Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Monacon GP:n lehdistötilaisuus: Alonson helpoin voitto

Kuva: MTV3
Kuva: MTV3MTV3
Julkaistu 27.05.2007 17:58(Päivitetty 27.05.2007 18:05)

Monacon GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Fernando Alonso (FA), toiseksi sijoittunut Lewis Hamilton (LH) ja kolmanneksi ajanut Felipe Massa (FM).

Kysymys, Fernando, paalupaikka, nopein kierros ja toinen peräkkäinen Monacon voitto?

FA: Kyllä. Fantastinen viikonloppu. On todella erikoislaatuista saavuttaa tämä hattutemppu - paalu, nopein kierros ja voitto - etenkin täällä Monacossa. Nautin tämänpäiväisestä kisasta. Autoni oli täydellinen läpi kisan. On mukava ajaa 78 kierrosta niin hyvällä autolla ja voittaa lopussa.

Kysymys, Fernando, vahvistit johtoasi toisen vedon loppua kohden ja sitten jälleen kolmannella vedolla, mutta Lewis oli lähellä sinua kolmannen vedon alussa?

FA: Etenkin ensimmäisellä vedolla renkaani toimivat paremmin kuin muilla autoilla. Pystyin näin kasvattamaan johtoa. Juuri kun olin lähestymässä ensimmäistä varikkokäyntiäni, juutuin kolmeksi kierrokseksi Trullin perään ajaen kaksi sekuntia hitaampia kierrosaikoja. Yhdeksän sekunnin johtoni muuttui yhtäkkiä kolmeen sekuntiin. Ongelmia aiheutui siitä, että minulla on vaikeuksia kilpailun avainhetkillä.

Kysymys, Fernando, miltä super-pehmeä rengas tuntui?

FA: Se oli OK. Eniten rengasvaikeuksia oli alussa, jolloin kaikki kärsivät hieman pintakumin rullautumisesta irti renkaasta. Rata ei ollut siinä vaiheessa vielä niin hyvässä kunnossa, joten se oli vaikein rengassarja. Lopussa tietysti hidastimme vauhtiamme, koska siinä vaiheessa ei enää otettu riskejä. Super-pehmeiden renkaiden suorituskyky pysyi varsin tasaisena.

Kysymys, Lewis, näytti siltä, että olisit koskettanut kaidetta Mirabeau-mutkaan mentäessä ajaessasi Alonson perässä?

LH: Kyllä, osuin kaiteisiin useita kertoja kisan aikana. Onneksi auto oli tarpeeksi vahva kestämään osumat. Nopeutta riitti. Täällä on erittäin vaikea seurata toista. Meillä molemmilla on ollut viikonlopun ajan mahtava vauhti. Yritin päästä mahdollisimman lähelle ja edelle, mutta ensi kerralla sitten.

Kysymys, Lewis, Fernando valitti Trullin perään juuttumista. Sinä teit aggressiivisen ohituksen Trullista uima-allasosuudella?

LH: Ruuhka sujui huonosti. Ainahan se on huonoa Monacossa, koska on niin ahdasta, mutta kun Fernando oli päässyt jostakusta edelle, niin minun piti odottaa jonkin aikaa omaa vuoroani tai huutaa radioon, että laittavat siniset liput liehumaan. Välillä voitin aikaa ja välillä hävisin. Sen takia tilanne oli vaikea. Minun piti vain olla niin aggressiivinen kuin mahdollista, mutta samalla kisasta täytyi saada niin monta pistettä kuin mahdollista.

Kysymys, Lewis, mitä ajattelit, kun olit kolmannen vedon alussa erittäin lähellä Fernandoa. Yrititkö painostaa häntä virheeseen?

