Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MM-rallin uusista autoista taas kädenvääntöä – Ott Tänak ärähti: "Se ei ole oikeanlainen asento ihmiselle, jolla on jalat"

Ott Tänak Viron MM-rallissa heinäkuussa 2021.
Ott Tänak Viron MM-rallissa heinäkuussa 2021. 2021 Getty Images
Julkaistu 25.10.2021 11:56
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Rallin MM-sarjan uudet autot, joilla kilpaillaan ensi kaudesta lähtien, ovat herättäneet huolta kartturien istuinten asemoinnin osalta. 

Hybriditeknologialla varustetut Rally1-autot ovat kohdanneet etukäteen paljon vastustusta, ja nyt ilmoille on noussut kritiikkiä myös niiden sisätiloista. 

Kartturit on totuttu näkemään istumassa nykyisissä WRC-autoissa kuljettajaa alempana, jotta heidän painopisteensä olisi autossa mahdollisimman alhaalla. 

Kansainvälinen autoliitto FIA on kuitenkin huolestunut tästä seikasta uusien autojen kehitystyössä. FIA uskoo alempana istumisen olevan turvallisuusriski auton pohjaan tulevien iskujen takia. Se on muuttamassa kartturien istuinten sijaintia niin, että he istuisivat samalla korkeudella kuin kuljettajat.

LUE MYÖS: MM-rallit vaihtuivat koti-isän rooliin – nyt Janne Ferm on taas valmis palaamaan maailmalle Esapekka Lapin kanssa

Tämä ei puolestaan miellytä karttureita, sillä testeissä istuma-asento on ollut huomattavasti nykyistä ahtaampi. 

– Istuisin mieluummin lähempänä auton lattiaa kuin kattoa. Lattian suojaus nykyisissä ralliautoissa on fantastinen, Toyota-tähti Elfyn Evansin kartturina toimiva Scott Martin kommentoi Dirtfish-sivustolle.  

– Minua kiinnostaa kuulla perustelut tämän takana. FIA on tehnyt loistavaa työtä autojen turvallisuuden suhteen, ja olen varma, että Xavier (Mestelan Pinon, FIA:n tekninen johtaja) osaa kertoa, mistä tässä on kyse. 

Kuljettajat ja kartturit keskustelivat aiheesta FIA:n johtoportaan kanssa Espanjassa viime viikolla, ja Dirtfishin mukaan neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä. 

Hyundain virolaismaailmanmestari Ott Tänak ymmärtää kartanlukijoiden huolia. 

– Olen nähnyt, miten Martin (Järveoja) istuu (uudessa autossa), eikä se ole oikeanlainen asento ihmiselle, jolla on jalat. Kuljettajille jalkatilaa on jonkin verran, mutta kartturin istuimen sijoittelussa ei ole järkeä. 

– Mukavuus ja turvallisuus ovat molemmat tärkeitä asioita, mutta mielestäni myös mukavuus on turvallisuusasia, jos ajamme kolarin, Tänak huomauttaa. 

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala nostaa Toyotan unelmakaudesta esiin murheenkryynin – "Jotain on tehtävä eri tavalla"

Mestelan Pinonin mukaan uusissa autoissa on kiinnitetty huomiota erityisesti turvallisuuteen, mikä aiheuttaa muutoksia ohjaamon puolella. 

– Kokemuksiemme ja tutkimustulostemme perusteella olemme muokkaamassa istuinten sijoittelua koskevia sääntöjä. Tavoitteemme on lieventää loukkaantumisvaaraa erilaisissa tapaturmissa, joita näemme rallikisoissa. Tämä saattaa vaatia muutoksia tapoihin tehdä asioita, FIA-pomo toteaa alleviivaten kuitenkin yhteistyötä kartturien ja kuljettajien kanssa. 

Nykyisillä WRC-autoilla ajetaan vielä yksi kilpailua, kauden 2021 päätöskisa Italian Monzassa 18.-21. marraskuuta. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"MM-rallipomo väläyttää isoa muutosta: yli 20-vuotinen perinne romukoppaan? "Olemme ehdottomasti avoimia"Toyota-tähti nauttii olostaan Suomessa – kehuu Jari-Matti Latvalaa yhdessä asiassa yli kaikkien muidenRallin MM-sarjan voimasuhteissa tapahtumassa merkittävä keikahdus? Thierry Neuvillen ja Sébastien Loebin lausunnoissa raju ristiriita: "Vetäkää siitä omat johtopäätöksenne"Rallitähdeltä täysi tyrmäys uusille säännöille - "Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan"
RalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • 07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • Eilen22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • Eilen22:21
    MM-ralli

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa

  • Eilen21:50
    MM-ralli

    Kommentti: Tämän paremmin sitä ei voi enää tehdä – Sebastien Ogier onnistui uskomattomassa tempussa