MM-rallin uusista autoista taas kädenvääntöä – Ott Tänak ärähti: "Se ei ole oikeanlainen asento ihmiselle, jolla on jalat"

Rallin MM-sarjan uudet autot, joilla kilpaillaan ensi kaudesta lähtien, ovat herättäneet huolta kartturien istuinten asemoinnin osalta. 

Hybriditeknologialla varustetut Rally1-autot ovat kohdanneet etukäteen paljon vastustusta, ja nyt ilmoille on noussut kritiikkiä myös niiden sisätiloista. 

Kartturit on totuttu näkemään istumassa nykyisissä WRC-autoissa kuljettajaa alempana, jotta heidän painopisteensä olisi autossa mahdollisimman alhaalla. 

Kansainvälinen autoliitto FIA on kuitenkin huolestunut tästä seikasta uusien autojen kehitystyössä. FIA uskoo alempana istumisen olevan turvallisuusriski auton pohjaan tulevien iskujen takia. Se on muuttamassa kartturien istuinten sijaintia niin, että he istuisivat samalla korkeudella kuin kuljettajat.

Tämä ei puolestaan miellytä karttureita, sillä testeissä istuma-asento on ollut huomattavasti nykyistä ahtaampi. 

– Istuisin mieluummin lähempänä auton lattiaa kuin kattoa. Lattian suojaus nykyisissä ralliautoissa on fantastinen, Toyota-tähti Elfyn Evansin kartturina toimiva Scott Martin kommentoi Dirtfish-sivustolle.  

– Minua kiinnostaa kuulla perustelut tämän takana. FIA on tehnyt loistavaa työtä autojen turvallisuuden suhteen, ja olen varma, että Xavier (Mestelan Pinon, FIA:n tekninen johtaja) osaa kertoa, mistä tässä on kyse. 

Kuljettajat ja kartturit keskustelivat aiheesta FIA:n johtoportaan kanssa Espanjassa viime viikolla, ja Dirtfishin mukaan neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä. 

Hyundain virolaismaailmanmestari Ott Tänak ymmärtää kartanlukijoiden huolia. 

– Olen nähnyt, miten Martin (Järveoja) istuu (uudessa autossa), eikä se ole oikeanlainen asento ihmiselle, jolla on jalat. Kuljettajille jalkatilaa on jonkin verran, mutta kartturin istuimen sijoittelussa ei ole järkeä. 

– Mukavuus ja turvallisuus ovat molemmat tärkeitä asioita, mutta mielestäni myös mukavuus on turvallisuusasia, jos ajamme kolarin, Tänak huomauttaa. 

Mestelan Pinonin mukaan uusissa autoissa on kiinnitetty huomiota erityisesti turvallisuuteen, mikä aiheuttaa muutoksia ohjaamon puolella. 

– Kokemuksiemme ja tutkimustulostemme perusteella olemme muokkaamassa istuinten sijoittelua koskevia sääntöjä. Tavoitteemme on lieventää loukkaantumisvaaraa erilaisissa tapaturmissa, joita näemme rallikisoissa. Tämä saattaa vaatia muutoksia tapoihin tehdä asioita, FIA-pomo toteaa alleviivaten kuitenkin yhteistyötä kartturien ja kuljettajien kanssa. 

Nykyisillä WRC-autoilla ajetaan vielä yksi kilpailua, kauden 2021 päätöskisa Italian Monzassa 18.-21. marraskuuta. 

Lue myös:

    Uusimmat