Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Podcast: Esapekka Lapilta kovaa tekstiä tallikaveristaan – kiehtova paljastus Hyundai-tiimin sisältä: "Junnaa paikallaan"

0:43Esapekka Lappi kommentoi tuoretta Hyundai-sopimustaan: "Ei tarvitse enää valehdella"Esapekka Lappi kommentoi tuoretta Hyundai-sopimustaan: "Ei tarvitse enää valehdella"Hyundai Motorsport GmbH / Fabien Dufour
Julkaistu 16.11.2023 18:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Uraansa Hyundailla ensi kaudella jatkava Esapekka Lappi esitti Siim Liivikin isännöimässä Wet Show -podcastissa mielenkiintoisen vertauksen itsensä ja tiimin toisen kuljettajan, mitä ilmeisimmin Thierry Neuvillen välillä.

LUE MYÖS: Tallipomo paljastaa yksityiskohtia Esapekka Lapin uudesta sopimuksesta

LUE MYÖS: Kommentti: Esapekka Lappi sai Hyundailta sen, mitä ansaitsi – yksi iso este seisoo toistuvasti menestyshaaveiden tiellä

Lappi yllätti viime syksynä itsensä ja muut loikattuaan hyvin sujuneen Toyota-kauden jälkeen Hyundaille täyden kauden sopimuksen perässä. 32-vuotias suomalaiskuljettaja ei ole ennenkään arkaillut isojen päätösten tekemistä. Tätä kuvaa hyvin se, että Hyundaista tuli hänen neljäs tallinsa viiteen vuoteen. Kuuden vuoden ajanjaksolla 2018–2023 Lappi on ajanut neljä täyttä kautta neljässä eri tallissa.

Ennen tätä vastaavan sarjan oli yhtä lyhyessä ajassa koonnut koko lajin historiassa vain neljä muuta kuljettajaa, jotka kaikki ovat maailmanmestareita.

Eri talleissa ja eri autoilla ajamalla Lapista on kuitenkin kuoriutunut yksi MM-sarjan parhaista auton kehittäjistä. Tätä ominaisuutta korostettiin myös Hyundain tiedotteessa, jossa Lapin kerrottiin jatkavan tallissa vuonna 2024.

– Varmaan karkeasti mulla on pakaroissa jonkinlainen sensori, joka yhdistyy aivoihin. Tunnen suhteellisen herkästi erilaisia asioita autosta ja pieniäkin muutoksia, joita autoon tehdään. Sitä kautta pystyn antamaan insinööreille palautetta siitä, miltä se tuntuu – ja aika tarkastikin. Tunnen ne asiat, ja pystyn erottamaan niitä asioita sekä kertomaan, mitä auto tekee, kun sitä muutetaan, Lappi kuvailee Liivikin podcastissa.

– Toisekseen mulla on välillä ehkä ehdotuksia siitä, mihin päin haluaisin, että meidän pitäisi autoamme viedä. Olen ajanut tosi monessa tiimissä viime aikoina, niin mulla on kokemusta erilaisista ja eri tavalla käyttäytyvistä autoista. Pystyn tuomaan uudenlaisia ideoita, mitä ehkä kannattaisi kokeilla. Nämä ovat varmaan sen hyvän testikuskin tai auton kehittäjän tunnusmerkkejä.

Huonolta testikuskilta tai auton kehittäjältä nämä ominaisuudet vastaavasti puuttuvat.

– Se vain vetää eikä oikein tunne, tai ehkä tuntee, mutta puuttuvat ehkä ne ideat sitten.

Esimerkin tällaisesta kuljettajasta Lappi löytää varsin läheltä ja myös sanoo tämän poikkeuksellisen suoraan – olkoonkin, että nimet jäävät mainitsematta.

– Meillä on ehkä tiimissä sellainen kuski, joka pystyy vetämään autolla kuin autolla, suorittamaan hirmu hyvin kisat ja on todella hyvä kuski. Mutta siinä kehittämishommassa se junnaa jotenkin paikallaan. Ideat ovat loppuneet tai en tiedä, vaikea sanoa.

