Mökkiläisiä herätellään kunnostustöihin tv-kampanjalla

Valtakunnallisen mökkien korjaus- ja rakennuskampanjan tv-mainonta ja yhteiskunnalliset tv-tietoiskut alkavat keskiviikkona 25.4. ja jatkuvat heinäkuun loppuun saakka. MTV3:lla pyörivän mainoksen ja TV 1:llä esitettävien tietoiskujen tarkoituksena on aktivoida Suomen 1,7 miljoonaa mökkiläistä korjaamaan ja sähköistämään mökkejään, parantamaan jätevesien käsittelyä ja uudisrakentamaan laadukkaasti.

Mökkien korjaus- ja rakentamiskampanjassa on mukana 135 kuntaa. Tavoitteena on vahvistaa maaseudun elinvoimaa lisäämällä mökkien peruskorjausta, nostamalla sähköistysaste 50 prosentista 60 prosenttiin ja edistämällä jätevesijärjestelmien parantamista 50 000 mökillä sekä lisäämällä laadukasta uudisrakentamista.

Vapaa-ajan asumisella on suuri merkitys maaseudun palveluille, työllisyydelle ja osaamiselle. Vakituisia asukkaita haja-asutusalueella on noin miljoona, joten mökkiläisiä on maaseudulla jo vakituisia asukkaita enemmän.

Hyväkuntoiset mökit mahdollistavat kakkosasumisen kasvun. Peruskorjauksen tarve on suuri, sillä 435 000 mökistä 180 000 on yli 30 vuotta vanhoja. Myös lisääntyvä ympärivuotinen käyttö ja etätyö asettavat uusia vaatimuksia mökeille. Ulkokuntalaisista mökkiläisistä yli 40 prosenttia on tyytymättömiä mökkinsä wc-hygieniatiloihin ja käyttövesijärjestelmään, neljäsosa lämmöneristyksiin ja viidesosa sähköjärjestelmään.

Kampanjan toteuttaa sisäasiainministeriön asettama saaristoasiain neuvottelukunta. Rahoituksesta vastaavat kampanjan yhteistyöyritykset, maa- ja metsätalousministeriön asettama maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä, sisäasiainministeriö, ympäristöministeriö ja kunnat.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat