Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rallitähdeltä täysi tyrmäys uusille säännöille - "Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan"

/All Over Press
Julkaistu 17.03.2020 10:49

AKI HIETAVALA - MTV URHEILU

Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville manaa FIA:n hiljattain julkaisemia rallin MM-sarjan hybriditeknologiaa koskevia sääntöjä Autosportin verkkosivuilla.

Uusien sääntöjen mukaan vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko. Myös autojen joustovaraa yksinkertaistetaan, aerodynamiikka vähennetään ja iskunvaimentimista tehdään yksinkertaisempia. Kaiken taustalla on FIA:n pyrkimys vähentää kuluja rallin MM-sarjassa.

Jo aiemmin Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ilmaisi huolensa suunnasta, johon FIA haluaa uusia Rally1-autoja (nykyiset WRC-autot) viedä. Myös MM-sarjan viisinkertainen hopeamitalisti ja viime vuoden pronssimies Neuville yhtyy Mäkisen kantaan.

LUE MYÖS: Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa

Neuvillen mukaan uudet säännöt tekevät autoista vähemmän mielenkiintoisia. Säännöt on määrä vahvistaa FIA:n moottoriurheilukomission kokouksessa kesäkuussa. Moottorista ja hybridiyksiköstä ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti moottoreissa mennään kuitenkin kohti R5-autoja pienin päivityksin.

- Kysyin pomoltani (Andrea Adamo) heti, että hyväksyitkö sinä tämän paskan, mutta siltä se näyttää, Neuville puhisee Autosportille.

- Kulujen vähentäminen, palaaminen takaisin viiden vaihteen laatikkoon, ei keskilukkoa, vähemmän aerodynamiikkaa ja heikompi jousitus. En näe tässä mitään pointtia rehellisesti sanottuna, belgialaiskuski jatkaa.

Neuvillen mukaan on harmi, jos FIA päättää luopua nykyisistä WRC-autoista. Hybriditeknologian tulo WRC-autoihin on vain ajan kysymys, mutta Hyundai-tähteä harmittaa, jos lajin nykyluonteesta luovutaan.

- Kolme vuotta sitten päätimme piristää WRC-autoja ja antaa niille uuden elämän. Se toimi erittäin hyvin sekä promootion että katsojien kokemuksen kannalta. Nyt me olemme menossa R5-autoihin pienellä ekstralla höystettynä. En tiedä, kiinnostaako minua ajaa sellaisia autoja. Katsotaan sitä sitten, Neuville manaa.

Tallipomo Adamo oli huomattavasti myönteisempi kommenteissaan.

- Asia on hyvin selkeä. Säännöt on luotu yhdessä FIA:n ja autonvalmistajien kanssa. Se mitä on esitetty, on hyväksytty, Adamo kommentoi.

- En halua kuulostaa tylyltä ketään kuskia kohtaan, mutta he eivät ole niitä, jotka rahoittavat lajia. Tälläkin hetkellä on ralliautoja, joissa on hybriditeknologiaa ja ne maksavat jotain 40 000 puntaa. Silti kisat ovat mielenkiintoisia. Ihmiset haluavat seurata niitä kisoja, eikä hinta ole esteenä, M-Sportin tiimipäällikkö Richard Millener puolestaan toteaa.

Millener kuitenkin korostaa, että myös tulevaisuuden Rally1-autojen rakentaminen vaatii erityistä ammattitaitoa.

- Esimerkiksi FormulaE:ssä on paljon autonvalmistajia mukana. Siellä teknologia kuitenkin tarjotaan ja autoon lyödään vain merkki keulaan ja lähdetään kisaamaan. Me emme halua seurata sitä polkua. WRC vaatii aina erityistä insinööriosaamista ja se on autonvalmistajien paikka näyttää osaamisensa. Meidän pitää kuitenkin pitää sarjamme houkuttelevana, jotta tulevaisuudessa voisimme nähdä neljä tai viisi tehdastallia mukana, Millener summaa.

Lisää aiheesta:

Tallipäälliköiltä selkeä viesti: rallin MM-sarjaa odottaa merkittävä muutosKalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"WRC-tähti kritisoi rajusti rallin MM-sarjan tulevaisuutta – "Kenelläkään ei ollut munaa"Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassaTommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
RalliTeemu SuninenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 17:17
    MM-ralli

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • 06:57
    MM-ralli

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"