– Kun tulin tiimiin uutena, olen pystynyt tänä vuonna viemään autoa ihan eri suuntaan, mihin se oli menossa. En tiedä, onko se kilpailukykyisempi kuin ennen, mutta ehkä se mun ja tämän toisen kuskin käsissä on ollut kilpailukykyisempi kuin aiemmin hänen käsissään.

"Ralli on joukkuelaji"

0:48Asiantuntija nosti esiin keskeisen kysymyksen Esapekka Lapin päätökseen liittyen: ”Mitä sieltä odotettavissa on?"Asiantuntija nosti esiin keskeisen kysymyksen Esapekka Lapin päätökseen liittyen: ”Mitä sieltä odotettavissa on?"

Lausuntojen perusteella on melko ilmeistä, että Lappi viittaa vuodesta 2014 Hyundailla ajaneeseen Neuvilleen, joka on saavuttanut MM-rallipiireissä jonkinlaisen ikuisen kakkosen leiman oltuaan MM-hopealla viidesti ja -pronssillakin kahdesti. Tällä kaudella Neuvillen kaulaan pujotetaan taas jompikumpi himmeämmistä mitaleista.

Heinäkuussa ajetun Viron MM-rallin yhteydessä Lappi jo näpäytti Neuvillea, kun tämä oli kertonut tehneensä toimivat kisasäädöt autoon yhteistyössä Lapin kanssa.

– Voin kommentoida sen verran, että ne ovat minun säädöt ja piste. Voihan se olla, että jotain on yhdessäkin löydetty, mutta minun jälkeeni hän ajoi ja valitsi sitten samat säädöt. En ymmärrä oikein, miten ne yhdessä olisi voitu tehdä, Lappi kuittasi tuolloin MTV Urheilulle.

Pari päivää myöhemmin Neuville kehaisi Lapin tekemää työtä varsinkin auton jousitukseen liittyen.

Neuville kuittasi Virosta uransa parhaan tuloksen, kakkossijan, ja toisti tempun kaksi viikkoa myöhemmin Suomessa, missä hän ei Hyundailla ollut kahdeksalla aiemmalla yrittämällä kertaakaan noussut palkintokorokkeelle.

Lapin mukaan tiimikaveria ei kuitenkaan koskaan voi kadehtia.

– Ralli on joukkuelaji. Me (kuljettajat) olemme vain keihäänkärkenä, ja tulokset riippuvat meistä, mikä on jollain tavalla erittäin stressaavaa välillä. Painolastia harteilla on aika paljon.

– Ympärillä on hemmetisti enemmän porukkaa. Siellä on rallissa vajaa sata henkeä per tiimi töissä plus tehtaalla loput. Valmistajien mestaruus on autonvalmistajille äärettömän tärkeä, ja siihen se nimenomaan perustuu, ettei voi olla kateellinen toisen menestymisen puolesta tai siitä, että se ajaa paremmin, jos olet itse kehittänyt sen auton. Se kuitenkin sataa sitten tiimin laariin.

Lisää aiheesta:

Kovaa tekstiä Kalle Rovanperästä – Hyundain ex-pomo kyseenalaistaa suomalaisen mestaruusaikeet: "Saattaa jäädä huomaamatta"Ott Tänakia piinaa "ikuinen ongelma" – maksoi virolaistähdelle jo yhden mestaruudenEsapekka Lappi ampaisi tielle Monten MM-avauksessa – "Olen jopa vähän yllättynyt tästä touhusta"Esapekka Lappia odottaa varoiteltu askel tuntemattomaan – Hyundain suojelema salaisuus paljastuu vihdoin: "Nyt ollaan valmiita"Esapekka Lapilta "melkoinen pomppu" – tuore Hyundai-kuski paljastaa nyt, mitä pari vuotta sitten tapahtui: "Tämä on huvittavaa"Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvää
MM-ralliEsapekka LappiThierry NeuvilleHyundaiRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:57
    Kalle Rovanperä

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    Ott Tänak

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    Ott Tänak

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • 14.9.22:21
    Toyota

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa