MM-rallipomo väläyttää isoa muutosta: yli 20-vuotinen perinne romukoppaan? "Olemme ehdottomasti avoimia"

Dramaattiset kuvat Ott Tänakista – virolainen joutui korjaushommiin 1:26
Dramaattista kuvaa Ott Tänakista – virolainen joutui korjaushommiin ja pelasti samalla kilpailunsa

Rallin MM-sarja on isojen muutosten edessä, ja näkyviäkin sellaisia saatetaan tehdä jo ensi kaudeksi.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Kuljettajat ovat olleet jo pitkään tyytymättömiä siihen, miten suuri osuus siirtymätaipaleilla on ralliviikon aikana ajettavista kokonaiskilometreistä. Erikoiskoekilometrien osuus MM-rallien kokonaiskilometrimäärästä on ollut viime vuosina yleensä 20–30 prosentin luokkaa. Toisin sanoen siirtymätaipaleita ajetaan 70–80 prosenttia, ja ajallisesti niiden osuus on vieläkin suurempi.

Työpäivät kisojen aikana venyvät pahimmillaan liki 15-tuntisiksi.

Yksi syy pitkiin siirtymätaipaleisiin on keskitetty huolto, joka tuotiin osaksi MM-sarjaa 2000-luvun alussa. Nyt sen aika saattaa kuitenkin olla lopussa.

– Olemme ehdottomasti avoimia konseptin muuttamiselle, MM-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan WRC Promoterin tapahtumajohtaja Simon Larkin sanoi Dirtfish-sivustolla.

Keskustelun taustalla vaikuttavat myös reilun kuukauden takaiset tapahtumat Suomen MM-rallissa, jossa lauantaina ja sunnuntaina oli mukana enää kuusi ykkösluokan autoa. Niistä yhtä ajoi näytösluonteisesti mukana ollut Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.

Juttu jatkuu videon alla.

Tällainen on Kalle Rovanperä toivoma jatko MM-sarjassa – manageri puhuu ennätyssopimuksesta 2:29
Tällainen on Kalle Rovanperä toivoma jatko MM-sarjassa – manageri puhuu ennätyssopimuksesta.

Jos ja kun sarjaan ei ole nopealla aikataululla tulossa uusia autonvalmistajia, on varmistettava, että vähäisetkin mukana olevat Rally1-autot pysyvät kilpailussa mukana mahdollisimman pitkään.

Larkinin väläyttämässä mallissa nykyisellään pelkkinä renkaanvaihtopisteinä palvelevia etappeja olisi mahdollista hyödyntää takavuosien tapaan etähuoltoina.

– Ehkä mallin pitäisi olla sellainen, että tiettyä määrää osia ja työkaluja on mahdollista kuljettaa mukana. Jos kaksi mekaanikkoa ovat jo valmiiksi paikalla 15 minuutin renkaanvaihtoa varten, miten pitkään heillä menee renkaiden kanssa – neljä vai viisi minuuttia? He voisivat tehdä siinä ajassa muutakin pitääkseen autot mukana kilpailussa.

Viimeksi Kreikassa Ott Tänak sai kolmen minuutin ja 40 sekunnin aikasakon korjattuaan autoaan juuri renkaanvaihtopisteessä ja myöhästyttyään seuraavalta at-asemalta. Tänak oli kuitenkin kilpailussa lopulta neljäs.

– Ja katsokaa Elfyniä (Evansia). Hän ajoi (lauantaiaamun viimeisen) pätkän läpi sähkömoottorilla ja paiskoi sitten hiki hatussa hommia pitääkseen auton mukana kilpailussa.

Evans ennätti lauantain päivähuoltoon juuri ja juuri ajoissa ja oli lopputuloksissa toinen.

– Ehkä on olemassa keino pitää autot mukana ja luomassa tarinaa. Toinen argumentti mahdollisen etähuollon puolesta on se, että mielestämme tässä lajissa keskitytään liikaa vain kuljettajaan ja kartanlukijaan. Mekaanikot ja insinöörit eivät saa tarpeeksi huomiota. 

Pitkät ajopäivät voisivat Larkinin mielestä olla mieluummin poikkeus kuin sääntö.

– Onko meidän pakko aloittaa aamuseitsemältä ja lopettaa iltakuudelta? Mielestäni voimme tehdä niin joissakin kisoissa, mutta onko sen pakko olla aina niin?

– Monte Carlo -ralli on sellainen kilpailu, jossa haluamme koetella rajoja. Se on keskeinen osa kyseistä tapahtumaa. Mutta onko Kroatia tai Latvia sellainen kilpailu? Ei välttämättä. Jos mietimme kautta kirjana, haluamme 14 kappaleen olevan poikkeavalla tavalla erilaisia keskenään.

Dirtfishin mukaan määräaika formaattimuutoksille on FIAn rallikomission tapaamisessa 22. syyskuuta. Mahdolliset muutokset pitää tämän jälkeen esitellä FIAn ylimmälle päättävälle elimelle eli Maailman moottoriurheiluneuvostolle ennen heidän seuraavaa kokoustaan 19. lokakuuta.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat