Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Monissa uudehkoissa autoissa ärsyttävä, jopa vaarallinen ominaisuus – huollossa asialle voidaan ehkä tehdä jotain

6:50Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaaNäin huonosti autoilija näkee jalankulkijan, jolla ei ole heijastinta.
Julkaistu 14.10.2019 10:47

Ville Järveläinen

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista valtaosa kertoo kohdanneensa liikenteessä pimeän aikaan ilman ajovaloja kulkeneen ajoneuvon. Liikenneturva kannustaakin autoilijoita huolehtimaan siitä, että ajoneuvossa palaa aina asianmukaiset valot.

Uusien ajoneuvojen päiväajovalot ovat usein näyttävän näköisiä, mutta varsinaista näkyvyyttä ne eivät juurikaan paranna.

Ajovalojen automaattiasennossa auto pitää päällä vain päiväajovaloja, mikäli sensorit tulkitsevat, että valoa on riittävästi. Sensorit eivät kuitenkaan osaa huomioida muita näkyvyyttä heikentäviä tekijöitä, kuten lumisadetta tai sumua. Tällaisissa tilanteissa kuljettajan on kiinnitettävä erityistä huomiota oman autonsa näkyvyyteen, ja tarvittaessa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle käsin.

Valot voivat palaa edessä, mutta eivät takana

Liikenneturvan kyselyn mukaan autojen valoihin liittyvät haasteet ovat yllättävänkin yleisiä. Vastauksista käy ilmi, että useampi kuin kaksi kolmesta, peräti 68 prosenttia, on kohdannut viimeisen vuoden aikana valottoman ajoneuvon pimeällä ajaessaan.

– Pimeitä valoja näkee varsinkin näin syksyllä melko paljon. Jokaisen olisi syytä perehtyä autonsa ajovalojen toimivuuteen ja tarkastaa, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa – ja mistä esimerkiksi sumuvalo kytketään päälle. Käynnissä olevan auton ympäri kävelemällä näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Joidenkin autojen malleissa takavalot eivät pala lainkaan, mikäli edessä palavat vain päiväajovalot. Joidenkin tällaisten autojen valojen toimintaa on kuitenkin mahdollista muuttaa huollossa. Heiskanen vinkkaakin kysymään asiasta omalta hovihuoltajaltaan, mikäli haluaa takavalot kytkettävän niin, että ne palavat myös päiväajovalojen kanssa.

Mikäli et ole täysin varma autosi valojen toiminnasta, on asia syytä selvittää viimeistään nyt, kun illat pimenevät yhä aiemmin.

Muiden valottomuus aiheuttaa vaaraa – ei oma

Valottomuus luonnollisesti lisää riskejä tien päällä. Peräti joka kolmas kyselyyn vastanneesta suomalaisesta kertoo joutuneensa liikenteessä vaaratilanteeseen, kun toinen tielläliikkuja on ajanut autolla ilman ajovaloja. Tosin vain kuusi prosenttia vastaajista ilmoitti joutuneensa vaaratilanteeseen ajettuaan itse ilman ajovaloja.

– Kyselytulokset ilmaisevat hyvin sen, että itse ei välttämättä tule ollenkaan huomanneeksi tilanteita, joita oman ajoneuvon puutteellinen valaistus aiheuttaa. Oman näkemän varmistamisen lisäksi on valojen vähintään yhtä tärkeä tehtävä kertoa muille, että täältä tulee joku, Heiskanen muistuttaa.

Sumuvalo merkiksi takana tulevalle

Kun näkyvyys tien päällä on heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin, mikä puolestaan vähentää peräänajon riskiä. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita – silloin ne voivat turhaan häikäistä muita tienkäyttäjiä.

– Sumun lisäksi takasumuvalosta on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Hyvä nyrkkisääntö on se, jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, kannattaa laittaa takasumuvalo päälle, Heiskanen ohjeistaa.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös: Uusien autojen "älykkäät" valojärjestelmät voivat provosoida vastaantulijoita – "Yöllisten teidemme valosoturit vastaavat haasteeseen"

Lisää aiheesta:

Tiedätkö, milloin sumuvaloja oikeasti saa käyttää? Muista nyrkkisääntö takasumuvaloihinAutoilija, osaathan käyttää autosi valoja oikein iltojen hämärtyessä? – "On tunnettava oman kulkupelinsä toiminta""Autoilijan on tunnettava oman kulkupelinsä toiminta" – tiedätkö, mitä auton valoista pitää huomioida illan hämärtyessä?Et voi sanoa tuntevasi autoasi, jos et tiedä siitä tätä asiaa – tarkasta jo tänään!Ethän ajele tietämättäsi perä pimeänä? Huolehdi, että valokatkaisija on oikeassa asennossa!Mitä laki sanoo sumuvalojen käyttämisestä? Muista tämä sääntö, niin ei tule poliisiltakaan kuittailua
AutotAuton toimintaLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen