittaa Belgian GP:n. Piastri nousi heti ensimmäisellä kierroksella kärkeen, kun toinen McLaren-kuljettaja Lando Norris kärsi tehopuutteesta. Norris yritti vielä kiriä tallikaverinsa lähelle, mutta Norris teki liikaa virheitä. Ferrarin Charles Leclerc onnistui pitämään Red Bullin Max Verstappenin takanaan. Toinen Ferrari-kuljettaja Lewis Hamilton onnistui nousemaan joukon hänniltä peräti seitsemänneksi. Hamilton teki hirmunousua samalla, kun kuljettajat siirtyivät välikelin renkailta kuivan kelin pyörille.
Kierros 43/44: Norris mokaa jälleen kerran ja ero kasvaa Piastriin nähden. Se oli siinä. Heikohko kisa McLarenin brittikuskilta. Virheitä siellä, täällä ja tuolla. Tämä tietää sitä, että Piastri kasvattaa MM-johtoaan.
Kierros 42/44: Kisaa johtavalle Piastrille raportoidaan, että sade saattaa saapua radan ensimmäiseen mutkaan aivan piakkoin. Mutta sen ei pitäisi vaikuttaa sen enempää viimeisten kierrosten kulkuun.
Kierros 41/44: Vaikka Norris hiipii jo alle neljän sekunnin päähän, niin matka loppuu eittämättä liian aikaisin Norrisin kannalta.
Kierros 40/44: Kärjessä Norris sai kavennettua eron 4,5 sekuntiin, mutta nyt Piastri kiristää tahtiaan.
Kierros 39/44: Norris tykittää kahdeksan kymmenystä kovemman kierrosajan kuin tallikaveri Piastri. Red Bullin Max Verstappen on noussut hieman yli sekunnin päähän Ferrarin Charles Leclercistä.
"Jättäkää minut rauhaan", Leclerc sanoo talliradiossa, kun hänelle kerrotaan aikaeroista.
Kierros 37/44: Kärjessä Norris kiristänyt eron Piastriin nähden hieman yli kuuteen sekuntiin. Matkaa meinaa kuitenkin loppua ja useat virheet maksavat nyt hintaa.
Kierros 35/44: Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli hakee ohitusta Haasin Esteban Oconista. Antonelli ehtii jo edelle, mutta liukuu pitkäksi ja Ocon pääsee kuittaamaan uudelleen nuoren Mersu-kuskin.
Toto Wolffilla eli Mercedeksen tallipäälliköllä tonnin seteliä naamalla varikolla.
Kierros 33/44: Ei meinaa päästä Hamilton Williams-kuski Albonin edelle. Kaksikko yhä alle sekunnin päässä toisistaan.
Norrisilta lukkojarrutus ensimmäiseen mutkaan ja kuuden kymmenyksen aikamenetys.
Kierros 31/44: Joukon hännillä nousua tehnyt Mercedeksen Antonelli varikolle. Uusi keskikovan seoksen setti alle.
Kierros 30/44: Ferrarin Lewis Hamilton on nyt saanut Williamsin Alex Albonin kiinni. Kaksikko alle sekunnin päässä toisistaan.
Kierros 29/44: Norris yrittää kiristää tahtiaan virheen jäljiltä. 1.45,965 ja kisan nopein kierros.
Kierros 27/44: Mercedeksen Antonelli tekee nousua taaempana. Antonelli poimii Aston Martinin Fernando Alonson ja nousee sijalle 14.
Kierros 27/44: Norris tekee virheen ja jää edellisellä kierroksella 1,3 sekuntia Piastrista. Ero kasvaa yli yhdeksään sekuntiin.
Virheiden sävyttämä kisa menossa Norrisilla.
Kierros 25/44: Seesteisempi vaihe nyt menossa kisassa. Kärjessä Piastrin ero Norrisiin nähden yhä kahdeksassa sekunnissa. Verstappen yhä yli kahden sekunnin päässä Leclercistä, eikä toinen Ferrari-kuski Hamilton ole päässyt Williamsin Albonin tuntumaan.
Kierros 22/44: Alpinen Franco Colapinto taas kerran ongelmissa. Aston Martinin Lance Stroll ohittaa argentiinalaisen ja kipuaa sijalle 16.
Colapinto on ollut jo tovin ajan potkuhuhujen keskellä. Mercedeksen nykyistä varakuljettajaa Valtteri Bottasta on viety hänen tilalleen.
Kierros 22/44: Piastrille viestitetään, että hän tekee hyvää työtä renkaiden kanssa. Piastri vastaa, että hän on jo saanut "tuntemuksia" renkaiden kulumisesta. Pitkä matka on vielä edessä.
Kierros 21/44: Racing Bullsin Hadjar toistamiseen varikolle. Kovan seoksen pyörät alle. Ranskalainen on tipahtanut sijalta kahdeksan koko joukon hännille (20:s). Erikoista.
Kierros 20/44: Sauber viestittää Nico Hülkenbergille, että tämän on syytä antaa tietä tallikaverilleen Gabriel Bortoletolle ja näin myös käy. Bortoleto nyt sijalla yhdeksän ja Hülkenberg sijalla kymmenen.
Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli nousee puolestaan Alpinen Colapinton edelle. Antonelli nyt 15:s.
Kierros 20/44: Kärjessä Piastri ajaa tasatahtiin Ferrarin Leclercin kanssa. Piastri saa siis pitää huolen renkaistaan. Tallikaveri Norris kivunnut kahdeksan sekunnin päähän.
Kierros 19/44: Tilanne on tasaantunut varikkopysähdysten jäljiltä. Red Bullin Verstappen jäi yli kahden sekunnin päähän edellä ajaneesta Ferrarin Leclercistä. Toinen Ferrari-kuski Lewis Hamilton jahtaa nyt ohitusta Williamsin Alex Albonista.
Kierros 18/44: Kärjessä McLarenin Piastri ja Norris varsin tasatahdissa, vaikka Piastrilla on rengasetu Norrisiin nähden. Norrisille väläytellään sitä, että Piastri saattaa yrittää ajaa kisan loppuun asti nykyisillä keskikovan seoksen renkailla. Se kuulostaa hurjalta.
Kierros 17/44: Ferrarin Lewis Hamilton oli selkeä nousija, kun kuljettajat vaihtoivat välikelin renkailta kuivan kelin pyörille. Hamilton on noussut 11 sijaa ylöspäin. Racing Bullsin Isack Hadjar on tippunut kisan aikana kahdeksan sijaa ja Haasin Esteban Ocon on tippunut yhdeksän sijaa alaspäin. Hadjar nyt 16:s ja Ocon joukon viimeisenä sijalla 20:s.
Kierros 16/44: Kärjessä Piastrilla yhdeksän sekunnin kaula tallikaveriinsa Norrisiin nähden. Toki, Piastri on radalla keskikovan seoksen renkailla, eli hänelle voi povata vielä varikkopysähdystä. Norrisin renkaat saattavat kestää ihan loppuun asti.
Kierros 15/44: Hamilton tuli ensimmäisten joukossa varikolle ja aggressiivinen taktiikka auttoi. Myös Sauberin Nico Hülkenberg on tehnyt kovaa nousua, kun hän kipusi varikkopysähdyksen yhteydessä viisi pykälää korkeammalle (nyt 9:s).
Kierros 14/44: Norrisilta kysyttiin, että uskaltaako hän ottaa kovan seoksen pyörät käyttöön, millä mentäisiin kisan loppuun asti. Norris sanoo kyllä ja McLaren toimii näin.
Verstappen, Russell ja Albon käyvät kovaa sijoitustaistelua. Ja entäpä Lewis Hamilton! Britti on noussut joukon hänniltä yhtäkkiä seitsemänneksi!
Kierros 13/44: Verstappenille hidas pysähdys, kun hän joutuu odottelemaan liikennettä. Ferrarin Leclerc päästettiin takaisin ladulle varsin riskialttiilla tavalla. Saa nähdä tuleeko tuosta päästöstä rangaistus.
Kierros 13/44: Piastri ensin sisään kärjestä. Samoin Leclerc, Verstappen, Russell, Albon, Lawson. Norris jatkaa vielä radalla.
Kierros 12/44: Varikkoruletti liikkeelle. Ferrarin Lewis Hamiltonille, Sauberin Nico Hülkenbergille, Alpinen Pierre Gaslylle ja Aston Martinin Fernando Alonsolle keskikovan seoksen renkaat alle. Eli kuivan kelin pyörät käyttöön.
