Rallin MM-sarjassa puhaltaa muutoksen tuulet.
Kansainvälisen autoliitto FIA:n alaisuudessa toimiva WRC-työryhmä julkisti hiljattain merkittävät sääntöuudistukset MM-sarjalle. Yksi merkittävimmistä muutoksista on hybridiyksiköistä luopuminen heti kuluvan kauden jälkeen.
Jatkossa Rally1-autojen hinta halutaan tiputtaa 400 000 euroon, jotta uusia valmistajia tulisi mukaan. Kaudet 2025-26 mennään ”välitilassa”, kun nykyisistä Rally1-tykeistä muokataan sääntöihin sopivat ajopelit. Sen lisäksi Rally2-autoihin on hankittavissa WRC-paketti, jonka myötä kilpailun toivotaan kiristyvän.
LUE MYÖS: Janni Hussin saama törkypalaute tuttua naiskollegoille: "Saan sitä paskaa myös"
Rallin MM-sarjan promootioyhtiön urheilujohtaja Peter Thul toivoo muutosten tuovan lisää vipinää aneemiseen ykkösluokkaan. Haasteet ovat kuitenkin isoja.
– Haasteena on, että autoteollisuus on tällä hetkellä murroksessa. Vuosi sitten se oli joko sähkö tai ei mitään. Nyt on kuitenkin havahduttu siihen faktaan, että meillä on edelleen paljon polttomoottoreita tulevilla vuosikymmenillä, Thul sanoo.
– Siksi me siis tarvitsemme myös polttoainetta. Meidän urheilulajimme on ideaali ympäristö sille, että voimme kehittää uusia polttoaineita. Säännöt ovat hyvä lähtökohta tulevaisuuteen. Meidän pitää kehittää niistä entistä parempia.
Tätä nykyä rallin MM-sarjan ykkösluokassa on vain kolme valmistajaa, joista täysiverisiä tehdastalleja ovat vain Hyundai ja Toyota. M-Sport Ford puolestaan operoi yksityistiimin statuksella.
