Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville manaa FIA:n hiljattain julkaisemia rallin MM-sarjan hybriditeknologiaa koskevia sääntöjä Autosportin verkkosivuilla.
Uusien sääntöjen mukaan vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko. Myös autojen joustovaraa yksinkertaistetaan, aerodynamiikka vähennetään ja iskunvaimentimista tehdään yksinkertaisempia. Kaiken taustalla on FIA:n pyrkimys vähentää kuluja rallin MM-sarjassa.
Jo aiemmin Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ilmaisi huolensa suunnasta, johon FIA haluaa uusia Rally1-autoja (nykyiset WRC-autot) viedä. Myös MM-sarjan viisinkertainen hopeamitalisti ja viime vuoden pronssimies Neuville yhtyy Mäkisen kantaan.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa
Neuvillen mukaan uudet säännöt tekevät autoista vähemmän mielenkiintoisia. Säännöt on määrä vahvistaa FIA:n moottoriurheilukomission kokouksessa kesäkuussa. Moottorista ja hybridiyksiköstä ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti moottoreissa mennään kuitenkin kohti R5-autoja pienin päivityksin.
- Kysyin pomoltani (Andrea Adamo) heti, että hyväksyitkö sinä tämän paskan, mutta siltä se näyttää, Neuville puhisee Autosportille.
- Kulujen vähentäminen, palaaminen takaisin viiden vaihteen laatikkoon, ei keskilukkoa, vähemmän aerodynamiikkaa ja heikompi jousitus. En näe tässä mitään pointtia rehellisesti sanottuna, belgialaiskuski jatkaa.