Kierros 11/44: Leclerc tekee pienen virheen ensimmäisessä mutkassa, mutta Ferrarin suoravauhti on liikaa. Leclerc raportoi, että hänen renkaansa ovat aivan lopussa.
Kierros 10/44: Kärjessä Piastri ei ole pystynyt tekemään merkittävää eroa tallikaveriinsa Norrikseen nähden. Verstarppen hakee puolestaan ohitusta kolmantena ajavasta Leclercistä. Leclerc on jäänyt Norrisista jo yli seitsemän sekuntia.
Kierros 9/44: Hamilton hirmutahdissa. Nyt jää puolestaan Alpinen Pierre Gasly taakse. Liekkö Ferrari on asentanut Hamiltonille märän kelin säädöt ja asetukset, kun hän lähti varikolta kisaan.
Kierros 9/44: Nyt on Hamilton vauhdissa. Tällä kertaa Sauberin Nico Hülkenberg jää jalkoihin. Britti nousee kierroksen aikana kolme sijaa ylöspäin (17. -> 14.).
Kierros 8/44: Hamilton tekee nyt nousua. Britti poimii nopeasti edellä ajavan Alpine-kuskin Franco Colapinton. Hamilton nyt 15:s.
Kierros 8/44: Taaempana Ferrarin Lewis Hamilton poimii Williamsin Carlos Sainzin ja nousee sijalle 16. Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli vetää puolestaan viimeisen mutkan pitkäksi.
Kierros 7/44: Red Bullin Max Verstappen kyttää ohitusta Ferrarin Charles Leclercistä. Ferrari ajattaa autojaan pienellä siivellä eli Leclercin suoravauhti on kunnossa. Ohittaminen on vaikeaa ilman DRS- eli avattavan takasiiven järjestelmää, jota ei ole otettu vielä käyttöön.
Kierros 6/44: Mercedeksen George Russell poimii Williamsin Alex Albonin Kemmelin suoran päässä. Russell nyt viides ja Albon kuudes.
Kierros 5/44: Norris ihmettelee talliradiossa, että miksei hänellä ole kunnolla ladattavaa energiaa käytössä.
Kierros 5/44: Sitten mennään. Norris vetää letkaa, tallikaveri Piastri aivan hänen perässään. Norris ei pääse kunnolla liikkeelle avausmutkasta ja Piastri ohittaa hänet pitkällä takasuoralla!
Kierros 4/44: Turva-auto sisään tältä kierrokselta, mutta autot eivät kurvaa ruutuihin. Lentävä lähtö tiedossa.
Kierros 4/44: Rata kuivuu, mutta turva-auto vetää yhä letkaa. On nyt hidasta taas tämä kilpailujohdon toiminta. Homma käyntiin!
Kierros 3/44: Ei tule vielä turva-auto sisään, vaan yhä odotellaan kunnon lähtöä.
Kierros 2/44: Williamsin Carlos Sainzin kypäräkamerasta näkyy kuinka paljon vettä nousee vielä radasta ilmoille. Näkyvyys on yhä varsin heikko.
Kierros 1/44: McLarenin Oscar Piastrilta kysytään, että miltä näkyvyys vaikuttaa? "Parempi kuin aiemmin, mutta Eau Rougen jälkeen se on aika heikko", Piastri vastaa, viitaten legendaariseen nopeavauhtiseen mutkaan.
Kierros 1/44: Aika paljon on vielä vettä radalla, mutta sen ei pitäisi estää sitä, etteikö kisaa saada liikkeelle.
Kello 17.20: Letka suuntaa radalle turva-auton perässä ja kisa on käynnissä. Kaikilla kuljettajilla käytössä välikelin renkaat.
Kello 17.15: FIA:n mukaan autot ajavat hyvin todennäköisesti kaksi kierrosta turva-auton takana. Tämän myötä "todellisen" kisan pituus kapenee 42 kierrokseen.
Kello 17.11: Williamsin tallipäällikkö James Vowles ennustaa, että kisan loppu saatetaan vetää kuivan kelin renkailla.
Kello 17.06: Itse kisa ei ole lähtenyt vielä kunnolla liikkeelle, minkä myötä nyt ei painita aikarajoitusten keskellä. Toki, pimeys ja potentiaaliset uudet vesirintamat tuovat vielä jännitystä loppuiltapäivään ja alkuiltaan.