LH: Kyllä. Tiesin, että olemme molemmat erittäin nopeita. Kun ajaa toisen perässä, ei voi seurata aivan kannassa. Tiesin, etten pääsisi niin lähelle, että pystyisin ohittamaan. Ainoa vaihtoehto oli laittaa painetta. Hän on kuitenkin kaksinkertainen maailmanmestari - hän ei tee virheitä, joten urakkani oli erittäin vaikea. Hän teki hyvää työtä, kuten myös talli. Olemme ottaneet fantastisen askeleen eteenpäin. Tänään olimme kaikkien muiden edellä. Se on tallin hyvän työn tulosta.

Kysymys, Felipe, olit ainoa kuljettaja, joka McLarenit eivät ohittaneet kierroksella, mutta jäit yli minuutin kärjestä?

FM: McLaren osoitti tänään uskomatonta vauhtia. Vaikka olisin puristanut 150-prosenttisesti, lopputulos olisi pysynyt samana. Emme pystyneet tekemään mitään. Piti vain odottaa virhettä tai keskeytystä. Ajattelin vain kolmanneksi sijoittumista. Nyt ero on vähän suurempi, mutta 5 pistettä ei ole mitään tällaisessa MM-sarjassa. Teemme kovasti työtä seuraavaa kisaa varten. Tässä kisassa heitä oli mahdotonta tavoittaa. Yritämme olla edellä seuraavissa kisoissa.

Kysymys: Felipe, sinulla oli lähdössä sama polttoainekuorma kuin Fernandolla. Missä McLaren oli nopeampi kisan alkuvaiheissa?

FM: Alussa Lewis ei ollut erityisen nopea, sillä hän ajoi vähän raskaammalla bensakuormalla. Pystyin seuraamaan häntä, mutta Fernando oli paljon meitä nopeampi. Se oli mielestäni Fernandolle kisan avainkohta, koska hän pystyi kasvattamaan johdon, jonka säilyttäminen oli sitten helpompaa varikkokäynnin jälkeen. Minun osaltani ensimmäiset 15 kierrosta menivät Lewisin perässä ilman ongelmia. Sitten juutuin ruuhkaan. Olin pitkään Trullin ja Davidsonin perässä. Davidsonia jopa rangaistiin siitä, hän oli ehkä 10 kierrosta edessäni. Se tuhosi kisani McLareneihin verrattuna, koska he karkasivat ja minä olin ruuhkassa. Lopputulos on osaltani kuitenkin varsin hyvä ja jatkamme taistelua.

Kysymys, Felipe, käytit super-pehmeitä renkaita kahdella viimeisellä vedollasi. Oliko se uhkapeliä?

FM: Kun autosta ei saa enää enempää irti, täytyy kokeilla toisenlaisia renkaita, jos ne vaikka toisivat lisää vauhtia. Ne olivat kuitenkin varsin samanlaiset. Kyse oli vain vauhdin puutteesta.

Kysymys, Fernando, tähän viikonloppuun tultaessa ei olisi uskottu, että voittomarginaali on näin iso?

FA: Ei missään nimessä. Suorituskykymme oli mukava yllätys. Olen voittanut urallani 17 kertaa enkä ole koskaan voittanut sellaisella erolla, että kolmas olisi jäänyt yli minuutin. Tämä on helpoin ja mukavin voittoni.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Räikkösen Ferraria yritettiin sabotoidaKovalainen jättää Monacon tapahtumat taakseenFIA ei rankaise McLareniaEcclestone uhkaa McLarenia kovilla rangaistuksillaRosberg: Monaco mönkään jo avausmutkassaMcLaren ei huolestu FIA:n tutkimuksesta
Monaco 2007

Tuoreimmat aiheesta

Monaco 2007
  • 23.06.200713:25
    Monaco 2007

    Räikkösen Ferraria yritettiin sabotoida

  • 04.06.200722:52
    Kanada 2007

    Kovalainen jättää Monacon tapahtumat taakseen

  • 30.05.200717:32
    Monaco 2007

    FIA ei rankaise McLarenia

  • 30.05.200712:15
    Monaco 2007

    Ecclestone uhkaa McLarenia kovilla rangaistuksilla

  • 30.05.200712:11
    Nico Rosberg

    Rosberg: Monaco mönkään jo avausmutkassa