Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

1:15Tunnin junasta päästiin sopuun – mitä seuraavaksi?Tunnin junasta päästiin sopuun – mitä seuraavaksi?
Julkaistu 31.10.2025 19:33
Toimittajan kuva

Maria Nykänen

maria.nykanen@mtv.fi

Länsirata-hankkeen osakassopimuksen luonnoksesta syntyi vihdoin tänään sopu valtion ja osakaskuntien välillä. Hankkeen kustannusarvioihin sisältyy olennaisia riskejä, ministeriö toteaa.

Arvio ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannuksista on 1,32 miljardia euroa, josta valtio sitoutuu maksamaan 400 miljoonaa euroa, ja osakaskunnat yhteensä 400 miljoonaa euroa. 

Lisäksi valtio takaisi enintään 520 miljoonalla yhtiön hankkimaa vierasta pääomaa.

Hankkeen kustannusarvioihin sisältyy kuitenkin olennaisia riskejä, tiedotteessa todetaan.

Lue myös: Turun tunnin junasta sopu

Huolestunut puheenvuoro

Muun muassa keskustan kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.)

huolestui lisäkustannusten riskistä
, ja arvioi kustannusten nousevan johtavat siihen, että "miljardit lentelevät ja ministeri
Lulu Ranne
(ps.) kuittaa".

Osakassopimuksen luonnoksessa onkin sovittu, että hankkeen mahdollisesta kustannusnoususta ja vieraan pääoman rahoituskustannuksista valtio maksaisi 67 prosenttia ja kunnat 33 prosenttia. 

Samalla valtion rahoitussitoumusten enimmäismäärä ei kuitenkaan voisi ylittää missään tilanteessa 920 miljoonaa euroa lisättynä vieraan pääoman rahoituskustannuksilla.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että vaikka hankkeen kustannukset nousisivat merkittäväksi, maksaa valtio silti enintään 920 miljoonaa euroa, sekä vieraan pääoman rahoitus- eli korkokustannukset. 

Korkokustannusten voidaan karkeasti olettaa olevan enintään joitakin kymmeniä miljoonia euroja.

Lue myös: Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia – kustannusriski on suuri

MTV Uutisille arvioidaan, että mikäli hankkeen kustannukset nousevat merkittävästi, karsittaisiin mieluummin hankkeen toteuttamisesta.

Tänään syntyneessä sopimusluonnoksessa on sovittu, että hankkeessa voidaan siirtyä rakentamisvaiheeseen, jos kuntien ja valtion päätöksentekoelimet vielä hyväksyvät neuvotellun sopimuksen.

Siirtyminen rakentamisen ensimmäiseen vaiheeseen koskee Espoon ja Lohjan välisiä osahankkeita sekä yhteyksiä Salo—Hajala ja Nunna—Kupittaa.

Länsirata-hankkeen ensimmäisestä vaiheesta on sovittu hallitusohjelmassa, ja hanke on ollut etenkin pääministeri Petteri Orpolle (kok.) tärkeä. Ministeri Ranne on aiemmin kritisoinut hanketta avoimesti, mutta sanonut toimivansa hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti.

Lisää aiheesta:

Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydälläLänsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestuiTurun tunnin junan rahoituksesta alustava kuntasopuMTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?Näin kannattava ministeri Lulu Ranteen kritisoima Turun tunnin juna todella olisi
LiikenneOrpon hallitusLulu RanneKokoomusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen12:37
    Politiikka

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • Eilen08:34
    Rattijuopumus

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • to19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"