Kello 17.05: Sieltä! Kisa lähtee liikkeelle paikallista aikaa kello 16.20 eli Suomen aikaan kello 17.20. Vartti vielä ja menoksi.
Kello 17.01: No niin, nyt alkaa tapahtua. Spassa aurinko näkyvissä, lääkintäauto kiertää rataa. Eiköhän kohta kuulla positiivisia uutisia lähtöön liittyen.
Kello 16.41: FIA:lta pientä päivitystä, joskin hyvin kosmeettisia. Kilpailujohto on antanut kuljettajille luvan jättäytyä turva-auton takana normaalia kauemmaksi toisista näkyvyysongelmien takia.
Kello 16.39: Päivitys, vettä tulloo.
Mercedeksen tulokaskuski Antonelli suomalaismentorin juttusilla.
Kello 16.28: F1 tai kansainvälisen autoliiton FIA.n johto eivät ole kertoneet mitään tietoa siitä, että milloin autot pyritään saamaan liikkeelle. Epäselvyys ja odottelu jatkuu.
Kello 16.22: Vettä tulee nyt oikein huolella Spassa. Odotus jatkuu.
Kello 16.17: Kansainvälisen autoliiton FIA:n säätutka osoittaa, että rankka vesisaderintama on saapumassa radalle. Mutta.
Tutka vihjailee, että olosuhteiden pitäisi parantua noin puolen tunnin kuluessa.
Kello 16.10: Nyt odotellaan uutisia siitä, että milloin kisa on tarkoitus laittaa liikkeelle. Talliradioissa viestitään, että rankka vesirintama on saapumassa radan ylle.
Eli voi olla, että hetken aikaa saadaan odotella.
Kello 16.08: Paalukuskilta eli McLarenin Lando Norrisilta kysyttiin, että kumpi on suurempi haaste: näkyvyys vai seisova vesi. Norris vastaa, että näkyvyys.
Voi hyvinkin olla, että sade vaivaa Belgian kisaa vielä tovin ajan, jos katselee ympärillä olevia pilviä.
Kello 16.05: F1-seuraajilla mieleen juolahtaa nopeasti vuoden 2021 tapahtumat, kun sade piinasi Span rataa. Tuolloin kisaa ei saatu missään vaiheessa kunnolla liikkeelle, pitkästä odotuksesta huolimatta.
Kaikki autot ovat kerääntyneet varikkosuoralle.
Kello 16.04: Kuljettajat raportoivat näkyvyysongelmista. Tämä johti lähdön viivästykseen.
Kello 16.02: Punainen lippu. Startti viivästyy. Vettä nousee niin paljon radasta, että näkyvyys jää liian heikoksi.
Kello 16.00: Lämmittelykierros käynnissä. Se ajetaan turva-auton takana, kun Belgiassa halutaan tutkailla radan olosuhteita sateen keskellä.
Kello 15.57: Kaikki kuljettajat lähtevät kisaan välikelin renkailla.
Kello 15.54: Vellova sade näkyy myös lämpötiloissa Spassa. Ilman lämpötila: +17 ja radan vain +24.
Kello 15.52: Tämän päivän osakilpailussa ajetaan 44 kierrosta. Kisan yhteismitta: 308,052 kilometriä.
Vielä viime kaudella Mercedeksellä ajanut Lewis Hamilton vei vuoden 2024 Belgian GP:n nimiinsä. Sitä ennen Max Verstappen oli kolme kertaa putkeen ykkönen.
Suomalaisista Kimi Räikkönen on juhlinut Belgian GP:n voittoa peräti neljä kertaa. Mika Häkkinen oli ykkönen vuonna 2000.
Kello 15.50: Belgian kisaviikonlopun yhteydessä kuultiin myös suomalaisten kannalta mielenkiintoisia uutisia tai ainakin väitteitä, kun GPBlog-sivuston mukaan Valtteri Bottas on allekirjoittanut sopimuksen Cadillac-tiimin kanssa. Cadillac liittyy ensi kaudella mukaan F1-sarjaan.
Lisää: Sivusto: Valtteri Bottas F1-tallin kisakuljettajaksi
Kello 15.47: Kuljettajien MM-sarjassa McLarenin Lando Norris on kaventanut tallikaverinsa Oscar Piastrin etumatkaa ottamalla kahdesta edellisestä osakilpailusta kaksi voittoa. Piastri johtaa lauantain sprinttikisan jäljiltä MM-sarjaa yhdeksän pisteen erolla.
Kuljettajien TOP 5:
Sija | Kuljettaja | Talli | Pisteet |
1. | Oscar Piastri | McLaren | 241 |
2. | Lando Norris | McLaren | 232 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | 173 |
4. | George Russell | Mercedes | 147 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 124 |
Valmistajien puolella McLaren on karussa muilta. Ferrari ja Mercedes käyvät omaa taistoaan tämän päivän kisassa, kun molempien tallien toiset kuljettajat ovat joukon hännillä. Katseet kääntyvät siis siihen, että kumpi kaksikosta Charles Leclerc (Ferrari) ja George Russell (Mercedes) onnistuu paremmin sateen keskellä.
Valmistajien TOP 5:
Sija | Talli | Pisteet |
1. | McLaren | 473 |
2. | Ferrari | 227 |
3. | Mercedes | 210 |
4. | Red Bull | 180 |
5. | Williams | 62 |
Kello 15.42: Ei tarvitse kysellä, että tuleeko vettä Spassa. Tulee. Eli sadekelin keskeltä lähdetään tämän päivän kisaan.
Kello 15.39: Red Bullin japanilaiskuljettaja Yuki Tsunoda ajaa tänään uransa sadannen F1-kisan. Tsunoda väläytteli vauhtiaan lauantain aika-ajossa, kun hän oli seitsemäs. Tsunoda on alisuorittanut pahasti sen jälkeen, kun hänet nostettiin Racing Bullsilta Red Bullin tehdastiimin puolelle.
Kello 15.36: Ferrarin brittikuski Lewis Hamilton on rämpinyt ongelmien keskellä koko viikonlopun ajan. Hamilton paranteli asemiaan lauantain sprinttikilpailussa, mutta sen jälkeen hän koki uuden takaiskun sunnuntain kisan aika-ajossa.
Lisää: Toistamiseen mokanneelta Lewis Hamiltonilta rajua kritiikkiä itselleen – "Todella heikkoa"
Kello 15.31: Williamsin Carlos Sainz, Ferrarin Lewis Hamilton, Mercedeksen Andrea Kimi Antonelli ja Aston Martinin Fernando Alonso lähtevät tämän päivän kisaan varikkosuoralta. Heidän kaikkien autoihin vaihdettiin uusi moottori, mikä tiesi sitä, että lähtöpaikka vaihtui varikon puolelle.
Lähtöjärjestys:
Kello 15.27: Vettä tulee muun muassa Span radan pääsuoralla. Eli epävakaiden olosuhteiden keskellä ollaan heti alkuhetkistä lähtien.
Kello 15.25: Paluu vielä lauantain tapahtumiin. Max Verstappen voitti sprinttikilpailun, kun hän onnistui ohittamaan Oscar Piastrin heti ensimmäisellä kierroksella.
Raportti: Max Verstappen teki temput McLareneille
Aika-ajossa McLarenin Lando Norris veti pisimmän korren.
Raportti: Max Verstappen mokasi, Lando Norris iski – F1:n floppikuski väläytteli vihdoin
Kello 15.21: Varikon portit ovat auki ja autot suuntaavat lämmittelykierroksille. Välikelin rengasta on useimmilla alla. Rankka saderintama on lähestymässä rataa.
Kello 15.18: Sade piiskasi Span rataa erityisesti sunnuntain aamupäivän ajan. Tämä johti siihen, että F3-sarjan kilpailua ei pystytty lopulta ajamaan. Sadetta on ennustettu myös F1-kisan yhteyteen.
Lisää: Tuukka Taposelle tyly ilmoitus – F1-kisan yllä uhkakuvia
Kello 15.15: Tervetuloa F1:n Belgian GP:n liveseurannan pariin. Iltapäivän kisa lähtee liikkeelle Suomen aikaan kello 16. Sitä ennen perkauksessa lähtökohdat kisaan sekä kurkkaus F1-maailman tuoreimpiin käänteisiin.