Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

1:15Tunnin junasta päästiin sopuun – mitä seuraavaksi?Katso myös: Tunnin junasta päästiin sopuun – mitä seuraavaksi?
Julkaistu 01.11.2025 18:30

MTV UUTISET – STT

Valtio ja kunnat pääsivät sopuun ensimmäisestä vaiheesta, rata vaatii vielä siunauksen valtuustoilta, mutta onko siitä hyötyä muille kuin radan varressa asuville?

Uuden junayhteyden toteutuminen pääkaupunkiseudun ja Turun välille nytkähti eilen perjantaina eteenpäin. 

Valtio ja kunnat sopivat, että Länsiradan rakentamisvaiheeseen siirrytään, jos kuntien ja valtion päätöksentekoelimet hyväksyvät vielä neuvotellun sopimuksen. 

Kaupungin- ja kunnanvaltuustot päättävät asiasta tämän ja ensi kuun aikana.

Neuvottelut koskivat Länsirata-hankkeen ensimmäistä vaihetta, ja niitä käytiin pitkään. Sopimuksen yksityiskohdat tulevat julkiseksi vasta alkavalla viikolla.

Mistä siis oikein on kyse?

Lue myös: Kuka kantaa riskin Tunnin junan kustannusnoususta

Mikä on Länsirata eli aiemmin Turun tunnin junana tunnettu hanke?

Länsirataa suunnittelee hankeyhtiö Länsirata oy. 

Ratayhteys kulkisi Helsingistä Espoon, Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun. 

Reitin on tarkoitus kulkea sellaisten asuinalueiden kautta, jotka eivät nykyisellään ole matkustajajunalla saavutettavissa, kuten Vihdin ja Lohjan.

Rata tekee mahdolliseksi myös kokonaan uusien asuinalueiden kaavoittamisen.

Lisäksi Turun ja Helsingin välillä oleva moottoritie ruuhkautuu jo nyt kaupunkien lähellä, Länsirata oy:n nettisivuilla kerrotaan.

Nykyinen Helsingin ja Turun välillä kulkeva niin sanottu rantarata jää myös käyttöön. Rantarata kulkee lähempänä merta maan lounaiskulmassa kuin Länsirata.

Lue myös: Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia – kustannusriski on suuri

Millä aikataululla rata valmistuisi?

Länsiradan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2026–2034. Varsinaisten rakennustöiden on määrä alkaa vuoden 2027 loppupuolella.

1508 länsirata junarata juna karttaTältä näyttää Länsirata kartalla.MTV / Mapcreator.io

Kuinka paljon Länsirata maksaa?

Yhteensä Länsiradan on arvioitu maksavan kolme miljardia euroa. Ensimmäisen rakentamisvaiheen hintalapuksi on arvioitu noin 1,32 miljardia euroa.

Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan osa radasta. 

Suomen valtio on sitoutunut kattamaan ensivaiheesta 400 miljoonaa euroa ja kuntaomistajat yhteensä 400 miljoonaa euroa. 

Lisäksi yhtiölle annetaan oikeus myöhemmässä vaiheessa hakea vierasta pääomaa enintään 520 miljoonaa euroa, jonka Suomen valtio takaisi.

Kustannusarvioon sisältyy epävarmuuksia, joihin muun muassa Väylävirasto on kiinnittänyt huomiota.

Lue myös: Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

Millaisia vaikutuksia Länsiradalla on talouskasvulle?

Länsiradan mahdolliset vaikutukset Suomen bruttokansantuotteeseen ovat noin 5–6 miljardia euroa 30 vuoden aikana. Näin on arvioinut Boston Consulting Group (BCG). 

Pysyviä vaikutuksia ovat muun muassa säästö matka-ajoissa ja taloudellisen tehokkuuden lisääntyminen. 

Gaia Consulting on puolestaan laskenut, että ratahanke tuottaa työllisyyttä miltei 15 000 henkilötyövuoden edestä. Tästä koituu muun muassa verotuloja kunnille ja valtiolle.

Miten poliitikot ovat kommentoineet Länsirata-ratkaisua?

Länsirata on tunnettu turkulaiselle pääministerille Petteri Orpolle (kok.) tärkeänä hankkeena, jota hallituskumppani perussuomalaiset vastustaa. 

Orpo sanoi perjantaina Turun Sanomille uskovansa neuvotteluratkaisun merkitsevän, että koko Länsirata toteutuu.

On kuitenkin yhä mahdollista, että kaikki kunnanvaltuustot eivät hyväksy tuoretta sopimusta. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi, että Länsirata ei ole läpihuutojuttu Kirkkonummella.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on sanonut, ettei valtiolta ole tulossa hankkeelle lisärahaa ja että kustannusraami on erittäin tiukka.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan, oppositiopuolue keskustan kansanedustajan Jouni Ovaskan mukaan radan edistäminen on nykyisessä taloustilanteessa vastuutonta, kun riski lisäkustannuksista on hyvin suuri.

Lisää aiheesta:

Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"Länsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestuiMTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaPääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuun
PolitiikkaHelsinkiEspooTurkuVihtiKirkkonummiLohjaJunatPetteri OrpoOrpon hallitusLulu RanneJulkinen liikenneTalous

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • 20:52
    Ilmastonmuutos

    USA ei lähetä korkean tason edustusta YK:n ilmastokokoukseen

  • 11:29
    MTV Uutisextra

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • Eilen21:12
    Orpon hallitus

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:52
    Turku

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • Eilen19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin