Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

MM-rallissa jo ratkaisun hetket – kaksi mestaria vedenjakajalla: "Ei voi pärjätä"

Hyundain vaikeuksissa erikoinen maku – asiantuntijat puntaroivat, mistä on kyseHyundain vaikeuksissa erikoinen maku – asiantuntijat puntaroivat, mistä on kyse
Julkaistu 13.05.2025 08:27
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Hyundai on jäänyt MM-rallikauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa pahasti jälkeen Toyotasta. Viikonloppuna ajettava viides osakilpailu Portugalissa on tallin loppukautta ajatellen jo yhdenlainen vedenjakaja.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta. 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.

Lue myös: Toyota takoo tajutonta tulosta – Rovanperä ja kumppanit poikkeustilanteessa Portugaliin

Lue myös: Voittoja ja kammotörmäys – mitä nyt, Kalle Rovanperä?

Toyotan johtomarginaali valmistajien MM-sarjassa on neljän kisan jälkeen 51 pistettä. Talli on vienyt nimiinsä kaikki neljä voittoa, ja pohja-ajoissakin se on edellä 47–25 – olkoonkin, että ilman Hyundailta täysin penkin alle mennyttä Kanarian-osakilpailua tämä asetelma olisi huomattavasti tasaisempi (29–24).

Viikonloppuna ajettava Portugalin MM-ralli on Hyundain kauden kannalta kuitenkin jo käänteentekevä.

– On kaikille tuttu kisa, kaikki tuntevat ne olosuhteet. Kaikki ovat ajaneet satoja kertoja testiä ja kisaa siellä. On ajettu sateella, ja on ajettu kuivalla. Jokaiselta on pakko löytyä tietämystä tuohon kisaan. Jos ei tuolla saada autoa toimintaikkunaan, niin sitten sitä ei kyllä saada mihinkään, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Edessä olevat Portugali, Sardinia ja Kreikka ovat Hyundaille iskun paikkoja myös siksi, että niitä seuraavat perinteisesti Toyotalle paremmin sopineet nopeat sorakisat Virossa ja Suomessa.

– Viro ja Suomi, jopa Chile, ovat sellaisia kisoja, joihin on inhottava lähteä medium-paketilla iskemään Kallea (Rovanperää) ja Elfyniä (Evansia), jopa (Takamoto) Katsutaa ja (Sami) Pajaria vastaan. Viro–Suomi-akselille Toyotalla on niin kova nelikko, että Hyundai ei voi pärjätä, jos ei auto ole ihan iskussa.

Abiteboulilla iso merkitys

Hyundain vaikeuksien kohdalla on aina syytä nostaa esiin myös tallin tulevaisuus, joka on tässä kohtaa kaikkea muuta kuin selvä. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul kertoi alkuvuodesta, että Hyundai kertoisi "ennen kesää" suunnitelmistaan tulevia vuosia koskien.

Lue myös: Hyundain MM-rallipomo esitti kovan uhkauksen – FIAlta järkähtämätön reaktio

Huhuissa on väläytelty, että Hyundai lopettaisi tehdastallin ajattamisen jo tämän vuoden jälkeen.

Epäonnistuminen Portugalissa voisi Tahkon mukaan olla tältä osin jo paljonpuhuva.

– Joko siellä on tulevaisuuden takia heitetty totallisesti vain pyyhe kehään, tai sitten ei olla ollenkaan pallon päällä sen asian kanssa, mitä pitäisi tehdä. Siellä on kuitenkin kolme pirun hyvää kuskia tiimissä, joista kaksi maailmanmestareita, pitkän linjan kuskeja ja auton kehittäjiä, jotka ovat olleet monen auton kehitystyössä mukana.

– Tuolla porukalla on pakko jollain tavalla löytää se, mikä on vikana. Ei voi mennä toista viikonloppua putkeen niin, että aina maalihaastattelussa ihmetellään, että "en tiedä yhtään, mikä tässä on – eivätkä tiedä inssitkään". Jos Abiteboul olisi ollut Kanarialla, en usko, että hän olisi hyväksynyt tällaista, kun koko viikonloppu sanotaan, että ei tiedetä, mikä autossa on.

