Helsingistä Tampereelle kaavaillun Suomi-radan linjauksesta käynnistetään esiselvitys, jonka valmistuminen vie noin puolitoista vuotta. Radan varrella olevat ja siitä hyötyvät kunnat eivät vielä ole päässeet sopuun reitistä.
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko rata rakennettaisiin Helsingistä uutta lentorataa pitkin Helsinki-Vantaan lentokentän kautta Tampereelle tai Helsingistä lentoaseman jälkeen nykyistä päärataa myötäillen.
Junayhteyden varrella olevat kunnat ovat vääntäneet miljardeja maksavan radan linjauksista. Kuntien innokkuus osallistua rahoitukseen riippuu luonnollisesti siitä, palveleeko uusi rata sen asukkaita.
Suora yhteys tekisi mahdolliseksi noin tunnin matka-ajan. Päärataa myötäilevässä vaihtoehdossa matka-aika olisi nykyarvioiden mukaan noin tunti ja 18 minuuttia.
Kunnat ja valtio pääsivät radan suunnitteluun tarkoitetun hankeyhtiön perustamisesta sopuun eilen. Samalla sovittiin Turun tunnin junan suunnittelun käynnistämisestä. Eilen neuvotteluissa päästiin sopuun myös suunnitteluun tarvittavan rahan maksuosuuksista.
Sekä Turun tunnin junalle että Suomi-radalle on päätetty myös hakea EU:n CEF-rahoitustukea.
Helsingillä ja Tampereella ei vielä suosikkia
Esimerkiksi Tampereelle on tärkeää, että Tampereen ja Helsingin väli taittuisi jatkossa noin tunnissa, sanoo pormestari Lauri Lyly STT:lle. Kaupunki ei kuitenkaan tässä vaiheessa rajaa pois vaihtoehtoa, jossa juna pysähtyisi matkan varrella useammin.