Abiteboulin roolia tiimin keulakuvana hoiti Kanarialla tekninen johtaja Francois-Xavier Demaison. Abiteboulin, joka on myös koko Hyundai Motorsportin puheenjohtaja, tiedetään johtavan korealaisvalmistajan WEC-projektia, ja tämän vuoksi hän on toisinaan poissa MM-ralleista.

Tahkon mukaan ranskalaispomolla ei Kanarian-tapahtumien jälkeen ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin olla paikalla Portugalissa.

– Kyllä sen johtajan vain pitää olla siellä. Hyundain dynamiikkaa toimii enemmän sillä tavalla, että siellä on kaksi niin vahvaa persoonaa kuskeina, (Ott) Tänak ja (Thierry) Neuville, jotka vaativat eivätkä myöskään pelkää antaa palautetta.

– Tiedetään, että siellä on paljon eri kansalaisuuksia. Siellä on myös se Korean-osasto tiimin sisällä, joka ei välttämättä puutu päivittäiseen tekemiseen, mutta tarkkailee ja raportoi omia polkujaan ylöspäin. Ja sitten on tämä johtoporras. Tuntuu, että jos ei sitä johdeta tiukasti, niin sitten se kyllä jotenkin lässähtää.

Tahkon näkemyksen mukaan Toyotalla toimintamalli on Hyundaita itseohjautuvampi.

– Silloin siihen voidaan laittaa Juha Kankkunen, joka sanoo vain, että: " No, pojat tietävät, että ralli jatkuu sunnuntaihin saakka, ja sitten katsotaan." Se tapa sopii hyvin Toyotalle ja tekee hyvää tulosta. Se ei ole sellaista nyrkki pöytään -johtamista. 

– Sitten taas Hyundain kokonaisuus vaatii sen, että Abiteboul on siinä eikä kaihda sitäkään, että välillä ollaan sääntöjen rajamailla. Hän ei ole lähtenyt tekemään kavereita vaan mahdollisimman hyviä urheilusuorituksia. Kyllä sen huomaa, miten paljon se lässähtää, jos hän puuttuu.

Lisää aiheesta:

MM-rallin yllätysmuna aukeaa, Toyota-pomo havahtui hämmentävään lähtökohtaan: "Ei mitään merkitystä"MM-rallin mahtitalli kaivoi itselleen kammottavan kuopan – asiantuntijan kesämökkivertaus kertoo karua kieltäToyota räväytti MM-rallissa – asiantuntija korostaa suomalaisten merkitystä: "Viimeisiä hetkiä, kun tämä piti tehdä"Jari-Matti Latvala ja Toyota kritiikin kohteena – näin suomalaispomo vastaa: "Siinä on sellainen vaara"Sébastien Ogierista ilmoille huima näkemys – vaan entä jos sen toteuttaakin Kalle Rovanperä? "Jotenkin aistin, että..."Podcast: Esapekka Lapilta kovaa tekstiä tallikaveristaan – kiehtova paljastus Hyundai-tiimin sisältä: "Junnaa paikallaan"
MM-ralliHyundaiUrheiluRalli

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 30.11.07:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä jätti MM-rallin – Janne Ferm herkistyi

  • 29.11.15:45
    Kalle Rovanperä

    Nämä olivat Kalle Rovanperän kommentit MM-ralliuran päätyttyä

  • 29.11.13:32
    Sebastien Ogier

    Sebastien Ogier on rallin maailmanmestari! Kalle Rovanperä itki

  • 29.11.10:35
    Sebastien Ogier

    Käsittämätöntä MM-rallidraamaa! Ogier kiinni mestaruudessa – Rovanperä raivosi "paskamyrskystä"

  • 29.11.09:22
    Sebastien Ogier

    Hurja alku MM-rallin päätöspäivään: Mestaruustaistossa mieletön sekuntipeli